Investerar någon i ädelmetaller?

Lite nyfiken om någon investerar i ädelmetaller.
Och om du likt mig får köpa till spot utan spread.

VSOMM

Berätta mer.

Berätta mer.

Förstår inte situationen som uppstått nu, du skrev tidigare i en annan tråd …

Jag blockade TS redan innan denna tråd.

Och nu väljer du inkludera och inte exkludera, har vi missförstått situationen.
Upplever att vi inte blir klokare, kanske du kan förtydliga det hela.

VSOMM

1 gillning

Jag tänkte ge dig en chans till, men du svarar ju inte på vad dina kryptiska inlägg ska betyda.
Berätta hur du menar istället.

Ställde en fråga.
Lite nyfiken om någon investerar i ädelmetaller.

Sedan väljer vi att blockera dig med motiveringen att du påstår och tolkar betingelser på ett felaktigt sätt, enligt vår uppfattning.

VSOMM

Förlåt men….vad betyder VSOMM somdu signerar med?

Hur gör du för att ducka spreaden?

Investerar du i papperskontrakt då för att få exakt spotpris? Jag har en andel ädelmetaller. ”Worst case kassan”. Den är inte spekulativ, och utgör en del av portföljen jag inte behöver. Vi pratar alltså om fysisk metall. Det kan du inte få till spot. Som bäst typ spot+2-3%. Utöver det betalar man moms, vilket gör det till en mindre attraktiv investering eftersom återköpspriset är mycket lägre pga av det.

Visst kan man spekulera på papperspriset som med allt annat, men det åstadkommer inte värdebevaringen under en katastrofal kris.

Äger bara lite fysiska silver o guldmynt är så pass “lite” så om dom försvinner är det inte hela världen eller klart det inte är kul men ni fattar.

Har mest det som en domedagskassa ifall man behöver typ ta sig ut ur landet och alla finansiella systemet ligger nere så är det tillräckligt för att typ betala för transport ut ur sverige.

1 gillning

Jag har frågat två gånger medan det verkar inte vara intressant att svara på just detta. I linje med övriga trådstarter från TS.

4 gillningar

Ärlig fråga: har folk ens koll på hur guld m.m. ska se ut och kännas?

Det skulle inte gå att betala mig med sådant för jag skulle inte ha en aning om huruvida det är äkta eller inte.

Jag har inte ens en bra för känsla för hur de nya kontanterna (som inte är så nya längre) ska se ut och kännas då jag i princip aldrig använder dem.

Så är alla andra typ guldsmeder som kan bedöma vad som är äkta och inte eller räknar man bara med att folk ska lita på vad man säger?

1 gillning

Handel med fysiskt guld har redan i ett helt normalt läge som idag stora problem med stora spreads mellan köp- och säljpriset, transaktionskostnader och andra dolda kostnader. Köper man fysiskt guld betalar man betydligt mer än spotpriset och säljer man det så får man betydligt mindre än spotpriset. I en krissituation där internet är svårt eller omöjligt att komma åt så att man inte ens vet vad spotpriset är blir det naturligtvis väldigt naivt att tro att guld skulle ha “värdebevarande” funktion. Man får vara glad om det är värt något alls. Att ha fysiskt guld som någon slags prepping är heltossigt, det är nästan bara stollar som sysslar med sånt.

Ja, det är väl lite det man funderar på.

Är det värt något i en sådan situation och kan den jag behöver betala förstå att det jag har i handen är äkta vara?

Jag äger inga ädelmetaller och kommer nog aldrig göra det heller.

Men TS har ju en magisk lösning på detta problem. Synd att vi inte får höra hur.

1 gillning

Jag äger en del guld i form av ETC:er i min allvädersportfölj och är tämligen missnöjd med det. Eller ja, priset har ju gått upp en massa så det är väl bra, men jag ogillar det av ren princip även om jag går med på att strategin verkar funka.

Det är väl ingen moms på investerguld?

1 gillning

Jo, du kan köpa ädelmetaller till spotpris, du måste bara hitta någon som vill sälja sina fysiska innehav till dig, alltså direkt utan mellanled. Dessutom finns det ingen moms på guld.

1 gillning

Ädelmetaller i fysisk form bör endast säljas när allt annat har tagit slut, d.v.s. i princip bör de gå vidare till dina arvingar. Ibland kollapsar dock samhällsordningen och med den ekonomin, men ädelmetaller behåller vanligtvis sitt värde.

5 gillningar

Alltså det vanligaste i en kris är att man växlar/säljer guldet för att få valuta, den egna eller en starkare valuta, som sedan omsätts till de varorna man behöver. Typ i hyperinflation vill man hålla kontanterna så kort tid som möjligt. Guld har historiskt sett också använts för att muta sig ur kritiska situationer under flykt, för det är ganska lätt att bära med sig en ansenlig summa, i dagsläget runt 1200 kr/gram. Guld är en tillgång utan motpartsrisk och har därför väldigt hög likviditet. Därför centralbanker håller guld. Finns alltid folk som vil köpa guld, eller så har det åtminstone sett ut genom århundradena.

Det är inte speciellt svårt att ta reda på om guld är guld. Smycken har guldstämplar och med lite erfarenhet så känner man det på vikten. Densiteten är 2 x stål och 2,5 x bly. Så det flesta känner direkt om det kan vara guld eller inte.

Det finns också enkla tester där man drar föremålet mot en skifferplatta och sedan droppar syra på strecket som blir på skiffret. Missfärgas strecken eller löses upp är det inte guld. Finns olika koncentration av syror för att detektera 14K, 18K och 24K. Så gör pantbanker om de inte är stora nog att ha special-röntgen maskiner

Sen ska man väl inte ha en övertro på att guldmynt / små tackor / smycken kan lösa allt i en kris men det kan vara ett alternativ att ha i sin arsenal om man anser att sådana kriser kan inträffa igen

2 gillningar

Precis. I krissituationer kommer guld att användas för att betala för stora belopp, medan mindre belopp kan betalas med silver eller viktiga varor, inklusive alkohol, cigaretter, mat och liknande.

2 gillningar