Jag må vara smålänning men tyvärr, alldeles för dyrt från Sverige
Aa såg ut att komma från mayaindianerna
Hej Willy, Jag ser att du skriver att man slipper den dyra momsen, men om man anger sin svenska adress, räknas momsen till 25%? Kanske detta ändras nyligen? Testat att lägga varor i varukorg på 2 firmor och det blir 25% på båda. Mvh Eva
Det kom nya regler för Internethandel inom EU den 1 juli i år.
Det var egentligen redan tidigare så att man skulle betala moms i det land konsumenten finns snarare än det land affären finns, men det fanns ett undantag för affärer som i huvudsak var inriktade mot ett land, men hade enstaka kunder från andra EU-länder.
Tackar GSverre! Var det jag tänkte. Mvh Eva
Hej Eva.
Du kan beställa momsfria silvermynt från Belgien, goldsilver.be
Vet att det funkar då jag gjorde det förra veckan.
Hej Frodo och tack för ditt svar! Låt mig få veta när du får dina varor är du snäll, ser att det är lite si och så med vad folk tycker om företaget. Ha det så bra så länge. Mvh Eva
Fick paketet förra veckan
Jag har beställt momsfritt silver från goldsilver.be flera gånger, det är en stor och seriös handlare som jag rekommenderar.
Brukar funka så här:
Dag 1. Lägger beställning och får orderbekräftelse. På kvällen sätter jag upp betalning med Wise (billigare än bankens utlandsbetalningar). Gör en överföring i kronor från min bank till Wise svenska konto.
Dag 2. Wise betalar ut i euro på förmiddagen och goldsilver skickar bekräftelse på att de mottagit pengarna. Mot slutet av dagen skickas paketet (tidigare med UPS men FedEx senast).
Dag 3. Jag följer paketet via trackingnumret (alltid lika spännande!) och det kommer vanligtvis fram under sen eftermiddag.
Vad ska man ha för silver då? Jag skulle säga bygg en bas för din samling med billigast möjliga 1 oz bullion mynt (Philharmonic, Kangaroo, Britannia, Maple Leaf, Krugerrands, Noah’s Ark, …). Säljs styckvis eller i rör om 20 eller 25 mynt. Köp eventuellt till enstaka vackra eller roliga mynt för några tior mer som omväxling. Mynt i Proof-kvalitet är mer tveksamt ur ett investeringsperspektiv (silverpriset lär stiga mer än samlarvärdet), jag har bara ett sådant.
Kolla även in Reddit-gruppen Wallstreetsilver med 163 000 medlemmar för gemenskap och inspiration!
Tack snälla för all info! Mvh och trevlig söndag. Eva
Hej igen Frodo, en liten tanke bara; när man sen vill sälja och man bor i Sverige, kommer det inte frågas efter papper som visar att man betalt moms? Har du nån koll på det? Vår kära skattemas kommer ju på alla möjliga härliga regler:) Mvh Eva
Jag vet faktiskt inte hur det förhåller sig med det. Någon annan som vet?
Mest ser jag fysiskt silver som en långsiktig placering och trygghet. Får vi kraftig inflation så är kanske inte lite moms i efterskott så farligt. Den tiden, den sorgen.
Har även gruvor (AuAg Silver Bullet) och andelar i PSLV (Sprott Physical Silver Trust) som jag säljer i första hand.
Ja, tänker samma sak när det gäller långsiktigt. Har köpt en del redan, men i Sverige Du har rätt när det gäller moms:) 
Gäller inte fritt flöde av varor inom EU även ädelmetaller? I så fall tillkommer väl inget i Sverige. Skatt betald i Belgien?
Guld räknas som pengar/betalmedel i hela EU och är därmed momsbefriat. Silver räknas i Sverige som handelsvara (eller nåt sånt…) och är momsbelagd med 25% (från 1 juni eller juli 2021 betalas moms till varumottagande land).
Olika Tyska mynthandlare har löst detta på olika sätt. Vissa säljer endast till utrikeskunder om de kommer in i affären och hämtar varorna. Andra kör på som vanligt och lägger inte på moms (de kan slippa detta om de håller sig under vissa belopp).
Vissa silverprodukter som mynt (maples, kangaroos, koalas mm) kan vara momsbefriade i Tyskland medan andra, också mynt (history of railroads mm), räknas som nåt annat och har 19% moms. Har inte exakt koll på detaljerna.
Att sälja silver till Tavex är en dålig affär eftersom de måste lägga på moms när de säljer vidare till privatperson. Bättre då att sälja på ädelmetallforum t.ex.
Är det fortfarande momspåslag på silvermynt oavsett vart man köper?
Ja, det är tyvärr min tolkning.
Du kan köpa silvermynt eller tackor i ett land som inte har moms på silver och förvara dem i ett valv där. När du vill sälja dem så säljer du dem där, d v s du tar aldrig hem dem till Sverige. Det finns stora seriösa aktörer som har denna typ av service via internet. Tar du hem dem till Sverige blir det moms och kanske även en tullavgift. Guldmynt är däremot både tull och moms fria.
Smart approach!
Ett vanligt förfarande bland kapitalstarka personer som investerar i silver.