Hej, guldpriset har skenat rejält. Någon som har en bra analys och prognos framöver?
Det finns en tråd för detta här:
Tack, men detta var ju knappast svaret på min fråga.
Skenar är kanske att ta i?
Europa = krigsekonomi
Kina = same old, same old
USA = Cirkus Trump
Mellanöstern = poff!
Att guldet gått upp från 20900 till 22000 kronor per oz senaste veckan är ju kul men säger egentligen inget om framtiden utan får endast fler att plötsligt intressera sig för metallen. Du kan lyssna på Peter Schiff, Brent Johnson och Jim Rickards för att bilda dig en egen uppfattning om vart priset är på väg.
Det skenar inte… 5% på en vecka i SEK
Det började i fredags, så det är tre handelsdagar.
5% på 3 handelsdagar i en volatil råvara. Bäst vi håller i oss.
Ha, ha … medierna tenderar att flippa ut över mindre procentandelar…
Startade skena precis Ryssland förbjöd oljeexport. Dyrare olja, dyrare matpriser m.m., leder till mer inflation, guld hedge?
Jag köpte guld aktier hösten 2023 och de gick inte bra (-20%) från till den här veckan (+10%). Om du vill ha analys och progrnos, kan du goolga “Wisetree gold outlook Q2 2024”.
Senaste 5 åren är guldpriset upp 85%, nästan alla globala indexfonder är upp ungefär 100% på samma period, alltså har globala indexfonder varit bäst. På 10 år är globala indexfonder extremt överlägset, upp 280%, guld är upp 160% under samma period.
På 10 år är guldpriset upp 160% och globala indexfonder upp 280%.
Källor:
Köpa guld & Silver till Sveriges bästa priser - Tavex Sweden
Välkommen till Avanza!
Dollarkollaps påväg?
BRICS utökas och närmar sig 150 länder 2024.
De slutar handla i Dollar!
Guld i fast format är värt något när bankerna brakar pga skuldmättat system.
Enligt modellen som används på PensionCraft så är guldet ca 2.5% övervärderat just nu (igår 7/3), alltså ganska normalt. De faktorer som spelar in förklaras i senaste live Q&A (han använder en regressionsanalys).
https://www.youtube.com/live/O6K8rbxcRGs?t=391&si=MgBD65PXBvvuHIAq
Det är helt irrelevant att mäta guldpris i SEK. Det som är intressant är guldpris i USD. Växelkursen mellan fiatvalutor rör sig utan någon korrelation mot guld.
Jag tolkar guldpriset som att marknaden inte tror att inflationen kommer sjunka så mycket som journalisterna på Södermalm säger.
Om det händer utnyttjar någon det direkt, och det glappet försvinner. Arbitrage.
Så är det givetvis. Jag stör mig dock mest på att man redovisar guldets värde i en annan valuta än USD. SEK är en skitvaluta som inte någon vill ha, någonsin.