Vågar ni ha guld hemma?

Funderar på det här med guld. Förr i tiden fanns det ju bankfack, men nuförtiden känns det ju jättedumt att ha guld hemma som man inte använder pga inbrott eller brand. Hur gör ni andra? Finns ju små kassaskåp man kan köpa men det känns inte heller optimalt.

2 gillningar

Ett brandsäkert skåp och sen får du skriva i testamentet var skåpet finns, vet ingen om att det finns så är det säkert.

2 gillningar

Vågar ja, men ser inte syftet i att ha en fysisk metallklump hemma. Föredrar likvida tillgångar.

1 gillning
2 gillningar

Sen placerar man testamentet i kassaskåpet för att hålla den säker :face_with_peeking_eye:

14 gillningar

Testamentet har du förhoppningsvis sparat digitalt.

2 gillningar

Om man vill förvara hemma så fantiserar jag om att ha mina skatter i en sån här.

5 gillningar

Tackar! Det visste jag inte att det famns.

Nej typ gamla smycken som aldrig används, kanske bättre att sälja dem.

Göm det på nåt otippat ställe där tjuvar inte skulle leta i första taget! Sen vet jag inte när guld smälter dvs om det kan stå pall för brand? Har för mig att jag sett nånstans i forumet att hemförsäkringen täcker guld, utan krav på särskild förvaring utöver vanliga aktsamhetskrav.

1 gillning

För osökt tankarna till den som ägde det där huset som den där svenska humorgruppen köpte. De hade ju gömt guld och platinatackor så bra att inte ens arvtagarna hittade skatterna. :sunglasses:

8 gillningar

Haha, ja just det!

Om de inte har sentimentalt värde så är det ju mer läge att sälja, tänker jag. Är du prepper och har vattenfilter, hagelbrakare och dieselaggregat så kan du ju nära drömmen om civilisationens kollaps och använda mormors halskedja som betalningsmedel, men jag är skeptisk. :smiley:

Sedan är det ju skillnad på om smyckena är värda 20k, 200k eller 2M. Jag har nå’n sorts plan att avyttra det jag har, men det har inte blivit av än (och det tillhör första gruppen, om nå’n nu skulle undra).

1 gillning

Brand är ju ingen fara, när Notre Dame brann up så stig alla smycken av guld pall då de inte smälter vid så låg temperatur. Din cold wallet med cryptonyckel däremot…
Guld är en stor of value just för att den klarar brand, kan grävas ner i jorden eller sänkas i havet osv utan större risk.

Sen inbrott? När hade du inbrott senast?
Nej, inte jag heller eller någon jag känner. Trots att alla kvinnor bär smycken värda flera tusen, har mobiler för 10-tusen kronor och TV eller ljudsystem för 50 lök. Det är stöldvänligt…och uppenbart.

För till syvende om sist så är det bästa försvaret just att ingen vet. Min granne kan ha 20 kilo guld liggandes i hallen, jag har ingen aning alls. Och kommer aldrig få veta heller.
Samma med tjuvar, de vet inte något om saken såvida nu inte någon skryter vitt och brett på fyllan om att de har X med guld liggandes på Y ställe. Och då får man skylla sig själv…
En vanlig inbrottstjuv om de nu förekommer satsar på säkra kort. Klassisk lätt-såld hemelektronik, smyckesskrin och bankkort

Har du guld fulla blomvasen, I besticklådan eller under badkaret så lär det kunna ligga oupptäckt i decennier.

6 gillningar

Jag har erfarenhet av det.

Ja du … Du har ju inte erfarenhet så jag kan hjälpa dig på traven.
Finns olika typer av tjuvar. Vissa är av typen att de kanske plockar på sig pengar och elektronik som de kan kränga för nån hundralapp för att köpa knark efteråt.
Sen har du proffsen. De rör inte telefoner, tablets och liknande då dessa är spårbara och inte är värda mycket som stöldgods.
De är ute efter cash och guld. De lämnar allt annat. De tar sådant som plats i fickan och inte märks om de möter någon granne eller liknande.

Kan lista ett par inbrott där alla telefoner, tablets och laptops låg kvar men smycken och pengar var borta.

6 gillningar

Jag hade gömt det på ett bra ställe, om jag haft nåt. :blush:

Men hade såklart fixat en skattkarta, ifall jag glömmer var! 🪏

Man får plats med 90% guldmynt värda 233.000kr i en rulle på 21x50mm. Så hitta ett eller flera ställen där det tar 15-20 minuter för dig själv att komma åt guldet så är det mycket säkrare än i ett kassaskåp. Tiden är din vän.

5 gillningar
1 gillning

Jag vågar ha guldet hemma men däremot är jag lite mer tveksam till var jag skall köpa guldet från.

Om man är lite paranoid så känns det som om kundregistren hos företagen som säljer guld till konsumenter borde vara åtråvärda att komma över för t ex kriminella personer.

5 gillningar

Måste man registrera sig? Kan man inte bara dyka upp med en ICA-kasse med sedlar? :sunglasses:

1 gillning