Vilka försäkringsbolag täcker fysiskt guld hemma?

Var väldigt länge sen jag kollade upp det med då täckte lf investeringsmynt upp till 50 000 iaf.

1 gillning

Tack @Gabriel. Pratade med IF som även kopplade in en från skadeavdelningen. Guld/Silver-tackor räknas som lösöre och är försäkrat (upp till 1 500 000:-). Man bör (givetvis) spara kvitton etc.

1 gillning

Låter lovande! Jag måste nog också kolla upp det där igen.

1 gillning

Intressant, det är förstås bra om det går som lösöre. Då behöver man inte i förväg redogöra för sitt innehav.

Problemet är väl hur investeringsmynt med ett nominellt värde hanteras, baseras ersättningen på nominellt värde eller materielvärde?

En Kanadensisk Gold Maple är nominellt värd 50 dollar medan materialvärdet är ca 2300 dollar…

Bra input. Jag vet faktiskt inte - dock sade hon att man bör spara kvitton etc för att få ut rätt ersättning. Killgissar att de ersättningen baseras på vad man betalat och inte värdet i sig (som antagligen stigit). Men som sagt var: jag vet inte.

Läste IF’s allmänna villkor och tycker inte det uttrycks som att guld ingår till 1,5 mkr.

Det uttrycks dock andra saker till Högsta försäkringsvärde på mellan 4.000 och 10.000kr.

Dessa kallas Försäkrad egendom Lösöre och är tex pengar, frimärke, värdehandling, mynt, sedlar.

Att guld då skulle ersättas med 1,5 mkr känns inte rimligt. Eller!?