Silver - ETF, Mutual fund eller BullionVault

Vad ska man titta på när man väljer en ETF för physical silver? Som utlandssvensk kan jag inte vara kund hos Nordnet så Wisdomtree är inget alternativ för mig men jag har hittat några andra som jag har har möjlighet att köpa.

1. Hur mycket relevans har det vem som är “custodian”?
  2. Aberdeen har låg avgift men högre spread och lägre trading volume än iShares. iShares det motsatta. Vad skulle ni prioritera?
  3. Sprott är en mutual fund men har ganska hög avgift. Tankar om detta?
  4. För- och nackdelar med ETF jämfört med att köpa silver genom BullionVault?

PSLV går tyvärr inte att köpa på Nordnet, har du lyckas med detta någon annanstans? De har KIID dokument osv skall enligt Sprott själva finnas för Sverige. När jag pratade med Nordnet kundsupport lyckades jag inte nå fram med budskapet.

Kanske måste alla ETF’er uppfylla UCITS regelverket för att kunna köpas inom EU…

Eftersom jag bor utanför EU så får jag inte vara kund hos Nordnet (hos Avanza är jag dock välkommen men de verkar inte ha några silverfonder).

Jag bor på Nya Zeeland och det finns en plattform här som heter Hatch och jag kan köpa PSLV genom dem. Tycker du att PSLV är bättre än de andra alternativen trots den högre avgiften och i så fall varför?

1 gillning

Jag kände spontant likadant gällande JP Morgan efter att ha hört Eric Strand prata om deras manipulation av silverpriset men eftersom jag är ganska ny i det här så var jag osäker på hur stor vikt man ska lägga på vem som är custodian när man väljer fond. Efter din kommentar så gjorde jag lite mer efterforskningar. Hittade den här länken som jämför SLV, SIVR och PSLV. Jämförelsen av “Liability” var onekligen intressant. Efter att ha läst detta så är SLV definitvt struken från listan och jag lutar och PSLV trots att den har dubbelt så hög avgift som SIVR. Känns som att det kan vara värt det för att kunna sova gott på natten.

Tack för hjälpen! Återkommer när det blir dags att välja guldfond :slightly_smiling_face:

En till fråga… PSLV är en “closed end trust” (CEF) jämfört med de andra som är ETF. Som jag förstår det är en CEF aktivit förvaltade jämfört med ETF som följer ett index och är passivt förvaltad CEF har också lägre transparens. Vad tänker du om detta? Vad har det för betydelse i det här fallet när fonden bara investerar i silver?

PSLV sägs vara designad av Eric Sprott för att hålla Eric Sprotts silver. Om det stämmer så är den nog så säker det går. Eric Sprott är god för miljarder (kanadensiska dollar). Av det jag hört av Rick Rule (f.d. VD på Sprott Inc.) så är den 100 % allokerad fysiskt silver, inga derivat eller andra låtsassilverprodukter. Hela silverstacken finns hos Royal Canadian Mint. När Sprott köper silver till trusten behöver de inte betala förrän silvret har landat hos Royal Canadian så risken är liten att de ska bli lurade. Rick menar att Sprott var världens största köpare av fysiskt silver 2020 om jag förstod det hela rätt.

De har även en guld-trust, PHYS.

Tack Dunderklumpen! Jag är nu så övertygad jag kan bli. Allt pekar på att PSLV är den bästa fonden av de som finns tillgängliga för mig så det blir köp nästa vecka :slight_smile:

Alltså jag tänkte inte övertyga dej om något! Jag ville bara dela det jag har fått med mej om PSLV. Men kul att jag kunde dela något som hjälper dej :slight_smile:

Avanza har bland annat Wisdomtree: WisdomTree Physical Silver ETC - Handla i certifikat | Avanza
De har också en egen silvertracker: SILVER AVA - Handla i certifikat | Avanza
Men eftersom du bor utanför EU borde PSLV vara bra :slight_smile:

Du kanske vill ha lite mer utväxling också? SILJ och AUAG silver bullet kan funka om det är fonder du söker.

Jag sökte på silver på Avanza men hittade ingenting så jag måste med andra ord har sökt väldigt dåligt! Tack för tipsen. Jag har kollat upp båda och Wisdomtree Physical Silver har sämre liability clause än PSLV och just nu så är jag ute efter fysiskt silver och inte certifikat så jag har bestämt mig för att hålla mig till PSLV.

Ditt inlägg var dock bra för det gjorde att jag tvingades läsa på om certifikat vilket var super. Jag har precis börjat göra inlägg här i forumet och jag är överväldigad över hur hjälpsamma folk är!

1 gillning

Jag har funderat på det…jag har lite koll på AUAG men har inte hört talas om SILJ tidigare. Ska kolla upp båda ordentligt.

Följer just nu mini-nedgången i silverpriset för köpläge i PSLV.

Här ser du vilka bolag som fonderna håller:

https://www.auagfonder.se/silver-bullet (scrolla längst ner på sidan)

Sen kan du ju alltid slänga iväg ett mejl till AUAG och be dem berätta filosofin bakom fonden och hur den skiljer sig från SILJ.

Är också intresserad av att investera i silver. Avgiften på Auag silverbullet är dock lite hög för min smak. Det blir väl ingen ytterligare valutarisk om jag skulle investera direkt i fondens innehav?

@Dunderklumpen and @GSverre

Ni som verkar ha koll på Guld och Silver. Jag upptäckte precis Royal Canadian Mint - Canadian Gold/Silver Reserves (MNT/MNS). Jag har bara hunnit göra en snabb scanning av prospekten men första intrycket är bra. Lite högre avgift men bra liability. Vad har ni för tankar om dessa jämfört med andra guld/silver ETF:er?

Har tyvärr inte läst på där. Ytterligare en variant är Perth mint certificate program som Rich Checkan berättade om på Rule Natural Resources Symposium i år. Inte påläst där heller tyvärr.

Ingen fara! Jag upptäckte MNT and MNS när jag var och kollade runt på Avanza tidigare idag. Jag blev nyfiken eftersom jag tänkte att de kanske var likvärdiga med Sprotts fonder som vi pratade om tidigare (har förresten köpt PHYS men har avvaktat med PSLV pga silverprisnedgången).

Har fått bekräftat att som utlandsboende så behöver jag inte betala någon reavinstskatt på fonder så det är därför jag kollar vad som finns tillgängligt på Avanza.

Såg också The Royal Mint Physical Gold ETC Securities men har inte hunnit kolla på detaljerna. Börjar finnas många att hålla reda på nu…

Ska kolla på Perth Mint!

Jag har inte heller någon koll på hur man placerar genom Royal Canadian Mint. Jag var glad när jag hittade ETC’erna från Wisdomtrees och slutade leta där.

1 gillning

@JohnDoe Har du sett att både PHYS och PSLV nu finns på Avanza? Du har säkert redan upptäckt det men jag blev mycket glad när jag upptäckte det idag :grinning:

Jag skapade ett ISK hos Degiro.se bara för att kunna köpa PSLV.

Igår var en riktigt bra dag att tanka på :grin: