Spelar det någon roll vilken typ av guld/silvermynt man köper?

Bra val. Båda välkända mynt. Britannias har från år 2021 fått några extra säkerhetsdetaljer som gör dem svåra att förfalska. Kan eventuellt göra dem lite attraktivare om du ska sälja vidare till privatpersoner nån gång i framtiden.

2 gillningar

De var billigast nu och du menar att jag inte behöver capsule då. Vad ska jag tänka på om jag vill plocka fram dom och kolla på dom? Måste jag ha några handskar eller kan jag sitta som Gollum och köra “my precious”? :rofl:

Dessa köper man bara för silvret, stora upplagor utan numismatiskt samlarvärde.

Tog du flera likadana kan du väl utse ett som ett lekmynt att fingra på om du vill att de andra ska förbli i fint skick.

1 gillning

Så varför inte köpa 1kg silver? Det är väl billigare än flera mynt i 1kg?

Det är ju detta som är så skönt med de svenska minnesmynten/1kr/2kr etc. Man behöver inte bry sig det minsta om kapslar etc. och köper till spot.

Du kommer förstås närmare spot-priset ju större bitar du köper (det finns 15-kilosbalkar också).

Tackor är lättare att förfalska än mynt, så på andrahandsmarknaden bland privatpersoner är välkända mynt populärare. Kan också vara svårt att hitta någon som vill köpa ett helt eller flera kilo åt gången om silverpriset verkligen skjuter i höjden.

Vissa omoraliska personer (inte jag naturligtvis) vill kanske undvika att betala skatt på vinsten vid försäljning och avyttrar då hellre ett mynt lite här och där vid sidan av än att få in en stor summa pengar på bankkontot.

Och de som förbereder sig inför den stora katastrofen vill ha mindre silverstycken att kunna byta mot mat och förnödenheter.

Men det är en smaksak om man vill ha många mynt eller större tackor.

1 gillning

Okej hur många dagar brukar deras leverans ta?

De har för det mesta skickat på kvällen samma dag som de fått pengarna. Men kan tänka att de har lite högre orderingång just nu. Sedan 1-2 dagar med UPS (Usel Post-Service).

2 dagar till Sverige är ju rätt snabbt.

UPS påstår konstant att de försökt leverera men att jag inte var hemma fastän jag var det. Sedan slänger de in mitt värdefulla paket på macken (utlämningsstället) trots att det står i deras egna bestämmelser att denna typ av försändelse ska överlämnas till mig personligen. Hittills har inget kommit bort i vart fall.

Förbered dig mentalt på det värsta när det gäller UPS
https://se.trustpilot.com/review/www.ups.com
så blir du glad om det går smidigare :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ojoj shit skojar du med mig eller? Vilka jävla urusla omdömen. Vågar jag verkligen detta nu?

Men du, får inget svar, finns det någon bra etc för silver på avanza?

Det finns väl i stort sett bara VZLC och XAD6 att välja på. (Och någon valutahedgad variant)
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1081562/wisdomtree-physical-silver-etc
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1074536/xtrackers-physical-silver-eur-etc
Båda handlas i EUR, så det ryker en del pengar i valutaväxlingskostnad om man köper dem på Avanza.

1 gillning

Lite måste man ju kämpa för sitt fysiska silver, vet du :wink: Tror egentligen att UPS inte vill ha krångliga privatpersoner som kunder utan är mer inriktade mot företag. Brukar först vara smått förbannad på deras (brist på) service men sedan blir jag glad igen när jag öppnat mitt silverpaket och kollat in några vackra slantar.

Har även en hel del i AuAgs gruvfond Silver Bullet (hos Savr) och PSLV hos Degiro. Om du väljer en pappersprodukt så ta då en som är fysiskt uppbackad.

1 gillning

Det går fortfarande att köpa denna courtagefritt på Degiro:
EAM | PHAG | JE00B1VS3333 | EUR (WisdomTree Physical Silver)

Den är dock på väg bort från de courtagefria ETF:erna (14:e maj 2021). Detta eftersom Degiro nu vill “främja diversifiering” och tar därför bort alla(?) metall-ETF:er från den courtagefria listan. :man_facepalming:

Degiros valutakonton och låga växlingsavgifter gör det dock fortfarande intressant att ha sina ETF:er där.

Ska jag kolla in. Tack för tipset :+1:

Jag ser inga problem med att använda UPS, de är ju ansvariga tills dess att du tagit emot paketet oavsett om du får det levererat hem eller hämtar ut det.

1 gillning

Leveransen gick jättebra. Första dagen kunde jag inte då jag hade tappat min mobil. Dagen efter kom dom igen och ringde mig. Hade precis kört ut 5 minuter från stan och snubben väntade på mig säkert 8 minuter och var trevlig. Han sa att UPS betalade dom dåligt. Det var netto bud som lämnade. Så jag kan ju faktiskt ge Ups sitt första positiva omdöme.

1 gillning

Får paket från UPS ofta. Både skickar och tar emot (mest tar emot). På många ställen är det ju outsourcat till lokala budfirmor.

För mig fungerar UPS fantastiskt och då menar jag fantastiskt!

Får paket från Europa över natten. Det fixar inte Postnord inom Sverige ens en gång.

YMMV.

1 gillning

Det myntet är lite billigare, är det välkänt?

Aldrig sett det förut. Det var fint. Och slutsålt :slightly_smiling_face:

Det är möjligt att det är ett äldre pris som står kvar om det tog slut för länge sedan.

Här ett väldigt fint mynt som finns hos GoldSilver, Kraken, 2 oz. Rätt ovanligt det med.