FOND som investerar i guld?

Jag har min guldstek i Xetra och WisdomTree, men då jag månadssparar är det inte ultimat att varje månad köpa i dessa, på grund av två orsaker:

• Courtaget gör det motiverat att köpa lite större volymer, gärna några tusenlappar. Mitt månadssparande i guld uppgår till ungefär 400.
  • Storleken på posterna i ovan nämnda lirar inte heller riktigt mot 400.

Jag vill därför ha en fond att månadsspara i, för att sedan när jag kommer upp i säg 3 000 kronor sälja av och köpa ETC:er istället. Avgiften är därför också ganska ointressant, 4 procent blir ändå bara fem kronor per månad. Men vill inte gärna ha köp- eller säljavgift.

Finns det någon sådan fond tillgänglig via Avanza?

Auag precious green kör på 40% guld tror jag. Frågan är om du tycker om resten av fonden då

Finns mig veterligen ingen fond som investerar i guld enbart. AuAg Precious Green har väl runt 20% guld i portföljen och 20% guldgruvbolag om inte minnet sviker.

Tenoris One har en del guld också (typ 20%?) och diverse andra råvaror med lite samma egenskap som guld, dvs inflationshedge och stabiliserande i portföljen om du vill bygga upp innan du säljer av till ETC.

Annars är det väl guldgruvbolag som är det närmaste efter ovanstående men de rör sig i regel inte heller på exakt samma sätt som guld, så helt perfekt matchning blir det tyvärr inte. Fonder som Allianz Global Metals and Mining A EUR eller Atlant Precious A kan funka för detta syfte.

En annan idé är att du köper på dig extra guld i början av året så att du ligger på lite högre andel än du tänkt och sen inte köper guld alls resten av året. Sen ombalanserar du i slutet av året och gör samma sak igen.

Alternativt att du gör tvärtom. Investera lite extra i dina vanliga aktiefonder eller ha pengarna cash, och sen köper du guld i slutet av året när du ombalanserar. Eller köp nån stabil hedgefond som stadigt tickar på med några procent om året (Atlant Stability eller dylikt) som “guldproxy” tills du kommit upp i lagom många tusenlappar.

3 gillningar

Jupiter Gold & Silver finns på Nordnet och Savr, de har till viss del “fysiskt” guld via innehav i ETF:er från Sprott.

AuAg Precious Green 40% fysiskt guld (ETC) i neutralt läge, får drifta 30-50%

Resten aktier i grön energi, kraftförsörjning och råvaror mm.