Det borde gå bra med en ica-kasse kan jag tycka. Dock har jag inte en guldbutik i närheten där jag bor så för min del så blir det att handla på distans.
När jag skulle plantera om i rabatten i nyköpta sommarstugan hittade jag en gaffel. Inom några timmar hade vi grävt fram en hel silverservis.
Ett tips till er alla, IF försäkring räknar guld som lösöre.
Alla andra försäkringsbolag räknar tex guldtackor seperat och det kostar väldigt mycket att försäkra guldet.
Inget reklam här, bara egen erfarenhet jag ville dela med mig. Inte roligt när man står där efter ett inbrott och försäkringsbolaget inte täcker guldet.
Men har de ett tak eller är det “bara” att höja värdet på lösöret i försäkringen?
Alla jägare och sportskyttar med vapen måste ha vapenskåp. I stora vapenskåp går det att stuva in rätt mycket om man vill, om man nu har något av värde som behöver låsas in.
Det blir dock snabbt osäkert med skattkarta om denna är för lätt att tyda/hitta.
Man kan iatället med fördel tatuera in ena halvan av kartan på sin rygg och andra halvan läggs t ex innuti en jordglob. Så måste man hitta/rita av båda och hålla upp dem mot ljuset för att se hela kartan.
Minimal risk att t ex en tjuv lyckas med det oupptäckt. Säkrare än bankfack/vapenskåp i min mening. Och billigare. Tatueringen är en engångskostnad (om man inte gör den själv dvs).
Tur jag inte har guld då! ![]()
Sen, vad händer om ena halvan brinner upp? ![]()
Sen är skatten vid försäljning mindre spännande. Så har hellre mina tillgångar på annat håll. Men vore kul att rita karta (på papper) och gräva ner en skatt på utvalt ställe. ![]()
Jag har TL 30 kassaskåp fastbultat i golvet i källaren och larmsystem hemma med typ 8 kameror med mera. En kamera och en rörelsedetektor står ovanpå kassaskåpet i princip så jag kan titta live på telefonen och se att allt ser bra ut om jag blir nervös när jag är bortrest osv.
Har iofs inte mycket guld där (har ett par oz som min dotter fått av mormor) men däremot en del smycken och klockor som är värda en hel del.
Känns rätt tryggt ändå. TL 30 innebär att det tar minst 30 minuter för ett gäng ingenjörer med alla sorters verktyg, diamantborr osv samt ritning över kassaskåpet att bräcka det.
Funderar på att skaffa lite guld faktiskt. Fördelen som jag ser det är att ingen vet väl om att man har det, inklusive eventuell kronofogde eller rättsväsende.
Att finna ett säkert ställe förvara fysiskt guld är inget problem, att våga köpa är däremot, för de allra flesta, ett stort problem. De förstår för sent och väntar för länge.
Offtopic:
När kan man ha användning av fysiskt guld? En systemkollaps vid krig?
Då blir jag jag förmodligen rånad och nedslagen iaf.
Går världen så åt pipan att digitalt ägande försvinner så blir mat, vatten, tillgång till el etc mycket mer värdefullt än ädelmetaller.
Vad händer vid brand?
Kan någon som gjort det förklara på ett förståbart sätt hur jag går tillväga för att köpa säg 200g guld 24k, varifrån? Hur hämtas det? På plats? Postas?! Hur vet man att set är guld osv?
Du menar digitalt guld?
Jag menar tillgångar som går smidigt att sälja om behovet uppstår.
Tex från tavex.se. Välj bara typ av tacka eller mynt och få det levererat hem
Mena fysiskt, vill ha typ 200g tacka att ta på när börsen går ned XD
Säljs ibland på auktioner.
Nej, har inget av värde i hemmet.
Finns lösningar på det, exempelvis: https://cryptosteel.com/