Jag hänger inte riktigt med i svängarna. PSLV finns uppenbarligen på Degiro, noterad i USD på NYA, och med svensk dokumentation. Innebär det att de har lyckats uppfylla EU:s regelverk?
Det verkar som att det går att lägga en köporder, men jag har inte bekräftat i sista steget.
Jag får samma resultat som John Doe när jag använder Avanzas website. Avanza-appen verkar däremot ha någon bug som gör att man ibland faktiskt kan klicka på köp-knappen och kan börja fylla i fälten om antal andelar etc. Jag antar dock att köpet inte går igenom i slutändan.
Jag visste inte om att Degiro.se fanns. Försökte precis registrera men får inte bekräftelse smset så kan inte slutföra det.
Jag mejlade även Sprott igår och frågade om de har svensk dokumentation/kan tillhandahålla det. Jag tänkte att om jag får ett positivt svar så kan jag utöva påtryckningar på Avanza. Återkommer när jag fått svar från Sprott…
Kan det vara Degiro själva som har bekostat översättning av PSLV-prospektet och därför tillåts sälja det i en enlighet med EUs regler om att dokument ska finnas tillgängliga på landets språk?
Jag har inte tittat på GZUR i detalj men GZUR investerar i guld medan PSLV investerar i silver (PHYS är Sprotts guldfond om det är guld du är ute efter).
Rent allmänt så skulle jag säga att för ETF:er är det viktigt att kolla på följade:
Förvaltningsavgift
Spread
Likviditet
Vilken valuta fonden handlas i
För ETF/ETC som investerar i ädelmetaller är det mycket viktigt att kolla vad den underliggande tillgången är. Det kan vara alltifrån fysiskt guld/silver, terminer eller investeringar i gruvbolag.
För fonder vars tillgång är fysiskt guld/silver så är det bra att kolla upp vem som är custodian av metallen (den organisation to förvarar guldet/silvret åt fonden) och vilket ansvar custodian har gentemot fonden när något går fel.
Information om de två sistnämnda hittar du i fondens prospekt. Ibland är prospekten flera hundra sidor men det är ganska lätt att hitta den viktigaste informationen utan att behöva läsa precis allt. Sök på nyckelord som custodian, insurance, liability, indemnity etc.
PHYS och PSLV anses vara bra fonder för att de har ingen bank som custodian utan det är Royal Canadian Mint som förvarar guldet och prospektet har extremt bra klausuler när det gäller liability/indemnity. Båda har dock lite högre förvaltningsavgift än genomsnittet. En snabb koll visar att GZUR har en förvaltningsavgift på 0.15% medan PHYS har 0.42%. Jag kan dock inte säga något annat om GZUR utan att läsa på ordentligt.