Vi sparar en del i fysiskt guld i form av mynt. Det är de vanliga, guldpanda, krugerrand etc. Två frågor har dykt upp när samlingen har vuxit i storlek:
Hur värderar man sin samling för balansräkningen?
Något smart tips på enkel förvaringsask, så att man enkelt kan titta på sina mynt. Jag tänker nån sorts liten ask med t.ex. 6+6 mynt eller liknande. Har letat och letat men inte hittat något vettigt. Hur gör man när man ska blanda mynt av olika diameter? Asken ska ju klara olika diameter på de olika mynten.
Det har jag tänkt på men hur gör man med t.ex. Krugerrands som inte är rent guld? Balansräkningen är mest för egen del då jag vill ha koll på mina tillgångar. Jag tänker en flik i ett excel-ark med dels procent guld, vikt, samt guldpriset.
Har inte tänkt “gömma” hemma, vad är det då för vits med att äga denna typ av guld jämfört med en fond? Jag blev inspirerad av ett avsnitt av podden för längesen då @janbolmeson berättade att de äger en del fysiskt guld i form av mynt som de ibland vill plocka fram och fingra på.
Givetvis har vi sett till att platsen vi förvarar detta på har erforderlig säkerhet. Och det är inte flera ton guld utan ett antal guldmynt…
En 1.0 oz Krugerrand innehåller 1 oz guld, dvs 31.103 gram guld, fast väger 33.930 gram.
En 1.0 oz American Gold Eagle innehåller 1 oz guld, dvs 31.103 gram guld, fast väger 33.956 gram.
En 1.0 oz Australian Kangaroo innehåller 1 oz guld, dvs 31.103 gram guld, fast väger 31.107 gram.
En 1.0 oz Canadian Gold Maple Leaf innehåller 1 oz guld, dvs 31.103 gram guld, fast väger 31.107 gram.
Och så vidare…
Beteckningen anger hur mycket guld det finns i myntet, så du behöver inte bry dig om procenten.
Vet inte var du fått uppfattningen att försäkringar inte omfattar guld. Så länge guldets värde är inom det givna försäkrade beloppet täcks det av försäkring.
Bankens försäkring täcker inte innehållet i ditt bankfack så länge de inte glömt att låsa och larma och möjligen inte ens då. (SEB/SHB och troligen övriga också)