Blir det inte betydligt mer än så? Enligt Avanza så är engångsavgifterna 7%, så att sitta och byta dessa fram och tillbaka är ju som att jonglera tusenlappar på badbryggan.
Står 0,10% spread högst upp. Har den verkligen 6% spread?
Står 6% under grafen, så har ingen aning. Går jag till köp-sidan så blir totala avgiften inkl courtage 2,2%

Så här ser det ut på Nordnet
1% i köp + sälj + 2 valuta växlingar stämmer ju.
6% i “engångs instrumentkostnad” som jag frågade vad det är, när det tas ut etc.
Återkommer när Nordnet svarat 
I (?) boxen står det lite om spreadkostnader för “instrument” men jag undrar om det verkligen bara är spread. När jag ändrar på innehavstiden så ändrar sig inte denna kostnad så den är engångs, så vi får se vad de svarar.
Jag upplever många gånger att spread:en blir fel när man kollar då börsen inte är öppen. Det vill säga att spreaden minskar under öppettiderna.
Hm, ja, så kan det vara. Jag gjorde i och för sig detta 17-1715 så Tysklansbörsen var öppen, men kanske i låg volym. Jag kollar imorgon under dagen och återkommer 
…men Nordnets räkneexempel är exakt likadant som Avanzas.
Känns som de plockat den uppgiften om 6% engångsavgift någonstans då de visar samma.
Ja, det var precis det jag menade. Att det ser likadant ut. Återstår att se vad det beror på.
Bara spread sent på dagen? Hoppas jag.
Är det bara Avanza som står för avgiften? Jag ska precis ombalansera mina portföljer och bland annat köpa mer guld i Xetra, men jag har dem på Nordnet, är det ett minus då?
Edit: Ah nu såg jag inläggen över om att frågan är ställd till Nordnet. Får ge mig till tåls ett tag till med att ombalansera då 
Jag köpte 4GLD häromdagen. Kan garantera att spreaden mellan köp och sälj inte låg på 6 %. Det skulle ju inneburit en spread på 3 EUR. Den låg max på 0.2 EUR. Här är min avräkningsnota.
Jag tror det är direkt fel det med 6 %.
Jag kollade mina också men tyckte inte jag blev klok på det.
Jag kollar under handel imorgon. Det lutar åt att det är spreads eftersom samma på Aza och Nordnet.
Men som Lenin sa: “Trust is good, control is better” 
På Nordnet kan man ha ett valutakonto och växla manuellt till EUR sen köpa i EUR. Då får man 0.075% växlingsavgift. Jag har inte använt. Tror att det mest är för större handel än jag håller på med.
Själv är jag ganska OK med 0.25% eftersom det är en engångs kostnad (köp och sälj) om man jämför med när man tar ut valuta utomlands eller växlar på Forex när man ryker på mycket mer.
Problemet är att ska man ha valutakonto så kan man inte ha ISK vilket troligen är en större kostnad än valutakostnaden.
0.1% spread är korrekt enligt min erfarenhet:
Valutaväxling: 0.25%
Spread: 0.1%
Courtage: 0.15%
= 0.5% tapp i köp och 0.5% tapp i sälj = ca 1% tapp om man byter från guld ETF till en annan.
Så här ser det ut idag. Ligger fortfarande en 6%ig engångsavgift. Får se vad Nordnet svarar.
Det är inte spreaden - se orderdjup nedan.

Om du tar en större summa (2000 i antal istället) hur stor % blir kostnaden då? Vad säger informationen om du klickar/hovrar över frågetecknet där det står 6%? Denna kostnad är ny för mig och ser ut att vara en kostnad utöver de andra kostnaderna som jag räknade upp tidigare…
Notera att jag aldrig köpt Xetra Guld via avanza utan bara nordnet, och jag har bara köpt poster på minst 100k åt gången för att minska courtaget. Men jag har reagerat flera gånger på att mitt konto hamnar på minus efteråt. Kanske ligger en dold kostnad här som jag inte vet om. 
Tyvärr fortfarande 6% även med 2000 andelar - se nedan
Texten i (?) boxen: I instrumentkostnader ingår kostnader som uppstår när du äger instrument över tid och tas ut av producenten från instrumentets värde, exempelvis i form av förvaltningsavgifter i fonder eller finansieringskostnader för vissa börshandlade produkter. Även så kallade spreadkostnader kan ingå, dvs. skillnaden mellan köp- och säljkurs som i vissa fall tas ut av emittenten och som du som kund får stå för. Distributionsersättning erhåller Nordnet från emittenten/producenten av instrumentet för att erbjuda instrumentet på Nordnets handelsplattform. Läs mer om Nordnets tredjepartsersättningar.
Blir rätt avgörande vad NordNet svarar. Förhoppningsvis är det ett fel.
Hej,
jag frågade Avanza kring de 6% och fick följande svar:
quote:
“Spreaden som du ser under grafen är den som emittenten har redovisat från ett tillfälle igår. Den aktuella spreadern ser man högst upp i tabellen där man även ser köp/sälj/högst/lägst. Så vid köp/sälj vid likartade värdepapper så är det spread, växlingsavgift, courtage samt eventuella avgifter som man ser i PRIIP-Faktabladet som man kan ha i åtanke.”
Jag gick in och kollade nu och jag får också upp en avgift på 6%.Tar man bort säljkostnader så ändras denna summa till 0%. Jag tror och hoppas att detta helt enkelt är en bugg i hur uträkningen för avgiften beräknas.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett denna 6% avgift tidigare när jag köpt på nordnet heller och jag är ganska säker på att jag skulle reagerat på det.
Nä inte jag heller, men det är ju klart man undrar. Nu när vi tittar på kostnaderna så hoppar man ju till 
Kan vara en bugg, kan vara (som i Avanzas svar ovan till Telgus) att det är en gammal spread från dagen som spökar … eller är det en avgift. Jag återkopplar när jag fått svar från Nordnet.
Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt fel.
Daniel, @Telgus, @janbolmeson - jag tycker 4GLD börjar bli olustigt. Har någon av er fått något mer svar?
Jag har inte fått något svar från Nordnet sen i Ons eftermiddag. Känns lite väl länge för det skulle vara ett enkelt svar.
Både på Avanza och på Nordnet så ligger det en 6% engångsavgift som förvisso kan vara en osedvanlig spread som ligger kvar i systemet. Hos båda bankerna står det i hjälprutor att den “kan vara spread”.
Samtidigt har ingen av bankerna en så stor spread vid handel snarare under 0.1% (tittade just nu)
Vet ni hur en 6% spread den ligga kvar i dagar både hos Avanza och Nordnet?
Eller kan det vara Xetra som står för den information och gjort ett (stort) misstag?
WT Phys Swiss har rätt avgift (0.15% per år) hos båda bankerna, så det känns egentligen som läge att hoppa över i denna. Men samtidigt vill man ju inte dra på sig en 6%ig engångsavgift om 4GLD tar ut den vid försäljning 
Hur tänker ni? Ligga kvar i 4GLD och avvakta längre, eller byta till WT Phys Swiss?