Finns ju massvis med silver att köpa om man nöjer sig med äldre, cirkulerade mynt…
Problemet med silver är ju dock förvaringen. Tar så fruktansvärt mycket plats i förhållande till värdet jämfört med guld, och ska man dessutom stacka mynt som har kapslar eller rör som tar extra plats blir det ännu värre.
Ser inget case i att köpa silver alls. Dyrare än guld i kostnader (förvaring som skrivs ovan) och sämre korrelation mot aktier. Jag kommer nog aldrig investera i silver igen…
Man vill ju helst inte ha det hemma Ett ganska normalt villkor för ett bankfack är att försäkringsvärdet är 10 pbb, vilket i år innebär 476.000kr. För att de ge lite perspektiv behöver man bara 946 gram guld för att utnyttja hela försäkringsvärdet, medan man behöver över 64 kilo rent silver för att komma upp i samma gräns. Så förvaringen blir ett problem.
Får man förvara pengar (mynt) i bankfack då? Guld gräver jag ner.
Har det mesta av mitt silver i PSLV i säkert förvar hos Kanadas myntverk. Men gillar att ha lite fysiskt hemma också att titta på. Fint som dekoration med myntställ.
Absolut, även svenska 1000/2000kr minnesmynt som rent juridiskt är lagliga betalningsmedel räknas inte som kontanter av banken och täcks av försäkringen.
Problemet med bankfack är att bevisa att det du påstod fanns i facket verkligen fanns i facket. Så i praktiken får man nöja sig med att det är några hundra gånger säkrare än att förvara hemma
Papperssilver är ju en annan historia. Om du har dina metaller i form av mynt räknas de som lösöre och täcks iaf av mitt försäkringsbolagsbolag med upp till 50.000kr (i form av myntsamling) utan krav på särskild förvaring, du kan ha mynten inramade på väggen om du så önskar. Samma sak här med minnesmynt, räknas inte som kontanter som annars har en gräns på 5.000kr för mitt bolag.
Att spara all dokumentation gällande inköp är en mycket god idé.
Det kommer en ny lag om ett par veckor som gör att vi måste betala svensk moms på silver fastän vi beställer från Belgien (det blir Svensk moms på allt inom EU för den som sitter i Sverige och beställer om jag förstått saken rätt) så det gäller att passa på nu.
Annars kan man bli med i ädelmetallforum och köpa silver där. Brukar finnas div annonser ute och så kan man annonsera själv. Guldfeber har lärt mej att det är bra att satsa på Svenska 2-kronor och 1-kronor av äldre modell. De innehåller 80% silver och kan ibland köpas till spotpris på ädelmetallforum. De är inte mindre värda för att de har repor och liknande. Maple leafs och kangaroos och liknande är känsliga mot repor och de kan ibland anses mindre värda om de fått repor.
2-kronorna är värda motsvarande silvermängd. Du kan gå med i ädelmetallforum och annonsera efter att köpa 2-kronor i bulk så slipper du köpa o betala frakt för ett o ett mynt.
Hur är det med senare årtalen med 40% silver , är de också köpvärda ? Handlas runt spot/ lite under ser det ut som.
Förutom att de tar mer plats per silver,
kan de bli svårsålda pga den lägre silverhalten ? Alltså dyrare att smälta till rent silver och ge pengar i handen. (Dyrare än de äldre mynten .800)
Eller ska de ändå bara användas som bytesmedel mot matvaror etc när de vanliga låtsaspengarna tappat sitt värde, så det spelar ingen roll kanske ?
Här hoppar jag in och svarar som jag lärt mej av Guldfeber för några månader sedan (finns i en tråd här på forumet). 40% funkar också bra men tar mer plats om man har flera kilo silver.
Egna tankar:
På ädelmetallforum köps och säljs 40% och 80% runt spot.
Jag tror det är svårt att veta exakt hur det blir om vi tappar förtroendet för fiat-pengarna. I en bytessituation tror (gissar) jag ändå att det kommer att vara viktigare att det är enkelt att verifiera formatet än vilket silverinnehåll det är. Mynt är enklare att verifiera än tackor och tråd/smycken. Det behövs bara en liten våg, ett skjutmått och en app (coin tester). Appen kan man nog vara utan om man har någorlunda gehör. Mynten ger karakteristiska pling så det går att jämföra ett okänt mynt med ett som man verifierat sedan tidigare. Jmf tex 40% och 80% tvåkronor. De har olika plingfrekvens.
Aldrig någonsin haft några problem med posten gällande REK-försändelser faktiskt. Ett tips är att bara köpa från säljare som erbjuder PayPal-betalning. Kommer inte grejerna fram är det bara att få tillbaka pengarna.
Jaha ok köpte dock med leveransmetod där säljaren skickade det i vanligt brev och frimärke 12 kr brukar vara standard vad jag sett, kollade inte så noga om man kunde välja rekommenderat undrar om det är värt det för ett 2kr’s mynt som man betalar ca 80-90 kr för.
Man behöver ju (precis som vid beställning från Tyskland) köpa en större mängd för att få drägliga fraktkostnader, så 50 eller 100 mynt är väl en bra undre gräns om man inte får ett väldigt bra pris.