Finns det något bra sparande i guld på Avanza?

Jag har letat lite i detta forum men hittade mestadels trådar om ämnet, och de trådarna hade några år på nacken. Där stod det att Avanza inte var så bra på just guldspar. Stämmer detta fortfarande?

Avanza har några ETC:er som går utmärkt att spara i. Tror denna tråd är utmärkt om du vill veta mera. Handlar inte enbart om just Avanzas utbud, men står mycket matnyttigt i tråden.

2 gillningar

Xetra Gold är en av favoriterna på forumet och den finns på Avanza.

1 gillning

Tack. Jag hittade inte detta när jag skulle göra mina månadssparanden, men det ser ut som att det bara kommer upp fonder när man söker där.
Vet du om man kan månadsspara i guld på Avanza i ex. Xetra-Gold ETC?

Nej det är tyvärr svårt med månadsspar i guld. På nordnet kan man spara i guld via etf:er men krävs minst 500kr i månaden som ett separat sparande.

Spara istället i någon annan fond (t.ex global indexfond) och köp guld 1-2 gånger om året separat istället.

Vad bökigt. Men oh well, får väl göra så att jag gör nedslag x antal gånger om året och köper guld. Tack för svar.

Eller så skippar du guldet helt och hållet.

Vill du annars spara i etf:er genom månadsspar så finns numera även Frejvid.se för sådant. Där kan man månadsspara i guld från typ 5kr. (kräver dock ett totalt månadssparande på 500kr)

Fyller pappersguld någon positiv funktion på sparande på lång sikt 20+ år, eller är det mest få en jämnare utveckling?, hämmar det inte totalavkastningen?

Svårt att veta i förväg. Däremot får du nog en bättre riskjusterad avkastning vilket många är mer intresserade av än totalavkastning. Däribland jag själv.

I backtester får man lite bättre totalavkastning med en skvätt guld till sina aktier.