Vad tror ni om Eric Strands nystartade fond AuAG Silver Bullet?
Kan den trots den höga risknivån erbjuda en bra diversifiering till en aktie och fondportfölj om korrelationen är låg mot övriga innehav?
Försöker just nu sänka aktierisken med hjälp av hedgefonder då jag tycker det känns svårt att hitta avkastning i rena räntefonder) och är sugen på att ta in Silver Bullet som en del i hedgedelen av portföljen.
Jag kan tänka mig att ha ”Sveriges mest riskfyllda fond” i trading-delen av min lekportfölj. Om björnen kommer kan det vara bra att skydda sig med några silverkulor och ett krucifix på bröstet.
Huvuddelen av min portfölj vill jag grunda på vetenskap och beprövad erfarenhet, och hedgedelen ska ha låg risk. (De flesta av så kallade hedgefonder har visat sig att inte hålla måttet under dåliga tider.)
Min uppfattning är att det lät lite så i början, något i stil med att det sker någon gång de närmsta sju åren. Så caset i sig är väl likadant med en stor ovisshet när detta eventuellt kan ske.
På sistone uppmuntras det dock att man bör köra swing-trades, sälj av lite när det går upp och köp när det går ner. Hur mycket upp eller hur mycket ner har jag inte uppfattat.
Varför den går neråt sitter väl ingen med ett facit men med tanke på all orolighet på börsen är det kanske inte konstigt att det har gått ner. Men vad vet jag?
Tittar du på silverpriset så har ju inte det heller rosat marknaden direkt…
Men som @AuAgEric brukar säga, caset står ju med den tekniska utvecklingen mha silver samt om skuldberget får fortsätta eller inte…
Just nu så talar ju båda emot silver bullet så pass på att fyll på om ni inte redan har för mycket…
Det är dock sjukt svårt att swingtrada fonden då den svänger galet mycket… Avanza är ju också ruggigt kassa på att uppdatera kurserna på AUAG fonderna, för att inte tala om ETFen…
AuAg Silver Bullet:
Ja Avanza uppdaterar ofta runt 14:00 (då de tar NAV-kurser från Morningstars NAV-center i Spanien.
På vår hemsida kommer kurserna just nu kl12:00 varje dag: (https://www.auagfunds.com/sv/investment-solutions/auag-silver-bullet)
NAV sätts på SLUTKURSER i USA (och FX). Det görs sedan på morgonen och är ofta klart vid 10:30 tiden.
ETFen AuAg Gold Mining - går i Sverige via Xetra och är bra för trading då man kan köpa och sälja samma dag (timme).
Nordnet är medlemmar på Xetra och får bättre kursuppdateringar.
Avanza är riktigt dåliga på etfer. De verkar bara uppdatera kursen när någon köper eller säljer, så när någon köper från utgivaren så visar de fel kurs för att värdera ens innehav (på fel sida spreaden, eftersom de visar utgivarens säljkurs). Detta också i grafen för de historiska priserna.
Jag har klagat hos deras kundtjänst, men de svarar att de har viktigare saker att göra.
Ett tips är att redigera tabellen och lägga till så den alltid visar köpkurs, då kan man räkna själv.
Så vad talar för att detta är en bra investering? Den kan väl fortsätta och sjunka ett bra tag till och då gör pengarna bättre nytta någon annanstans. Varför tar inte silver fart? Har det något med covidnedrampning att göra?
Det är väl fortfarande manipulation på Comex för silver priset av de stora bankerna? Sen skulle jag tippa att många nya tekniker med silver som en stor del av produkten har skjutits framåt sista halvåret (green new deal motgången) samt att vi ännu inte sett en breakdown av låneekonomin, än… När någon verkligen börjar syna de låntagarnas säkerheter kan det gå jäkligt fort åt fel håll, eurodollar systemet är inte helt friskt!
Stödet är bra för fonder/ETF:er inom “ny energi”-sektorn. Men det lär väl också indirekt öka efterfrågan på silver. Dessutom satsar USA stenhårt nu på att dra igång inhemsk halvledarindustri som också behöver silver, men det är nog några år bort.