Hej RikaTillsammans! Tack för insläpp på forumet
Jag skulle vilja ha lite exponering mot Guld, Guldproducenter, Uran, och ev. lite andra råvaror + USD. Jag vill ha lite hedge mot inflation och andra diverse bekymmer som kan drabba världen nästa år om blir som vissa hävdar. Själv är jag lite kluven och tror nog som många att det kan tuffa på, lite svårbedömt. Jag skulle i vilket fall vilja ta lite positioner i sådant som kan gå bra både i bra och speciellt i svåra tider. Tidshorisont 1-5 år kanske. Vill kunna sälja i princip över en dag om så blir fallet. Ingen hävstång. Nu till mina funderingar och intryck/grubblerier om produkterna hos Avanza.
Men först, här är ungefärligen vad jag vill köpa:
- Något som följer guldpriset rakt av och är en trygg investering som man inte behöver oroa sig för.
- 3-4 Stora stabila guldproducenter som går med stabil vinst och verkar i stabila länder.
- Något som följer uranpriset eller iaf något som gynnas av kärnkraftens ev. framtåg. Behöver inte vara en enskild produkt.
- Ev. ren US-dollar eller något som följer dollarpriset mot SEK eller övriga världen.
Jag har i mina undersökningar förstått att ETF:er och Certifikat kan vara en bra väg att gå. Jag googlade lite snabbt och det finns många förslag på stora etablerade ETF:er som är vanliga om man vill ha exponering mot guldpriset. TIll min besvikelse upptäckte jag att dessa i princip inte finns på Avanza, då alla Amerikanska/Kanadensiska ETF:er försvann från Avanza och Nordnet för typ 4 år sedan.
Jag var inne en sväng på E-toro för något år sedan och där finns ju även så kallade CFD:er av alla de slag, för råvaror mm. Dessa finns ju inte heller på Avanza…
Jag hade 4 punkter på min önskelista. Spontant så vet jag nu bara hur jag ska lösa de stora guldbolagen. Där kan jag ju bara plocka ihop några utländska aktier och på så sätt ha min egen lilla fond för det. (Tips på aktier mottages gärna där.) Jag bör nog satsa på just aktier och inte en fond med den inriktning, då det kan ta flera dagar att sälja(eller?).
Kvar har jag nu exponering mot rent guldpris, uran och USD. Är de Europeiska ETF:erna som finns på Avanza något att satsa på? Kan ni rekommendera någon där? Jag kan inte se några filter som berättar hur stora de är eller vilja som är mest populära. Så det blir lite intetsägande och svårt att sorter ut… Antal ägare hos Avanza står det bara ett streck på de jag klickar på…
Om vi går över till certifikaten. Där kan man sortera på omsättning och det borde ju ge en fingervisning om vilka som används mest. Men omsättningen känns väldigt låg… några hundra tusen på de mest använda… eller är omsättningen i någon annan enhet? Här finns ju en del råvaror, men väldigt låg omsättning på dessa och inte så många “Antal ägare hos Avanza”. Pålitliga? Jag vet om det där med risk hos emmitent, jag är inte så brydd om att det kan finnas en “minimal risk” osv för dittan och dattan. Men vill känna att jag inte sitter med något som faktiskt har lite högre risk än de stora etablerade produkterna.
Vad är det här? Jag trodde jag skulle hitta det jag sökte efter på Avanza utan problem och att jag är långt ifrån ensam om att vilja hitta liknande produkter? Eller underskattar jag de ETF:er som finns? Underskattar jag/feltolkar jag de Certifikat som finns? Vilka ETF:er och Certifikat skulle ni rekommendera utifrån det jag söker? Letar jag rent av på fel ställen? Lite tips och guidning till någon som inte är så bekant med dessa produkter skulle verkligen uppskattas! Jag har grävt så mycket jag bara kunnat själv men kliar mig mycket i huvudet just nu… Hoppas jag kan hitta det jag söker hos Avanza, jag vill inte sprida ut mig och ha tillgångarna på alla möjliga håll. Avanza och Nordnet känns tryggt och ISK har enorma fördelar, + aktierna löser man ju enkelt där. Så håller tummarna att det finns lösningar som är trygga.
Hoppas någon kan förbarma sig och har lite input, forumet verkar bra!