Silver stacking - den nya folkrörelsen!

Gruppen WallStreetSilver på Reddit har snart vuxit till 100k medlemmar sedan februari.

Glädjande nog har en del svenskar hittat dit…

Swedish ape here doing my part. First 3,5kg​:sunglasses::sweden:

Kanske några från detta forum rent av som är med?

Kan det här ses som en reaktion mot övervärderade börser, substanslösa kryptovalutor och ett ohållbart tryckande av fiat? Back to basics, en återgång till ädelmetaller och en valuta som backas upp av dem.

Vad tror ni?

1 gillning

Nu teasade Jan ett avsnitt med Eric Strand snart, så jag hoppas något nämns om detta då.

Tycker det är så mycket svårare med silver än guld i Sverige eftersom moms+premie blir så rackarns dyrt på allt investeringssilver. Kollar man libertysilver ligger premien över spotpris på 50%. Det känns omständigt att köpa i andra EU-land (eller Norge, om jag minns rätt), själv har jag tyvärr inte nära till någon landsgräns. Synd, för jag hade gärna köpt på mig ett par kilo!

I staterna har de ju momsfritt i typ hälften av staterna, och bara sales tax i övriga, så där är det lättare att ägna sig åt.

1 gillning

Fast så knepigt är det ju inte att beställa från Tyskland eller Belgien. Jag brukar handla på GoldSilver.be och det har funkat fint med leveranser samma vecka (fast just nu verkar de ha väldigt mycket att göra).

Annars så kan du köpa fysiskt backat papperssilver (PSLV) som förvaras hos Kanadas myntverk. Då kommer du närmare spot men har förstås en liten motpartsrisk om kanadensiska staten av någon anledning får för sig att börja konfiskera silver (för att det behövs i den gröna omställningen?).

1 gillning

Vill ni ha fysiskt premie- och momsfritt silver ska ni satsa på svenska 80% 1- och 2kr-mynt. Brukar vara ganska slitna, men innehåller sex/tolv gram vilket är lagom om priset rusar.

4 gillningar

Eller helt enkelt främst unga grabbar som investerar i allt som blir poppis på Reddit, likt AMC och GME.

2 gillningar

Kan säkert finnas de som har den inställningen också, men när man läser sånt här…

Foundational Knowledge

…så ser jag en mer långsiktigt tilltro till ädelmetaller och en ovilja att hålla fiat.

“I think it is also very important for everyone to understand that silver is not some meme stock a few hedge funds are playing naughty with and a Reddit community can expose.”

Fysiskt silver säljer man ju heller inte av i en handvändning på samma sätt som med aktier utan det kräver mer planering.

Jag ägde en massa silver mynt som jag köpte från Estland momsfritt när det var möjligt.
Tror jag hade de i 2 år. Köpte på runt 14 dollar och sålde kanske runt 18 dollar.

Själva transaktionen kostade nog runt 10% totalt. Växlingsavgifter och betalt premium över spott plus frakt. Bankfack på det. Sedan kostade det att sälja här också. Om priset för myntet var 19 dollar inklusive premium fick jag 18. Jag tyckte jag blev ockrad. Jag hade köpt på mig metall och tog hela risken. Men handlaren hade liksom tjänat 10% av värdet utan att ta risk.

Jag hade gärna haft 10% i fysiskt guld/silver. Byggt upp generationsförmögenhet.
Back in the days, var premium ca 4-5% på mynt över spottpriset.
Men premien på silver är skyhög nu. Man tar en risk att köpa med för hög premie.
Premien är hög pga att det är oerhörd brist på silver och silvermynt.
Premien kan gå ner när produktionen går igång.

Jag satsar på silver/guld miningstocks/royalties istället.
På ISK/KF. Minimalt med skatt (än så länge).
Man är dessutom mycket mer likvid.

1 gillning

Men premien på silver är skyhög nu. Man tar en risk att köpa med för hög premie. Premien är hög pga att det är oerhörd brist på silver och silvermynt.

Man tar en risk att hålla för mycket fiat också när inflationen kommer. PSLV har vettigare premie (den kan man handla hos exempelvis Degiro.se). Mining stocks som du nämner är också bra, har en del Silver Bullet.

Du menar 1 tråd med 15 kommentarer? Från en subreddit med 100k medlemmar?

Alla människor bör ha åtminstone en liten mängd fysiska ädelmetaller som skydd för sitt sparande.

När man känner tyngden av ett guld- eller silvermynt i handen så sätter det verkligen igång tankarna kring värdet av riktiga pengar vs. papperslappar och ettor och nollor.

Tycker silver är ointressant, det tar helt enkelt för mycket plats och har för låg värde i förhållande till sin vikt vs guldmynt.

Förstår tanken, visst bör man ta in saker som förvaring i sitt beslut. Det är då ofta lättare att förvara ett större värde i form av guld än i silver.

Skulle dock aldrig påstå att silver är ointressant, tycker framförallt att den industriella applikationen är väldigt spännande nu och en tid framöver!

1 gillning

Skulle dock aldrig påstå att silver är ointressant, tycker framförallt att den industriella applikationen är väldigt spännande nu och en tid framöver!

Exakt. Guld är sällsyntare men silver har betydligt fler användningsområden

Guld-silver-ration ligger för närvarande kring 1:67

Har man plats för 67 silvermynt så kanske man senare kan byta dem mot två guldmynt när silver sticker iväg, vilket det haft en historisk tendens att göra. Jag har både guld och silver. Hängslen och livrem! :slightly_smiling_face:

Om vikt är en indikator för värde för dig får du mer bang for the buck med bly

Om vikt är en indikator för värde för dig får du mer bang for the buck med bly

Sant :grin: Men det är inte en så ädel metall.

Lead Price Per 1 Kilogram: 2.23 USD

Jag är tveksam.
När Gamestop hände i Jan/Feb så var det ingen överhuvudtaget som diskuterade Silver, ändå kom det på nyheterna på TV att Reddit bytt till Silver. Ren och skär lögn.
Så man undrar vem som driver denna agenda där.

Men bra för Eric Strand :smile: , jag har ju lite silverbullet fond också.

SLV (som används för Silver) var den tredje mest omdiskuterade ticken på r/WallStreetBets i Februari. Jag följde själv sentimentet på Swaggy Stocks och klistrade in en skärmdump här på forument.

En del på WSB gjorde först misstaget att försöka squeeza SLV - en pappersprodukt som saknar fysisk backning. Det är att spela hedgefonderna i händerna.

För WallStreetSilver är det enbart fysiskt och fysiskt uppbackat papper (PSLV) som gäller.

SLV and unallocated accounts are BULLSHIT SCAMS

Tanken är att då Comex inte längre har tillräckligt fysiskt silver att leverera så ska priserna skjuta i höjden.

Bröderna Hunt lyckades (mer eller mindre) med detta på 80-talet. De var två. När WallStreetSilver når flera hundratusen medlemmar över hela världen blir de en verklig kraft att räkna med!

Hyllorna gapar tomma hos de handlare jag brukar beställa från. Mycket som är slut eller pre-sale.

Auragentum.de

GoldSilver.be

Så går det när alla köper silver :flushed:

Det händer saker…

WallStreetSilver hade 100 000 medlemmar för en vecka sedan.

Och nu 111 700 medlemmar!

Gårdagens amerikanska inflationssiffror kan ha bidragit. Folket börjar vakna :slightly_smiling_face::+1: