Tycker @Victor_Grombein ska börja med att läsa tråden Vilka guldmynt med låg premie utöver spotpriset ska man köpa?
Min uppfattning är att mynt är överlägsna eftersom de till skillnad från tackor är extremt lätta att verifiera, du behöver i princip bara ett skjutmått, en våg och en internetuppkoppling där du kan hitta mått/vikt för myntet du är intresserad av. Numera finns det även appar där man med hjälp av ljudet kan avgöra om ett mynt innehåller rätt guldmängd (i nyare versioner av appen behöver du inte ens skriva in måtten utan kan söka i en databas), vilket ärligt talat är det jag numera använder eftersom det är så smidigt. Finns mängder av förfalskade tackor som cirkulerar eftersom ägarna inte vet om att de är falska och säljer vidare i god tro.
Min uppfattning är att man ska satsa på något av mynten i tråden jag länkade till då de är legerade (dvs. ej rent guld) och därmed mer slitstarka, har låg premie, lagom guldmängd samt kan hanteras ovarsamt utan att det påverkar värdet eller säljbarheten.
Jag är inget fan av större mynt såsom 1 Oz-mynt, speciellt inte nya som säljs med en premie. Premien är din värsta fiende eftersom en hög premie innebär mindre metall för pengarna. Många är dessutom 99,99% guld (dock inte ex. Krugerrand som nämns här i tråden) vilket är alldeles för mjukt för att vara användbart. Priströskeln blir även större än för mindre mynt, dvs. svårare att sälja, speciellt om man hoppas på framtida prisökningar för guld. Många som gillar de större mynten är dessutom väldigt petiga när det kommer till repor etc, och det kan göra ditt mynt svårsålt medan ett gammalt cirkulationsmynt i princip kan grävas ner i trädgården och sedan bara behöver spolas av innan försäljning.