Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

:joy: I sann $GME-andra måste jag svara:

image

5 gillningar

Kanske dags att investera i Xetra-Gold ETC om man har Avanza nu? Speciellt när den är på en liten dipp.

1 gillning

Jag antar att min första punkt kunde strykas och de andra två punkterna bekräftas, om än att det kanske kan ändras över tid. Just nu är det den billigaste, och det har inte ut gått någon avgift. Jag ligger kvar i den som min primära guldfond.

Det kommer väl dröja tills de (Avanza) kommer på ett smidigt sätt att ta ut avgiften, då den inte kan bakas in i kursen vilket var precis min poäng. Det kanske också förklarar varför de var så sega med att ta in den och säga att det inte gick. Sedan blev trycket för stort och de tog in den ändå utan lösning. Tack Avanza :1st_place_medal:

2 gillningar

Blir det inte betydligt mer än så? Enligt Avanza så är engångsavgifterna 7%, så att sitta och byta dessa fram och tillbaka är ju som att jonglera tusenlappar på badbryggan.

Står 0,10% spread högst upp. Har den verkligen 6% spread?

Står 6% under grafen, så har ingen aning. Går jag till köp-sidan så blir totala avgiften inkl courtage 2,2%

Namnlös

Du kan köpa flera för 1 EUR dock, tror nånstans runt 8 eller så. Tror runt 10 var optimalt map courtage (0.123 EUR per).

Så här ser det ut på Nordnet
1% i köp + sälj + 2 valuta växlingar stämmer ju.
6% i “engångs instrumentkostnad” som jag frågade vad det är, när det tas ut etc.
Återkommer när Nordnet svarat :slight_smile:

I (?) boxen står det lite om spreadkostnader för “instrument” men jag undrar om det verkligen bara är spread. När jag ändrar på innehavstiden så ändrar sig inte denna kostnad så den är engångs, så vi får se vad de svarar.

Jag upplever många gånger att spread:en blir fel när man kollar då börsen inte är öppen. Det vill säga att spreaden minskar under öppettiderna.

Hm, ja, så kan det vara. Jag gjorde i och för sig detta 17-1715 så Tysklansbörsen var öppen, men kanske i låg volym. Jag kollar imorgon under dagen och återkommer :slight_smile:

1 gillning

…men Nordnets räkneexempel är exakt likadant som Avanzas.

Känns som de plockat den uppgiften om 6% engångsavgift någonstans då de visar samma.

1 gillning

Ja, det var precis det jag menade. Att det ser likadant ut. Återstår att se vad det beror på.
Bara spread sent på dagen? Hoppas jag.

Är det bara Avanza som står för avgiften? Jag ska precis ombalansera mina portföljer och bland annat köpa mer guld i Xetra, men jag har dem på Nordnet, är det ett minus då?

Edit: Ah nu såg jag inläggen över om att frågan är ställd till Nordnet. Får ge mig till tåls ett tag till med att ombalansera då :slight_smile:

Jag köpte 4GLD häromdagen. Kan garantera att spreaden mellan köp och sälj inte låg på 6 %. Det skulle ju inneburit en spread på 3 EUR. Den låg max på 0.2 EUR. Här är min avräkningsnota.

Jag tror det är direkt fel det med 6 %.

Jag kollade mina också men tyckte inte jag blev klok på det.
Jag kollar under handel imorgon. Det lutar åt att det är spreads eftersom samma på Aza och Nordnet.
Men som Lenin sa: “Trust is good, control is better” :joy:

1 gillning

Ber om ursäkt för en möjlig dum och nybörjar fråga.
Kan man på något sätt komma undan med valutaväxlings avgiften?

T.ex. växlar till EUR hos Revolut och för över till ett EUR konto hos Avanza.

Eller kan man inte handla från ett sånt konto?

På Nordnet kan man ha ett valutakonto och växla manuellt till EUR sen köpa i EUR. Då får man 0.075% växlingsavgift. Jag har inte använt. Tror att det mest är för större handel än jag håller på med.

Själv är jag ganska OK med 0.25% eftersom det är en engångs kostnad (köp och sälj) om man jämför med när man tar ut valuta utomlands eller växlar på Forex när man ryker på mycket mer.

1 gillning

Problemet är att ska man ha valutakonto så kan man inte ha ISK vilket troligen är en större kostnad än valutakostnaden.

0.1% spread är korrekt enligt min erfarenhet:
Valutaväxling: 0.25%
Spread: 0.1%
Courtage: 0.15%
= 0.5% tapp i köp och 0.5% tapp i sälj = ca 1% tapp om man byter från guld ETF till en annan.

1 gillning

Så här ser det ut idag. Ligger fortfarande en 6%ig engångsavgift. Får se vad Nordnet svarar.
Det är inte spreaden - se orderdjup nedan.

Orderdjup

1 gillning

Om du tar en större summa (2000 i antal istället) hur stor % blir kostnaden då? Vad säger informationen om du klickar/hovrar över frågetecknet där det står 6%? Denna kostnad är ny för mig och ser ut att vara en kostnad utöver de andra kostnaderna som jag räknade upp tidigare…

Notera att jag aldrig köpt Xetra Guld via avanza utan bara nordnet, och jag har bara köpt poster på minst 100k åt gången för att minska courtaget. Men jag har reagerat flera gånger på att mitt konto hamnar på minus efteråt. Kanske ligger en dold kostnad här som jag inte vet om. :frowning: