Guld med hävstång

Vilka alternativ finns om man vill investera i guld med hävstång?

Jag har kollat litte runt i Avanza men det verkar att de flesta guld produkt har typ 3 ägare hos Avanza.

Vanlig guld-etc och sedan applicera portföljbelåning?

Hej och välkommen till forumet också förresten! :slight_smile:

2 gillningar

Tack Mattias.

Frågan var vilka etc/etf/certifikat/osv finns, vilka folk rekomenderar och varför. Vilka finns at köpa och vart.

Både Nordnet och Avanza har guld-etc:er.

Några som brukar nämnas är
Wisdomtree physical gold
Xetra Gold

2 gillningar

Att investera i guld med hävstång är som att låna pengar för att köpa en hemförsäkring.

3 gillningar

Kunde inte låta bli att skratta lite - tack för att du gjorde min fredagskväll lite roligare @Aktiegubben :grin:.
Seriöst svar så finns det inte inom UCITS land riktigt, Vi kanske kan hoppas på att WisdomTree skapar en UCITS variant av WisdomTree Efficient Gold Plus Equity Strategy Fund. Men jag är tveksam till detta. Hade dock gärna investerat i denna ifall den hade funnits som UCITS.

Här har du två produkter du ska hålla dig borta ifrån i alla fall:
Guld/SEK är upp 105% på samma period.
Hävstång och höga avgifter på dåliga produkter blir sällan bra.

1 gillning

UCITS ingår krav på diversifiering? Möjligt med 100% guld?

Eric Strand brukar säga att guldgruv-bolagen svänger mer än guldpriset. Gold miners finns ett antal ETFer på i Frankfurt.

Lundin Gold aktier, 80% belåningsvärde hos Avanza

Biligt, stabil och bra exponering mot guld

@anon80140662 det är just det jag inte förstår. Investerar man t.ex. via plus500 i en guld CFD, och man får bara räkna av spread.
Hur funkar såna bull certifikat egentligen? Varför skriver de X2 och sen blir de X1 iaf?

Att gå short fiat och long guld låter väl extremt rimligt om man är en klassisk goldbug som inte tror på fiat?

Hävstången är 2x men den återställs varje dag vilket gör att hävstångens effekt urholkas när volatiliteten är hög.
Jag förstår inte produkten i detalj men såna här produkter lämpar sig bäst för daglig / kortsiktig spekulation och som jag förstår så är det bankerna själva som tar hem storkovan här. (Vem annars :frowning:)

Även Guld AVA utan hävstång har underpresterat nåt bedrövligt. Och där vet jag inte vad problemet är för avgiften borde inte göra så stor skillnad på enbart 5 års tid.

Guld AVA X2 med hävstång har nästan fått dubbla avkastningen mot Guld AVA så visserligen ”lyckas” den få hävstång på sin egen produkt som motsvarar ~2x hävstång i risk och avkastning men samtidigt mätt mot Xetra Gold så blir de i stort sett samma avkastning med dubbla risken. (i en period där guld gått riktigt bra dessutom)

Ett problem är att dessa inte har något underliggande guld som backar upp dem och därmed behöver bankerna skydda sig genom att ta höga avgifter och göra svåra konstruktioner för oss sparare.

Bättre att hålla sig till Xetra Gold, WisdomTree, Amundi, IShares Physical Gold ETC som alla har underliggande guld bakom produkten.

På Nordnet kan man belåna hela portföljen inklusive Guld ETCer, vilket inte går på Avanza.

1 gillning