Jag vill investera i ädelmetaller. Så då har jag ett par frågor till det.
Pappersguld. Jag har förstått att argumenten för ETC med guldbackning som Xetra föredras generellt här på forumet för att det är en extra säkring med lägre motpartsrisk. Men om jag jämför med SILVER AVA och GULD AVA, så är avgifterna billigare, och jag slipper handla i dyra Euro. Jag tror personligen inte på någon domedag, så ser inte poängen med att ha fysiskt guld långt bort i ett annat land som ligger och väntar på mig mer än att det känns principiellt bra. Håller resonemanget? Låga avgifter är ju det främsta ledordet här, så det passar väl bra ihop med det? En metall är som sagt inte i sig producerande, så det sticker lite extra att betala högre avgifter på den än på företagsfonder. Bara snabb kommentar: Jag har sett att Avanza säger att de står för kostnaden för Xetra. Detta låter helt idiotiskt för mig, och som att det säger sig självt att det inte kommer att hålla i längden. Jag vill inte leva ett liv av att sitta och kolla Avanzas uppdateringar i frågan, och är heller inte sugen på att betala avgifterna associerade med köp och sälj när de ändrar.
Platina. Är det någonting att bry sig om? Har inte hört så mycket om det. Är det en konstig metall eller finns det en poäng i att ha den, och för den delen andra metaller som koppar i låga doser?
Hävstång. Efter att jag börjat kika lite på GULD AVA och dess systrar så blev jag fundersam på varför jag inte helt enkelt investerar t ex en femtedel til 5x hävstång och behandlar det som en passiv investering? Det svänger ju inte mer än att investera det fulla beloppet i absoluta kronor. Jan pratar ofta om att belåna en bra portfölj för att få högre avkastning, snarare än att öka risken genom mer riskfyllda investeringar. Här är ju ett sätt att få loss rätt mycket kulor. Alltså t ex om man kör 100 kkr RT och väljer att köra 5x hävstång på 5 kkr för guldet. Då får man 20 kkr över att göra någonting annat med, t ex investera tillbaka in i RT-portföljen. Så varför är inte detta en bra idé?
Anledningen att man vill investera i guld är för att det varit pengar i tusentals år, har en fysisk begränsning i naturen och inte kan tryckas upp av centralbanker.
Pappersguld, speciellt med hävstång, är diametralt motsatt. Det är en ny konstruktion skapad av människor utan någon som helst naturlig begränsning.
Andra ädelmetaller som silver ser jag mer som en investering i metaller vars behov kan drivas av industriella tillämpningar, inte som ett evigt värdebevarande som guld.
I de fall jag inte kan handla fysiskt guld, tex i tjänstepension, så lägger jag oftast till e. Guld Mining fond eftersom de bolagen åtminstone producerar fysiskt guld. Mining är dock mer volatilt så tex istället för 10% guld tar jag typiskt 5% guld mining. Så hanterar jag det
Jaha, jag kanske inte hade helt koll på hur hävstången i dessa fonderna såg ut. Så det speciella blir då att om värdet går ner så ökar samtidigt hävstången och kan bli helt enorm, både uppåt och nedåt? Okej, jamen då förstår jag varför det blir rätt konstigt att handla med den. Jag får kolla upp lite mer hur sånt där fungerar, det kanske jämställs över natten eller någonting sådant. Annars sitter ju alla med olika hävstång och det blir helt omöjligt att handla av varandra.
Absolut, jag förstår detta resonemang. Och jag köper helt det smutsiga på något sätt att köpa sådana värdepapper, men så är jag ju ändå en sucker för låga avgifter, och tänker att det där har dom säkert säkrat ändå på något sätt. Jag tänker att hela det där resonemanget om värdesäkrare också överförs till pappersguldet som snålåker på den idén lite grann, i alla fall tills det blir en allt för stor produkt som blir helt absurd och skapar instabilitet tack vare spekulationsgraden.
Gruvnäring känns absolut superintressant också! Där kommer dock avgifterna upp igen, men jag hade tänkt att investera en liten spekulationssumma i det. Det jag hade tänkt att köra på är Auag Silver Bullet på SAVR, även om avgifterna är rätt höga, så jag är öppen för andra gruvfonder om det finns billigare.
Nej. Undvik hävstång i guld, och undvik instrument som bara är pappersguld.
Som någon nämnde, går investeringen åt fel håll är din insats borta.
Om man vill ha hävstång mot guld är det bättre att satsa på gold miners.
Köper du 1 aktie i en producerande goldminer, så brukar den röra sig 2-3x mot guldpriset.
Går guldpriset ner får du räkna med 20-50% nedgång.
Men du har fortfarande lika många andelar/aktier i bolaget.
Vänder priset upp igen tar den ofta igen stora tapp fort igen.
Om du vill ha lite spridning, så statsa på FNV eller WPM.
Franco Nevada eller Wheaton Precious Metals.
De är streamingbolag. Har inkomster från hundratals royalties.
Båda ger dessutom utdelning.
Båda har tagit mycket stryk på sistone.
.
Guld har tappat på kortsikt och kanske fortsätter att tappa (pga högre räntor).
Men oändligt pengatryckande borde avspegla sig i högre priser.
Så har man is i magen och kan hålla dem något år, är det nog en intressant investering.
Mike Maloney investerar bara i metaller, utan hävstång.
En metall som silver är tillräckligt volatil.
Man behöver inte en hävstång ovanpå den.
Jag förstår idén runt hävstång nu. Pappersguldet som sådant har jag däremot svårare att släppa iom att jag inte riktigt ser behovet av den extra säkerheten att det finns fysiskt och att avgifterna är så pass mycket lägre.
Tack, jag ska kolla upp det som du nämnde. Aktier känns lite väl spännande för mig kanske, då blir det väldigt små inköp och potentiellt oproportioneligt höga avgifter. Tyvärr har jag gått över gratiscourtagen på Avanza även om det skulle råka vara aktier som handlas i Sverige. Hur tycker du att dina tips står sig mot Auag silver bullet då? Också en del avgifter iofs.
Pappersguld med hävstång är ju mer riskabelt än aktier.
Förvaltningsavgiften mellan pappersguld och fysiskt guld är försumbar,
råvaran är väldigt volatil. Råvaran kan röra sig flera gånger mer än förvaltningsavgiften per dag. Ovan på det har du en växlingsavgift vid köp och försäjning som kanske är lika stor som förvaltningsavgiften.
Gratis courtage gäller bara svenska aktier har jag för mig.
Jag har sålt mitt innehav i AuAg fonder och i blackrock world gold.
Guld och silver bulls verkar liksom aldrig ta riktig fart.
Det blir rejäl skjuss i aktierna när råvaran sticker iväg, men de faller ofta tillbaka igen.
Det är fortfarande en bull market.
Men jag tror jag sett 6-7 all-time highs de åren jag hållt på,
bara för att se aktierna falla tillbaka. Det är mycket drag and pull i precious metals.
Jag har lärt mig att man måste sälja av i uppgång,
det kommer alltid pullbacks.
Rick Rule är nog den bästa läromästaren.
Han har alltid sagt att man skall sälja av i uppgång.
Men man får FOMO, och vill inte sälja av för tidigt.
Sedan går det ner och “vinsten” är borta.
Händer hela tiden.
Just nu har guldet dragit sig tillbaka medan silvret ligger relativt högt.
För ett tag sedan sålde jag i Kirkland lake.
Var trött på den aktien rört sig så dåligt fastän det är ett bra bolag.
Nu funderar jag på att köpa tillbaka mig i Kirkland lake.
Guld har gått ner mycket och gold miners ännu mer.
Jag har lite för mycket i first majestic. Silver står fortfarande relativt högt.
Omallokering är nog inte dumt.
Min enda kritik mot AuAg är att jag har sett otaliga ökningar av värdet 50-80%
men den tappar också stort. Hade det skett en intern om allokering och försäljning i uppgång hade det varit bättre. Hade säkert haft en dubbling av mina pengar då.
Rör det sig om mindre än 20000kr så ta AuAg.
Annars hade jag satsat på royalty bolag. Behållt dem för evigt.
10000 i FNV
10000 i WPM
Jag med, men som Warren Buffett säger “price is what you pay, value is what you get”.
Om något är billigt men i grunden inte innehåller samma värde så tycker jag att det billiga blir dyrt.
Billigt blir det bara om jag får ungefär samma sak till ett lägre pris. I detta fallet tycker jag inte att pappersguld har samma värde som riktigt guld. Men var och en blir salig på sin tro
När det gäller gruvbolag är AuAg Silver bullet bra för just silver, som är en mycket intressant metall - både som ädelmetall och som industrimetall där silver används mycket i solceller och i nästan all typ av elektronik.
När det gäller andra viktiga basmetaller som koppar och nickel så förutsägs deras åtgång att öka markant i energiomställningen (4 ggr så mycket koppar i en elbil mot en vanlig bil, nickel för batterier, koppar behov även för elektrifieringen av asiatiska landsbygden mm). Själv väljer jag att köpa bolagen direkt men det finns en - om än dyr - fond som heter Allianz Metals & Mining. Minst dåliga fondalternativet?
Yes, vi glömmer hävstång. Även om jag har blivit superintresserad av investeringar osv just nu, så är det långsiktiga målet att kunna mer eller mindre glömma bort investeringarna i min vardag.
En snabbuträkning av avgifter under ett års tid med Xetra förutsatt att Avanza fortsätter att stå för förvaringsavgiften blir ju faktiskt nästan identistiskt med AVA Guld, så du har nog en poäng där. Jag kollade avgifterna på fel guldpapper, så då är det nog lika bra med Xetra guld, speciellt iom att jag ser en långsiktighet i investeringen ändå.
Och ja, det rör sig om betydligt mindre än 20 kkr för gruvbolagsinvestering! Jag kan inte ta den risken med enskilda bolag.
Tack, tack! Jag tror jag undviker den dyra fonden då, tyvärr. Auag silver går redan emot mina principer genom att vara så dyr, men lägger en väldigt liten slant i den så att jag får vara med på resan. Auag precious metals såg på ett sätt intressant ut… om det inte vore för att jag betalar .9% avgift (på SAVR) för de 40% som bara är guld.
Motparten i Avanzas trackers är Morgan Stanley. Hela investeringen står och faller med den banken. Trackern backas inte av den faktiska tillgången utan det är helt och hållet en spekulation. Morgan Stanley lovar att du får tillbaka dina pengar ur deras kassakista. Detta är en av bankerna som utlöste finanskrisen och som behövde räddas av de amerikanska skattebetalarna.
Jag har lite Auag silver ändå, trots avgiften, för jag tror på caset. Likadant med Metals & Mining. Men jag gör dessa ”bets” som en liten del av en indexportfölj för att de inte ska kunna förstöra hela avkastningen. Portföljen kan gå något bättre än index om jag har rätt men också bara något sämre än index om jag har fel.
Metall tillgångar är så pass volatila att jag inte vill ha den med för stor vikt i varje portfölj för att slippa risken att freaka ut vid fel tillfälle.