Fond i SEK mot huvudsakligen innehav i guld

Finns det ens någon sådan fond(?). Det närmaste jag hittar är AuAG Precious Green så verkar vara skralt om utbud inom svenska fondbolag. Nu menar jag inte miners utan rent fysiskt innehav. Är medveten om Ava Guld, men det är ju inte en fond per se.

Nej det finns ingen vad jag vet. Det är tyvärr något som saknas i utbudet.

Man får köpa etf.

Jag har så mycket sek i min portfölj att jag inte behöver mer, så för mig är bra med tillgångar som diversifierar till större tryggare valutor som dollar och euro.

Jag tror det blir svårt att hitta en “fond” som gör detta. En fond har krav på sig om ett diversifierat innehav etc, där fysiskt guld (enbart, eller till väldigt stor del) då inte riktigt duger. Det blir mer av en ETC i så fall, och jag tror inte det finns någon sådan som handlas i SEK.

Men det spelar ju ingen roll för utvecklingen av en guld-ETC om den handlas i SEK, EUR, USD eller något annat. Utvecklingen följer ju guld ändå, och inget annat. Möjligtvis då om man tänkte köpa/sälja ofta och då vill slippa växla mot dyr avgift. Men det är väl ändå inte rekommenderat då det ändå lär finnas en spread på ETC:n som urholkar värdet ändå om man försöker med någon form av frekvenshandel.

1 gillning

Tack för svaren! Det var just på grund av ombalanceringar jag ville hitta en riktig fond i SEK. Men som ni säger så verkar det inte finnas. Jag får nog ta till tacka med AuAg fonden som trots allt innehåller ~40% guld i form av underliggande ETC för syftet med ombalanceringar.