Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Var köper du ditt fysiska guld billigast Erik. Vilka guldmynt? Jag tycker canadian maple leaf verkar bramen premium verkar mycket.

Så Xetra är ett vettigt val tills något annat sägs? :slight_smile:

Här finns en tråd där jag listar de olika mynt som man lämpligen kan köpa till låg premie. Längre ner i tråden finns det en länk till en tysk prisjämförelsesajt (tänk Prisjakt fast för guld). Skulle handla från dessa vid större volymer, annars Tradera eller Ädelmetallforum. När man fått kontakt med folk kan man sedan använda dessa för att fylla på.

Vad säger ni om motpartrisken i guld ETCs? Även om guldet är fysiskt backat och förvaras i separat valv från förvaltaren så har det inte prövats i en riktig kris och kan inte garanteras att guldet verkligen inte tillfaller konkurs boet.

Känns upplagt för katastrof…

Köp hem guld och ha hemma för att motverka den risken. Gör inte det själv, men det är väl det enda som skulle skydda dig i en sådan situation.

Detta är risken med guld som Jan varit inne på tidigare. Man börjar med att se det som en lämplig hedge för att sedan obemärkt glida ut mot att se det som en sista utpost vid totalkollaps.

Om vi ser guld som en försäkring. Så ser jag det i 2 steg.

1. En billig försäkring som du försäkrar dig mot marknadens svängningar och den monetära inflationen. Detta kan du med relativt enkla medel och till rimlig kostnad göra via ETC/ETF:er. Din fodran här skulle jag placera som mycket säkrare än insättningsgarantin på bankkontot.

2. En dyr försäkring mot marknadens och valutornas kollaps. Då skall du äga fysisktguld som du har på ett ställe du har totalkontroll över. Bullion vault och liknande känns inte mer säkert än fysisktbackade ETC/ETF:er. Här få du dock handla guldet till stora spreader och ännu större spreader om du vill ha ett guld som är någorlunda likvit, läs vikter på 1-5 g.

Är det alternativ 2 du är ute efter så har Erik Guldfeber skapat denna tråd som är utmärkt.

Jag funderar på EUWAX Gold II som jag kan köpa via min tyska depå.
Gratis avgift,
100% physical allocion.
Gratis leverans om man vill det.
Skattefri om man håller längre än ett år.
Lite hög spread, men jag tänker som sagt hålla.

Grejen är att det är i Tyskland som är ljusår efter i IT och finans så det kostar 1.5% I courtage att månadsspara (mer om man klumpköper).

Vad tycker ni om 1.5% köpavgift? Det är ju 5-10 års avgift på direkten.

Om man ändå är uppe på de avgifterna då skulle jag även överväga BullionVault som jag har en del pengar i. De har ju det fysiskt med tackor i ditt namn och leverans från 100 gram och lagring runt om i världen. Problemet som jag ser är dyr avgift jämfört med ETF:erna och att du inte får in det i ett skatteskal som t.ex. ISK.

Hur gick det?
Och vad är den nya rekommendationen om man ska köpa guld. Tänkte precis köpa när den här diskussionen dök upp, och nu är jag ännu mer förvirrad. :grin:

1 gillning

Glömde bort, men gjorde en snurr nu (väntar på avräkningsnotorna).

Ca 1.5 % i totala avgifter på köp och sälja av ca 10 000 kr

Transaktion Avgiftstyp Avgift Procent
Köp Courtage 6 EUR 0,6%
Köp Växling SEK-EUR 1,3 EUR 0,13 %
Köp Spread 0,01 EUR per andel
Sälj Courtage 6 EUR 0,6%
Sälj Växling SEK-EUR 1,3 EUR 0,13 %
Sälj Spread 0,01 EUR per andel

Det vill säga totalt ca 2 * (6 + 1,3 + 0,01 * 21 ) = 15 EUR och det är för både köp och sälj. På 10 000 kr blir det ca 1,5 procent.

Köp av 21 andelar Xetra-Gold

Sälj av 21 andelar Xetra Gold

4 gillningar

Du kan ju få ner courtage/andel en del till tror jag. Kör mini just nu och får courtage till ca 2.5 EUR istället för 21 andelar.

1 gillning

Jag fattar inte inte varför du betalar 0.6% I courtage på Tyska börsen, när jag, på samma ETC genom en Tysk mäklare får betala 1.5%. Och det är 1.5% på köp OCH 1.5% på sälj!

Jag blir så förbannad på all bluff, båg och rån i finansbranchen :face_with_symbols_over_mouth:

3 gillningar

Hmm. Frågan kvarstår. Vad ska man satsa på när man vill köpa guld? :grin: Förstår att det inte finns nåt enkelt svar. Får väl sätta pengarna på sparkonto så länge…

1 gillning

Satt och funderade över det här med delivery från Xetra gold…

Någon som vet hur/om det funkar med delivery från Xetra gold om man har det på ett KF hos Avanza? Rent formellt blir det väl Avanza Pension som äger värdepappret? Kan Xetra gold trots det se att det är jag som ägare av andelarna och skicka mitt guld till mig?

Bra fråga har inte tänkt på det innan. Tror det är Avanza som äger den frågan. Jag skulle dock lägga guldet på ett ISK.

Absolut, håller med. Vore dock skönt med ett förtydligande. Om någon är i kontakt med Avanza så får ni gärna fråga!

Uppdaterar tråden med en länk från 3 dagar sedan:

Commenting on the news, The Royal Mint said: “Last year, The Royal Mint introduced a gold ETC which provides customers with the option to physically redeem their gold. This is a unique feature of the product, and as a result, we have decided to end our partnership with WisdomTree.”

Jag känner mig inte särskilt förvånad då villkoren i en ETF alltid kan förändras. När flera aktörer är inblandade i förvaltningen av guldet så medför det vissa risker.

Misstänker att Royal Mint inte är de sista som kommer göra liknande ändringar. Jag själv ändrade hur jag såg på mina guldinvesteringar för ca en månad sedan och jag tror att det kan vara läge, nu mer än innan, att reflektera över vilket problem man vill att ens guldinvesteringar ska lösa, och välja rätt investeringsform för att lösa det problemet.

Slutligen:

Though WisdomTree can no longer offer redemption of physical gold from the Royal Mint, the WisdomTree Core Physical Gold ETC (WGLD) and WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (SGBS) products can deliver gold to banks and financial institutions in Germany, the UK and Switzerland, in quantities exceeding one ounce.

1 gillning

Jahaja. Där ser man.
Har de kanske ont om guld i förrådet? :joy:

Det är väl det som är en återkommande kritik mot många guld ETC:er. Att även om det har “fysisk backning” så kan det vara så att det lånas guld mellan innehavarna för att fonden ska gå runt. Dvs att flera personer äger samma guld och om alla skulle kräva delivery så räcker inte guldet.

I de fallen kan en lösning som bullion vault vara mer transparent (har inte BV själv). Det sagt så behöver den inte nödvändigtvis vara bättre, det får respektive investerare avgöra i förhållande till sina egna förutsättningar.

Det gamla talessättet “if you don’t hold, it you don’t own it” gäller fortfarande. Jag har ETC:er enbart för att det ska vara smidigt och kostnadseffektivt att ombalansera mellan aktier, men se till att bara ha en liten del i icke-fysisk form.

Jag skulle säga att det inte är ett dugg bättre, ETC:erna har riktig fysisk backning och listor över tackorna som kontrolleras löpande etc, så guldet finns där. Problemet som kan uppstå är att upprätthålla sin äganderätt till guldet om något händer. Då spelar det ingen roll om det är påven, kungen, JP Morgan eller Bullion Vault som förvarar guldet.

1 gillning