Rika-tillsammans-portföljen

Hej!

Tack för en bra hemsida! Jag har precis öppnat ett konto på Avanza bank och tänkte investera enligt rika-tillsammans-portföljen. För att hålla den enkelt tar jag de kursiverade fonderna under huvudrubrikerna. Problemet är att jag inte hittar följande:

• SPDR Gold Trust (GLD)

• Ishares Euro Government Bond 15-30 yr UCITS ETF

Jag ringde Avanzas mäklare. Enligt nya regler (började gälla idag) kunde man inte handla den typen av guld-fonder. Gällande Ishares Euro Government Bond 15-30 yr UCITS ETF, fanns den att köpa i Tyskland men med ett ganska saftigt kortage (20 euro styck). Min fråga är alltså:

1. Finns det någon annan guld-fond du rekommenderar (ingen av de som stog på listan fanns på Avanza)

2. Är det värt att köpa Ishares Euro Government Bond 15-30 yr UCITS ETF (ingen av de andra som stog på listan fanns att köpa)

Mvh Hanna

Hej!

Ja, det där med guld i portföljen har blivit lite klurigare med det nya regelverket. Avanza har dessvärre väldigt litet utbud av ETF:er, annars finns det några europeiska ETF:er med allokerat guld och silver på exempelvis Nordnet.

Jag vet att Avanza har fonden Pacific Precious A som har inriktning på ädelmetaller och handlas i SEK. Faktum är att förvaltaren av den fonden var med i Rika Tillsammans-podden nyligen, så vill du veta mer om dem kan du lyssna/läsa här!

Om man handlar på Avanza känner jag till dessa ETF:er som går att handla nu (samtliga ska vara uppbackade med den fysiska metallen i valv)

Guld:

• ETFS Physical Gold (VZLD), valv i London.
  • ETFS Physical Swiss Gold (GZUR) Valv i Zurich
  • Xetra-Gold (4GLD) Valv i Frankfurt
  • ETFS EUR Daily Hedged Physical Gold (GBSE). Följer indexet MS Long Gold Euro Hedged, valutahedgad. Valv i London

Silver:

• ETFS Physical Silver (VZLC) Nordnet, valv i London

Hoppas något av alternativen känns passande för dig!

Hälsningar
Elin