Silver, är det dags?

Vad har ni för tanker kring silverbolagens rusning i dag?
Är det början på den “stora uppgången”?

Det har legat väldigt många short positions i first majestic ett tag nu så en short squeeze har varit väntad där. Kan det vara det som hände idag? Iom att det är ett av de största bolagen kan de övriga kanske ha hängt på av bara farten?

Silverpriset hoppade upp en dollar oxå så det är kanske två saker som hände samtidigt.

Trist att de kom så snabbt för jag var inte klar med investeringarna där :confused:

Samma här hann inte få igenom alla köp.

Fin öppning idag (+10%).

1 gillning

Jag tog en mindre position i silver under morgonen. Det som sker nu via WallStreetBets är definitivt börshistoria och när det i framtiden görs spelfilmer om det där så kan jag tänka för mig själv “I was there”. :slight_smile:

SLV (Silver) är i skrivande stund den tredje mest diskuterade tickern på WallStreetBets.

Källa: https://swaggystocks.com/dashboard/wallstreetbets/ticker-sentiment

1 gillning

Märkligt… kan verkligen silver vara hårt blankad? Och kan det skilja mycket mellan olika ETF:er/instrument eller är alla (stora) instrument ungefär lika mycket blankad tro…

First Majestic upp över 30% I förhandeln.
Silver Bullet största innehav.
Spännande fortsättning följer :slight_smile:

1 gillning

Är investerad sedan innan i silver etc och Eric’s fond. Är investerad i silver som diversifiering inom portföljen och i Eric’s fond som bet i lekhinken.
Banker är jag inte orolig över, de får en bailout av myndigheter om de äntligen får betala för sin marknadsmanipulation och skulle få problem.

Funderingar jag har:
-Är detta någonting som äntligen kan slå locket av silverpriset eller är påverkan bara en kortsiktig hype?
-Hur mycket behöver priset stiga för att verkligen kunna påverka priserna långsiktigt?

@janbolmeson, Eric måste vara ganska exalterad, tror du han skulle vilja kommentera händelserna?

Reddit pumpar silverpriset.

Läser man på WSB så är det ”fake news” att fokus skiftat till silver. Tydligen många hedgefonder som är långa i silver så där har de sin finansiering av GME om det går upp.

Med det sagt… vilken är bästa silver-ETC:n? :grin:

VZLC är det bästa tror jag. Är den Jan rekommenderar.

2 gillningar

Intressant inlägg från Cornucopia som förklarar varför det inte är riktigt samma sak med situationen i Silver och Game Stop.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/silvret-sags-vara-nasta-forsok-att.html

1 gillning

Igår kväll bestämde jag mig för att göra en liten lekhink med fonderna som gästat podden. Bara för att det är kul. Naturligtvis är AuAg Silver Bullet med. Det är ju typiskt att den ska gå upp precis innan fondköpet går igenom. #marknadsotajming

Väldigt spännande!

Har 5% av portföljen i silver och ca 2,5% av portföljen i silver bullet. Det svåra beslutet att ta, ifall det blir en massiv uppgång, är när det är dags att kliva av. Eric Strand har nämnt ett NAV på 1000 i silver bullet. Holy fuck ifall det skulle bli en sådan uppgång!

:joy: Den holy fuck wishful thinking hade jag också. Sedan kom rationella tankar tillbaka igen

1 gillning

Fast om man läser på wsb så är användarna väldigt mycket emot silvret bla. eftersom citadell är 5:e största ägaren av silver och det ser ut som dom flesta uppmaningar om silver är skrivna av troll och botar och har väldigt generiska inlägg.

Har en del investerat i SilverBullet men hade ju hoppats på att detta skulle ta några år. Har för mig att Eric Strand snackade om 5-7 år för Silver att nå sin högsta topp. För min del hade jag gärna byggt upp en större position över längre tid. Men men men, vi får väl se var detta leder och hoppas att detta inte leder till dystra konsekvenser för ekonomin.

Vet att många tipsar om just VZLC, bara för att visa att det inte är den enda så kan jag föreslå att man även tittar på XAD6, den är något billigare.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1074536/xtrackers-physical-silver-eur-etc

1 gillning

First Majestic hade en hög med blankningar på sig och den tog ett ordentligt skutt. Kombo av silverpris och short squeeze skulle jag tro. Hann få in en halv position innan squeezen. Skulle gärna se att den dyker en sväng till för jag var inte helt klar med silverdelen i portföljen.