Nya fonden AuAG Silver Bullet?

Vet inte exakt hur det ligger till med silvergruvbolag, men guldgrovbolag har iaf senaste 20 åren presterat sämre än att investera direkt i guld.

Källa: The Case for Investing in Broad Commodities

Har haft perioder med nischfondsberoende (vilket jag nu lyckats att bryta).
Har ägt denna fond i två perioder, den är väldigt volatil. Första rundan gick jag med vinst (mer tur än skicklighet), andra rundan sålde jag när jag tog mig ut ur mitt beroende. Sålde med förlust (inte jättestor). Resonerade lite som så att det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna…

Jag har Silver Bullet som en krydda i sparandet. Haft den i typ två år och den svänger lite upp och ned. När kommer lyftet @AuAgEric ?

1 gillning

Om ni tror på caset så är det väl bra att det tar lite längre tid så att ni hinner köpa mycket andelar billigare?

3 gillningar

Ur ett historiskt perspektiv är silver väldigt billigt i jämförelse med börsen. Det kan vända när som helst, imorgon eller om x antal år. Det är “bara” att fortsätta sitta på händerna.

Jag bidrar med ett välkänt citat:

Zoomar du ut 1 år till så är den iaf cirka +15% (från start) + 15 % dollar/sek.
Så det är väl inte totalt apdåligt.
När/om det smäller så smäller det ju :rocket:

Äger fonden sedsn ett tag tillbaka. Inte så kul med hög avgift och att se den underprestera kraftigt mot index. Dock utgör den bara 3% av portföljen så jag har inga planer på att sälja den.

I dagens värld beror (tyvärr) mycket på vad centralbanker SÄGER vid tillfälle till tillfälle. Något som dock inte kommer styra marknaden i längden.

• Skulderna skenar
  • Stimulanser kommer snart behövas för att rädda det finansiella systemet
  • Fysisk brist i antågande
  • COMEX positionerna är riktigt fördelaktiga just nu
    Så det ser riktigt starkt ut för silver om man ser på dagens situation.

Använder själv svagare perioder för att köpa mer och är tacksam för att jag hinner, innan priset tar fart på riktigt.

AuAg Silver Bullet har som sitt mål gått klart bättre än den stora ETFen för silver miners SIL (efter kostnader).

Vill man bara titta på avkastning de senaste tre åren så är ju det vår fond AuAg Precious Green som sticker ut!

4 gillningar

Fonden kan väl vara guld (pun intended) nu när silverpriset sjunkit enormt idag / senaste tiden - att köpa på sig vill säga?

Hur påverkar det risken när de största innehaven i fonden har negativa p/e tal? (enligt avanza)
Om silverpriset stannar på nuvrande nivå, hur går det för dessa bolag?

Finns det någon annan fond som korrelerar med silver? (ej ETF eller certifikat då jag inte kan handla dem på pensionskontot)

Köpte flera silvertackor för drygt 10 år sedan då de då sas vara kraftigt undervärderade och en säker tillgång som är inflationsskyddande. Pris 2013 ca 31 kr/g priset idag 23 kr/g. Tur att man la en summa på indexfonder som gick många ggr bättre…

3 gillningar

Grattis till er som är kvar. Nu kanske det riktiga lyftet kommer.

Fortfarande inte bättre än en global indexfond trots senaste skuttet :upside_down_face: Nedan med LF Global Index för jämförelse.

1 gillning