Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Tyvärr fortfarande 6% även med 2000 andelar - se nedan

Texten i (?) boxen: I instrumentkostnader ingår kostnader som uppstår när du äger instrument över tid och tas ut av producenten från instrumentets värde, exempelvis i form av förvaltningsavgifter i fonder eller finansieringskostnader för vissa börshandlade produkter. Även så kallade spreadkostnader kan ingå, dvs. skillnaden mellan köp- och säljkurs som i vissa fall tas ut av emittenten och som du som kund får stå för. Distributionsersättning erhåller Nordnet från emittenten/producenten av instrumentet för att erbjuda instrumentet på Nordnets handelsplattform. Läs mer om Nordnets tredjepartsersättningar.

Blir rätt avgörande vad NordNet svarar. Förhoppningsvis är det ett fel.

Hej,

jag frågade Avanza kring de 6% och fick följande svar:

quote:

“Spreaden som du ser under grafen är den som emittenten har redovisat från ett tillfälle igår. Den aktuella spreadern ser man högst upp i tabellen där man även ser köp/sälj/högst/lägst. Så vid köp/sälj vid likartade värdepapper så är det spread, växlingsavgift, courtage samt eventuella avgifter som man ser i PRIIP-Faktabladet som man kan ha i åtanke.”

4 gillningar

Jag gick in och kollade nu och jag får också upp en avgift på 6%.Tar man bort säljkostnader så ändras denna summa till 0%. Jag tror och hoppas att detta helt enkelt är en bugg i hur uträkningen för avgiften beräknas.

Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna 6% avgift tidigare när jag köpt på nordnet heller och jag är ganska säker på att jag skulle reagerat på det.

2 gillningar

Nä inte jag heller, men det är ju klart man undrar. Nu när vi tittar på kostnaderna så hoppar man ju till :slight_smile:

Kan vara en bugg, kan vara (som i Avanzas svar ovan till Telgus) att det är en gammal spread från dagen som spökar … eller är det en avgift. Jag återkopplar när jag fått svar från Nordnet.

Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt fel.

2 gillningar

Daniel, @Telgus, @janbolmeson - jag tycker 4GLD börjar bli olustigt. Har någon av er fått något mer svar?

Jag har inte fått något svar från Nordnet sen i Ons eftermiddag. Känns lite väl länge för det skulle vara ett enkelt svar.

Både på Avanza och på Nordnet så ligger det en 6% engångsavgift som förvisso kan vara en osedvanlig spread som ligger kvar i systemet. Hos båda bankerna står det i hjälprutor att den “kan vara spread”.
Samtidigt har ingen av bankerna en så stor spread vid handel snarare under 0.1% (tittade just nu)

Vet ni hur en 6% spread den ligga kvar i dagar både hos Avanza och Nordnet?
Eller kan det vara Xetra som står för den information och gjort ett (stort) misstag?

WT Phys Swiss har rätt avgift (0.15% per år) hos båda bankerna, så det känns egentligen som läge att hoppa över i denna. Men samtidigt vill man ju inte dra på sig en 6%ig engångsavgift om 4GLD tar ut den vid försäljning :fearful:

Hur tänker ni? Ligga kvar i 4GLD och avvakta längre, eller byta till WT Phys Swiss? :slight_smile:

Jag fick inte heller svar av Avanza. Efter 2 veckor väntetid så ringde jag och bad om en skriftlig återkoppling (se ovan). Jag är som du, fortfarande osäkert och ska inte investera mer innan jag vet att de 6% inte är någon form av avgift. Kanske någon annan som vet mer?

1 gillning

Avanza har ju skrivit att de inte tar ut någon avgift. Så det är väl emot vad de själva säger om det är någon engångsavgift på 6%.

Jag tänker de får ett tag till på sig. Är det en säljavgift som de missat redovisa när vi köpte det som plötsligt tillkommit så känns det ju lite kasst. Känns väldigt märkligt att det skulle förekomma just vid Xetra-Gold att de helt plötsligt kan införa den till nuvarande kunder. Jag avvaktar lite till och ser om det ändrar sig eller ni får svar då jag ändå inte tänkt röra detta innehav och inte heller tänkt investera mera i Xetra-Gold i och med att det nu finns bättre alternativ.

1 gillning

Sant! Men man undrar ju och dessutom har jag dem på Nordnet. Får kanske ringa upp dem :slight_smile:

Värt att tänka på om man vill belåna portföljen på Nordnet så är det bara GZUR, Invesco och Xtrackers som har 70% belåningsgrad.

1 gillning

Prova att sälja en mindre post och räkna efter? Jag hade skippat 4GLD helt, det är bara en tidsfråga innan mäklarna börja föra vidare avgiften till kunderna.

Jag gör det i nästa vecka som ett prov.

3 gillningar

Vad blev kontentan av denna långa tråd, tänkte jag skulle handla på mig lite guld snart :slight_smile: vad ska man köpa?

Enligt mig är den bästa helt klart The Royal Mint Physical Gold ETC Securities (RM8U). Hade gärna om jag haft möjlighet köpt Sprott Physical Silver Trust (PSLV) för silver, men den uppfyller inte alla regelverk hos Nordnet, detta trots att det finns svenskt KID dokument.

Alla andra ETF och ETC som jag stött på, lagerhåller sina ädelmetaller hos storbankerna, detta är inte önskvärt!

Tills de ändrar reglerna, lägger till avgifter och modifierar villkoren så att de kostnadslöst lånar ut ditt swappat guld.

Jag tror det spelar ingen roll, alla de där kommer att snurra runt och vara den bästa. Titta på den där fonden Golden precious eller vad den hetta, som Jan hissade till skyarna. Helt plötsligt byts fond managern ut, och fonden byter inriktning och mål och helt plötsligt är fonden inte bra längre.

2 gillningar

Var köper du ditt fysiska guld billigast Erik. Vilka guldmynt? Jag tycker canadian maple leaf verkar bramen premium verkar mycket.

Så Xetra är ett vettigt val tills något annat sägs? :slight_smile:

Här finns en tråd där jag listar de olika mynt som man lämpligen kan köpa till låg premie. Längre ner i tråden finns det en länk till en tysk prisjämförelsesajt (tänk Prisjakt fast för guld). Skulle handla från dessa vid större volymer, annars Tradera eller Ädelmetallforum. När man fått kontakt med folk kan man sedan använda dessa för att fylla på.

Vad säger ni om motpartrisken i guld ETCs? Även om guldet är fysiskt backat och förvaras i separat valv från förvaltaren så har det inte prövats i en riktig kris och kan inte garanteras att guldet verkligen inte tillfaller konkurs boet.

Känns upplagt för katastrof…

Köp hem guld och ha hemma för att motverka den risken. Gör inte det själv, men det är väl det enda som skulle skydda dig i en sådan situation.