Är guldsmycke en investering eller räknas det som konsumtion?

Hej,
Har ni någon erfarenhet kring att investera i guldsmycken. Jag har väldigt få smycken och de jag har är guldsmycken med mycket personligt värde.

Jag funderar på att köpa något smycke till mig själv och funderar då på guldsmycken eftersom jag köper det till mig själv finns inte mycket personligt värde i det.

Vad är ett realistiskt pris på ett smycke som enbart består av guld (18k)?
En snabb googling visar att man får runt 500 kr/g vid inbyte av guld.

Kan det vara värt att köpa ett dyrare smycke för att man gillar smycket samt även tänka att man kan få tillbaka en del av värdet? Eller bör man klassa köpet som ren konsumtion som om det vore en vanlig tröja?

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Tror att du kan räkna med att priset du betalar för smycket på typ Guldfynd är i alla fall tre gånger så mycket än vad du får när du lämnar in det som skrot (alltså dina 500kr/gram).

Om man kollar på guldbrev så får du 470kr/gram när det gäller 18K.

Och här är en guldkedja till priset 1545kr/gram.

Tror inte att du kan jämföra priser gällande smycken och investeringsguld. Men sedan så är det kanske roligare med en kedja runt halsen än en guldtacka! :slight_smile:

Hur stort kassaflöde kommer smycket ge?

(Nej. Det är ingen investering enligt mig. Däremot är det nu något som förhoppningsvis håller värde skapligt, så det är inte precis som tröjan heller, och på lång sikt kan värdet hamna över ursprungspris. Smycken räknas helt klar in i förmögenhet, men skulle kanske inte främst betrakta som investering, såvida du inte startar en verksamhet för att hyra ut smycken eller liknande…)

1 gillning

Jag har tänkte att det vore roligt att äga något smycke till och undrar om det är bättre att köpa ett armband för 1600 istället för ett i silver typ 500. Egentligen tycker jag mer om det i guld.

Köp det du tycker om och strunta i att tänka på det som en investering. Bättre med ett smycke du använder än ett som ligger och skräpar i en byrålåda! :blush:

Edit: Om det är något du vill lägga dina pengar på, såklart!

1 gillning

Min killgissning,

Köper du nytt: Förlustaffär, smycket förlorar värde direkt det lämnar butiken (förutsätter att du inte köper t.ex. en Rolex)
Köper du begagnat: Kommer att kunna sälja för samma pris som du köpte det för, eller mer, om guldpriset då gått upp när du vill bli av med det.

2 gillningar

Jepp köper man nytt guldsmycke på typ guldfynd eller liknande och säljer direkt efter så är det ett värre värdetapp än o köpa en ny bil o sälja direkt efter.

2 gillningar