Givet att folk lyckats använda fysysikt guld för att ta sig från såväl Ukraina som Venezuela och Irak…så är det nog ingen fara.
Visst, rånad kan man bli men de flesta tar nog emot 30 betalade kunder än rånar 1.
Givet att folk lyckats använda fysysikt guld för att ta sig från såväl Ukraina som Venezuela och Irak…så är det nog ingen fara.
Visst, rånad kan man bli men de flesta tar nog emot 30 betalade kunder än rånar 1.
Jag har tänkt på precis samma sak!
Klockrent ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Men lite väl osäkert med jordglob kan jag tycka. Tänk om den blir stulen eller går sönder. Känns alltför osäkert för min del…
Smidigast är det att skaffa sig guldtänderna då har man det alltid med sig. Lätt att hitta och går att skrita lite när man ler
.
Det låter lite sorgligt, som att du inte har möbler eller tavlor ens…
Inget av värde alls! Föreställer mig typ hoptorkad krukväxt i ett fönster ![]()
Man skulle inte skrapa ihop många kronor om man tog hit en värderingsperson.
jag är inte den som undrar. Sen får det ju stå i relation till realisationsvärdet som du antyder. Är det <20 tusen då kanske lika bra att hålla kvar i nuvarande form som någon sorts försäkring just ifall att SHTF.
Köp mindre (4-8g finvikt) mynt med låg/ingen premie, undvik tackor. Köp på https://www.adelmetallforum.se/ (som öppnade igen för några månader sedan, ganska låg aktivitet men duger för att skrapa ihop 200g).
Beror ju på avståndet mellan dig och säljaren. Du betalar naturligtvis för guldet innan du får det levererat.
Detta är fördelen med mynt. Du kan numera bekräfta med en app på telefonen. Annars är det skjutmått och våg som gäller. Ett digitalt skjutmått och en billig 100-200g våg från Aliexpress duger utmärkt.
Jag har också den lösningen, kassaskåp fastbultat i cementgolvet. Samlar inte på guld men förvarar annat av värde där speciellt under semesterperioder.
Om du har mycket guld hemma så håll tyst om det.
Grannar som hade guld för över 100000 kr hemma drabbades av inbrott och guldet försvann. Ingen ersättning från försäkringsbolaget blev det heller. Det verkar som att det hade blivit känt att de hade guld.
Exakt!
Kändes lite jobbigt när jag köpte mitt, man kan ju ha roligare för pengarna. Men det är värt mycket att kunna slappna av när man är på semester.
Jag har klockor och smycken där för kanske 600k men det jag är nojig över är att förlora min lösenordslista som ligger där inne, dvs lösenord till alla internetkonton, bank osv.
Någon som frågade ovan angående vad man gör vid brand. Dessa kassaskåp står emot bränder rätt länge. Jag minns inte exakt hur länge men det är nog minst några timmar i alla fall och vid det laget borde väl branden antingen vara över eller släckt av brandkåren.
Om jag hade ett enormt vapenskåp möjligen. Där kunde jag förvara guld. Annars hade jag nog hoppat det.
Vågar och vågar, jag ser av den här tråden att guld för med sig stora hanteringskostnader och administrativt arbete, med den eventuella uppsidan att kunna lösa färjebiljett över Styx när så är dags.
Den bättre frågan är varför?
Är du rädd att förlora lösenord så testa LastPass, samlar lösenord digitalt och är mycket svårt att hacka (plus att de som vill komma åt dina tillgångar först måste veta att du har LastPass).
Du menar, som exponeringsterapi? Lastpass är hackade flera gånger.
![]()
nä på riktigt?? Jag har blivit tipsad av någon i säkerhetsbranschen om just LastPass, så det var intressant.
Det är inte länge sedan Sverige hade valutakontroller. Hade du frågat en kines, indier eller ryss vad man ska med guld till så hade det varit lättare att svara, de har de problem som vi hade när hela Europa låg i krig. Efter nästa världskrig så är Sverige nog tillbaka där igen. Hårdvaluta löser de okända och oväntade problemen, mot en kostnad och alternativränta förstås. På samma sätt som varje hedge.
Detta är verkar vara hela kruxet med frågan
Är det inte känt så kan guld hemma vara relevant, blir det känt så är det ett hot mot livet.
Går på lösöret, vanligt med 1,5 miljoner osv
Ja, ligger två guldkedjor i det extremt tunga vapenskåpet. Inget stort värde, men det får räcka för mig.