Vilka försäkringsbolag täcker fysiskt guld hemma?

Om de som kollat med sina försäkringsbolag vad som gäller för fysiskt investeringsguld i hemmet kan dela med sig av vilka svar de fått här i tråden vore tacksamt :pray:

Själv har jag LF men har ej kollat med dem.
Får väl göra det men tänkte att det kanske redan är någon/några här som vet :slightly_smiling_face:

Kommunals K-hem som du får som medlem i LO-förbund har den täckning du efterfrågar. Jag satt personligen med på det styrelsemöte där det bestämdes och jag tror inte att det har ändrats. Jag tror inte att Folksams vanliga hemförsäkring har denna egenskap utan det är specifikt för den modell av försäkringen som ingår i medlemsavgiften för iallafall flertalet LO-förbund.

Anledningen till att Kommunal hade ett så tydligt intresse i den här frågan är att de har många medlemmar med utländsk bakgrund som inte har pengar i aktier eller fonder utan i form av t.ex. guld som förvaras ”i madrassen”.

Jag tror inte att någon annan försäkring täcker denna kostnad. Den andel av försäkringspremien som går till att täcka guldet är betydande. Jag tror inte att jag ska nämna några siffror men de flesta ”förbättringar” vi diskuterade kostade typ 2-3 kr i ökad premie och just detta betydligt mycket mer.

3 gillningar

Just investeringsguld borde väl rätt enkelt kunna gömmas så att det inte kommer att hittas vid ev inbrott. Sådant som tunga smycken som man använder kan man ju inte lika lätt gömma undan på konstiga ställen.

1 gillning

Detta stämmer förmodligen.

Men om man blir utsatt för ett rån i sitt hem där inbrottsthuven/rånaren pekar ett vapen mot en och frågar “Har ni något mer av värde hemma?” då ska man vara bra kall för att våga ljuga…

Visst, men då skulle det alltså bygga på att rånaren känner till att du förvarar aktuellt guld hemma.

Personer med utländsk bakgrund drabbas såvitt jag förstår oftare av inbrott just för att de ofta förvarar dyrbara saker hemma.

Å andra sidan, hur många sådana rån har skett i Sverige de senaste åren, och då av personer som inte på förhand är kända som särdeles välbärgade?

Vore intressant om någon ringde och kollade med sitt försäkringsbolag. Hittar detta i villkoren för min hemförsäkring från länsförsäkringar, gällande ersättningsbelopp för olika sorters “saker i lägenheten”:

• Pengar - 5 000 kronor.
  • Värdehandlingar - 10 000 kronor.
  • Smycken och armbandsklockor - 200 000 kronor.
  • Mynt-, sedel- eller frimärkssamlingar - 50 000 kronor

Svårt att tolka vad investeringsguld skulle klassas som, om det är i form av guldtackor eller 1oz-mynt verkar inget av ovan självklart. Skulle man däremot ha sitt guld i typ bara olika 20-franc-mynt från 1800-talet kan man ju argumentera att det är en myntsamling. Svenska 5/10/20 kronor kan väl falla in där också, men ett svenskt 2000-kronorsmynt kan man ju elakt argumentera att det bara är “pengar”.

1 gillning

Jag ska tillägga att jag inte minns specifikt att “investeringsguld” nämndes gällande K-hem men det handlade om fysiskt guld. Om det innebär att det är begränsat till smycken så är det mer än jag vet.

1 gillning

Hej,

Det är inte ovanligt att särskilt värdefulla metaller undantas i hemförsäkringar och man måste teckna en särskild tilläggsförsäkring för dessa.

1 gillning

Jag ringde och frågade If som vi har här hemma via Unionen, där ingår alla investeringsmetaller i lösöret som ersätts. De särskiljer på samlarmynt och pengar, men de tolkar uttryckligen guldmynt som guld och inte något av de första två. Det är därför det går under lösöret, vilket för oss är 1.5 miljoner kronor. Vi kan således ha en hel del guldmynt hemma och få ut det på försäkringen om de skulle stjälas. Lite som Jan skrev i sin artikel om Swedbanks råd, ha det hemma för då täcker försäkringen mer mynt. :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Även hos Trygg Hansa ingår investeringsmetaller i lösöret. De ställer inga särskilda krav på förvaringen.

1 gillning

Hej. Jag satt i telefon med en av guldhandlarna i somras. Han verkade vara av åsikten att inte meddela sitt försäkringbolag att man satt på investeringsguld hemma. Han kände till flera fall där försäkringsbolag valt att avsluta försäkringen på grund av värdet. Det rörde t ex guldsmeder.
Nu sitter nog dom flesta på kollektivt tecknade försäkringar och dom kan inte avslutas individuellt. Dock tänker jag att det är en bra sak att tänka på för den som har tecknat en egen hemförsäkring.

2 gillningar

Intressant inpass. Tack!

Det här är ett särskilt dåligt förslag eftersom man riskerar att inte få ut någon ersättning på försäkringen om man inte har meddelat att man har särskilt stöldbegärlig egendom.

Att de flesta skulle ha kollektivt tecknade försäkringar är jag inte säker på. Jag tror inte att det gäller här på forumet iallafall. Det är främst LO-kollektivet som har kollektiv hemförsäkring med större teckning.

1 gillning

Med stor säkerhet gäller det inte majoriteten hör på forumet, även det förekommer att någon utanför LO-kollektivet bor med någon inom detsamma.

Jag är inte expert på försäkringar utan meddelade bara vad som förmedlades till mig. Så jag rekommenderar ingenting utan berättar om att för vissa som försökt försäkra guld har de helt blivit nekade som försäkringsköpare.

Kan flika in att jag mötte ett väldigt ointresse när jag försökte få försäkringsskydd (genom värdeskåp) för kontanter. Det var inte skyhöga belopp heller (under 100k). Här kan man se de olika klasserna för EN 1143-1:

De gränserna gäller dock främst företag. Har man inte det med i sitt försäkringsbrev så kan man inte räkna med ersättning.