Investeringsguld - köpa en större tacka eller flera mindre?

Hejsan, jag ska vara kortfattad.

När det kommer till att investera i fysiskt guld skulle ni då välja att köpa flera mindre guldtackor eller köpa en större för samma summa?
Exempelvis att man beställer fem stycken 10grams tackor eller endast en 50grams tacka

Meningen är inte att diskutera hur vida det är en bra investering eller ej utan endast hur ni andra som köper fysiskt guld resonerar, jag är själv lite kluven.

Mvh

Välkommen till forumet. Beror lite på syftet. Jag tänker att igenkänning är viktigt om man ska sälja, så därför har jag själv gått på mynt som alla känner igen och är lätta att värdera snarare än tackor.

Tänker att @Guldfeber kanske har ett klokare inspel?

1 gillning

Smart att ta med igenkänning som en faktor.

Har sett att det finns guldmynt och tackor med inpräntade mönster av kaniner, fioler, indianer mm. Nu ska jag inte bli för filosofisk men det känns som att guld med dessa typer av mönster hade blivit svårare att växla vid en samhällskollaps om det får folk att tveka på dess äkthet.

Följdfråga till dig Jan. Hur bedömer du att de guldmynt du äger har en hög igenkänningsfaktor? För en mynt-analfabet som jag så är alla mynt densamma bortsett från vikten.

1 gillning

Krugerranden är ju en klassiker. Så den behöver du inte vara orolig för.

1 gillning

Tycker @Victor_Grombein ska börja med att läsa tråden Vilka guldmynt med låg premie utöver spotpriset ska man köpa?

Min uppfattning är att mynt är överlägsna eftersom de till skillnad från tackor är extremt lätta att verifiera, du behöver i princip bara ett skjutmått, en våg och en internetuppkoppling där du kan hitta mått/vikt för myntet du är intresserad av. Numera finns det även appar där man med hjälp av ljudet kan avgöra om ett mynt innehåller rätt guldmängd (i nyare versioner av appen behöver du inte ens skriva in måtten utan kan söka i en databas), vilket ärligt talat är det jag numera använder eftersom det är så smidigt. Finns mängder av förfalskade tackor som cirkulerar eftersom ägarna inte vet om att de är falska och säljer vidare i god tro.

Min uppfattning är att man ska satsa på något av mynten i tråden jag länkade till då de är legerade (dvs. ej rent guld) och därmed mer slitstarka, har låg premie, lagom guldmängd samt kan hanteras ovarsamt utan att det påverkar värdet eller säljbarheten.

Jag är inget fan av större mynt såsom 1 Oz-mynt, speciellt inte nya som säljs med en premie. Premien är din värsta fiende eftersom en hög premie innebär mindre metall för pengarna. Många är dessutom 99,99% guld (dock inte ex. Krugerrand som nämns här i tråden) vilket är alldeles för mjukt för att vara användbart. Priströskeln blir även större än för mindre mynt, dvs. svårare att sälja, speciellt om man hoppas på framtida prisökningar för guld. Många som gillar de större mynten är dessutom väldigt petiga när det kommer till repor etc, och det kan göra ditt mynt svårsålt medan ett gammalt cirkulationsmynt i princip kan grävas ner i trädgården och sedan bara behöver spolas av innan försäljning.

2 gillningar

Tack så jättemycket för att du tog dig tiden och gav mig ett bra svar. Jag är som sagt ny medlem här men känner mig redan som hemma.

2 gillningar

Intressant! Jag har alltid haft bilden att tackor med certifikat, tex UBS Kinebar med hologram, var säkrare än mynt. Men allt av större värde drar säkert till sig bedragare.

På vilket sätt är det lättare att kolla guldhalt och vikt på ett mynt än en tacka?

Jag trodde att man var tvungen att testa guldhalten på ett mynt för att få ut rätt värde när man säljer och att det kostade en hel del.

I sin tur betyder det att det var bättre att ha ett större mynt eftersom provningskostnaden slås ut på ett större guldvärde och på så sätt inte äter upp så mycket av värdet.

Eller är det fel?
Vad kostar det att testa guldhalten, om det behövs?

Tur jag inte köpt guld för ”hemmabruk” än :grinning:

1 gillning

Mynt kräver som sagt bara en app, tidigare enbart ett skjutmått, en våg och de kända måtten på myntet. Du kan alltså snabbt, enkelt och billigt testa ett mynt.

En tacka kräver antingen en svindyr verifierare som ex. de från Sigma Metalytics eller att man gör ett test där man räknar ut tackans densitet. Densitetstestet skyddar dock inte från förfalskningar som innehåller volfram med snarlik densitet som guld och kräver dessutom att man plockar ur tackan ur sin förpackning. Ett mynt som innehåller volfram kommer inte inte ha något “ping-ljud” överhuvudtaget, utan är stumt. Detta är en annan fördel med de mindre mynten eftersom kineserna som tillverkar förfalskningar inriktar sig på maples, krugerrands, AGE:s etc, för även om du kan verifiera ett mynt enkelt är det förargligt när du köpt en förfalskning och måste krångla med säljaren.

1 gillning

Mmm, du som erfaren köpare kan säkert avgöra myntets äkthet men vid en försäljning är det nog den köparen som måste få bestämma hur den vill verifiera … risk för samma dyra verifiering/test även för mynt om det är en oerfaren köpare som inte litar på appar och inte är bekvämt med att mäta och väga?

Man kan inte pinga bars? Är det för att de ligger inplastade med certifikatet?

Jag antar att det inte finns någon helt säker väg men funderat rätt länge på att köpa lite guld, mest för att det är kul att ha.

Investeringsmässigt - vad föredrar du - ETCer, Bullion Vauöt eller Fysiskt i handen? Eller en mix av det?

Intressant att kineserna är och kopierar även guldmynt, gärna då de större dyrare mynten. Bott i Kina så känner väl till problemet väl men visste inte att det även gällde guld.

Om man vare sig orkar skaffa en okej våg och skjutmått eller litar på appar som andra intygar fungerar, då blir det svårt. Tror även du kommer ha svårt att hitta någon med en verifierare, som dessutom är villig att låta dig använda den, utan man får helt enkelt göra sin hemläxa och lägga ner några hundralappar på en våg och skjutmått om man är intresserad av fysiskt guld. Det är inte lika smidigt som att klicka hem en aktie eller fond via Avanza, men med enkla medel kan du vara helt säker på att det verkligen är guld du köpt.

Pinga tackor har jag aldrig stött på. Är vare sig fysiker eller akustiker, men misstänker att det är den runda formen som saknas :grin:

Jag kör en kombination av fysiskt och ETC, men det är enbart för att det ska vara enkelt att ombalansera. Om jag inte brydde mig om den delen hade det varit 100% fysiskt som gällde för min del. Bullion Vault förstår jag inte poängen med, är ju i praktiken som ETC:erna fast dyrare.

Du missförstod mig, jag kan lätt lära mig för att köpa mynten … frågan är vad som händer när man ska sälja mynten. Den köparen kan ju ställa krav som gör transaktionen dyr.

Guld i handen har man ju delvis för ”when the s**t hits the fan” när man behöver sälja i krissituation. Så om någon form av guld har högre trovärdighet är det att föredra ur den synvinkeln. Antar att du landat i mindre valörer av välkända mynt, vilket känns rimligt. Jag har hittills trott att tex kinebar med hologram var säkrast men får fundera vidare.

Bullion Vault - ja, jag tycker också det är lite knepigt och dyrt (om man inte satsar rätt mycket) men är inte fördelen mot ETC att guldet är allokerat i ditt namn? dvs nästan som guld i bankfack fast i en UK bank då.

Jag kör på https://www.goldavenue.com, backat av schweiziskt stort företag, Billiga och snabba banköverföringar i.o.m Europa regelverk. Enbart 100% fysiskt allokerad ädelmetall, gratis lagring för de första 10 kilona sen tillkommer 0.3% årlig avgift på allt utöver detta.

2 gillningar

Ett alternativ är https://www.onegold.com/, allt verkar kanon med dem då de också är backade av stora aktörer Apmex och Sprott. Allt backat av fysiska ädelmetaller. Det som är trist är att jag tror banköverföringarna är kostsamma och långsamma. Sen skall man vara medveten om att det rör sig om ett företag baserat i USA, en framtida exekutiv order från en galen president och Puff! dina besparingar är konfiskerade och tillför amerikanska staten.

1 gillning

Eftersom det är mycket enklare för dig att verifiera mynten gäller ju samma sak för gemene köpare om du i framtiden önskar avyttra mynten, så förstår inte riktigt vad det finns att diskutera kring frågan. Man kan konstatera att mynt är överlägset när det gäller att som privatperson handla med guld och silver.

Om du inte har värdet av en hel tacka på 12,4 kg så blir ju ditt guld en del av en tacka oavsett om du använder ex. Bullion Vault eller en ETC, så ser ingen praktisk skillnad. ETC:erna har ju listor med tackorna de innehar, och dessa kontrolleras regelbundet.

1 gillning

Som jag förstår tillkommer det en avgift på 3% när man betalar med kort. Hur brukar du göra?

Hur skulle du sälja dina guldmynt för att få lägsta avgift? Var?

1 gillning

Jag gör en utlandbetalning via min internetbank (Nordea) eftersom det är billigare. Banken tar en avgift för att du växlar SEK till Euro som brukar ligga på runt 0,5%, man kan behöva kontakta banken och be dem aktivera utlandsbetalningsfunktionen, svara på bankens frågor om man håller på med terrorism och varför man vill kunna göra utlandsbetalningar. Sedan när utlandsbetalningsfunktionen är igång kan man fylla i alla uppgifter om mottagaren (Gold Avenue) som man får när man lägger order hos dem. Man behöver inte betala alla betalnings relaterade uppgifter för utlandsbetalningen utan det räcker att du väljer “Jag betalar endast mina avgifter”.

Ädelmetallforum, helt klart. Behöver du avyttra stora mängder snabbt kan det vara värt det att skicka till någon butik i Tyskland, men har aldrig provat den varianten själv.

Hur tjänar denna verksamhet pengar om de enbart tar ut en avgift för kunder med motsvarande 4,7 miljoner i guld hos dem? Man brukar ju ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna som man brukar säga, väldigt ovanligt med välgörenhet på detta område.

GoldAvenue tar ut en premie vid varje köp av ädelmetall. Sen köper de tillbaka ädelmetaller (sålänge de lagrats hos dem under hela tiden) till spotpris utan transaktionsavgift.

Guld kostar dem inget speciellt att lagra, hela deras byggnad är ju fullsmockad med ädelmetaller och dessa är redan försäkrade. Köper du silver av dem kommer du snabbt upp i 10kg och allt utöver detta tar de ut 0,3% årlig avgift för (minst 50 CHF).

Men man skall veta att de i sina avtal har tillåtelse att när som helst ändra på avgifterna men måste meddela detta 60 dagar innan de nya avgifterna träder i kraft. Detta är dock något som alla företag brukar ha med i sina avtal.