Om guld i Sveriges Radio P1 Talkshow nu 15:30-ish

Jag har blivit inbjuden att prata om göra bort mig live i Sveriges Radio P1 nu kl. 15:30 om guld och guldmynt. :slight_smile:

Jag ska se om jag kan få till en inspelning i efterhand. För att vara supertydlig:

• Min stående rekommendation är att jag AVRÅDER från att investera i guld utifrån perspektivet “god investering” och “tjäna pengar över tid”. Fortfarande gäller samma rekommendation om att spara brett, billigt, regelbundet, långsiktigt, passivet i en fondrobot som LYSA eller en global aktieindexfond. Se mer i artikeln: “Börja spara och investera” (avsnitt 99 / 263).

Jag tycker även följande diskussioner i forumet är bra:

Men för dig som lyssnar så är några av mina poänger följande, eftersom guld som koncept ändå är väldigt fascinerande.

Guld är en värdebevarare och har varit så över långa tidsperioder:

• En T-ford 1910 kostade ca 260 USD eller ca 450 gram guld

• En Ford Focus kostar 2017 ca 169 000 kr, 20 761 USD eller ca 480 gram guld

• Tesla Model 3, 29.000 USD, 2023, ca 467 gram guld

eller för att ta ett annat exempel:

• Under kejsar Augustus, 27 f.Kr till 14. e.Kr. fick en romersk centurion ca 15.000 sestertii i lön. Det motsvarade 38,58 oz = 1.200 gram guld per år (ca 1 kg). Han var chef över ca 80 soldater som skulle motsvarar ungefär en kaptensgrad idag, medellön i Sverige är 46400 kr/mån, motsvarar ca 550.000 kr. Med ett guldpris på ca 650 kr/kg så motsvarar det ca 850 gram.

Mängden guld är begränsat

• Allt guld får plats under Eiffeltornet, dvs i en låda som är ca 21 * 21 * 21 meter.

• 187 000 ton har brutits, hälften sedan 1950. Räkna med att ca 50.000 ton kvar i marken.

• Värdet på allt guldet i världen är mindre än börsvärdet av de största bolagen på börsen, t.ex. Apple, Microsoft, Nvidia.

Olika sätt att köpa guld

Finns massor mer att säga…

Som t.ex.

• Guld kan vara en del av en generationsförmögenhet

• Guld ser vissa som prepping, men då är silver förmodligen bättre (men det betalar man moms på)

• Mynten är fantastiskt fina med koalor, pandor, drakar och allt möjligt.

• Den 30 april 2023 ägde Riksbanken 125,7 ton guld. Marknadsvärdet på guldet var då 82,5 miljarder kronor. Därför blir värdet på den samlade guld- och valutareserven mer stabilt än värdet på guldreserven och valutareserven var för sig.

Men som sagt på mindre än 10 minuter är detta det viktigaste tänker jag.

PS. Jag påminner även om det där med risk. Allt sparande innebär en risk och man kan förlora delar eller hela sitt insatta kapital. Läs mer nedan och i villkoren.

10 gillningar

Tycker även Henning Hammars tweet är intressant:

Det här med guld som skydd mot inflation verkar ha fungerat rätt bra hittills.

Även om man av någon anledning inte vill ha guld som en del av en portfölj med andra tillgångar som aktier etc. är en viss mängd fysiskt guld en självklarhet som försäkring. Man måste skilja på dessa syften även om de går att kombinera.

3 gillningar

To be fair har guldet inte inflationsskyddat för exempelvis amerikanerna under samma tidsperiod. Upp ~7% i USD under perioden, med en dipp ner som mest -10% i USD.

Man skulle väl eventuellt kunna sträcka sig till att det skyddar mot kraschande valutakurser och inflation på lång sikt :wink:

Så man kan bara konstatera att guld är en högst volatil tillgång även när inflationen härjar för fullt. Ville man ha guld som värdebevarare under 2022 hade man i princip lika gärna kunnat hålla kontanter/ korta räntefonder.

Men guld ägs ju bäst fysiskt och då som försäkring, om du frågar mig :slight_smile:

Roligt med ett radioinslag iaf. Jag tror det blir jättebra och all typ av offentlig allmänbildning kring guld är välbehövt :+1:

1 gillning

Programledarna var ju inte sådär superseriösa direkt.

Kul och lättsamt informativt! Jan anpassade sig väl i sammanhanget. Bra liten reklam för communityt!

3 gillningar

Tyckte inslaget var lättsamt, roligt och informativt! Tror ni att de hittade på historien med kompisen? :blush:

Kul oavsett!

2 gillningar

Fysiskt guld är ett utmärkt sätt att skydda sig mot en sannolik ekonomisk krasch orsakad av det enorma globala skuldberget. Man får inte glömma att bakom varje låntagare finns en långivare.

Försäkring mot vad, samhällskollaps? Hur mycket guld i så fall, och jag misstänker att det bör vara fysiskt guld och inte pappersguld?

“skrockande Jan” är redan en term i chatten. :wink:

Men kul inslag och bra svar.

3 gillningar

Ni vet när den där samhällskollapsen kommer, hur hjälper då guld till att överleva?

Troligen blir rent vatten, mat, salt, kaffe, mediciner och godis hårdvaluta.

Så behåller mina x kilo choklad i hyllan som backup! Godare än att tugga på metall och troligen lätt att använda vid byteshandel. :blush:

6 gillningar

Du är ju en riktigt prepper Melwa :grinning:

4 gillningar

Vad har jag nu missat? :joy::see_no_evil:

Ja, eller ”börja om”-kapital när det lugnat ner sig.

Beror ju på hur mycket tillgångar man har. Men minimum ~50 gram och lite overkill med över 1 kg tänker jag.

1 gillning

Har du lyssnat på radioinslaget? :face_in_clouds:

Åh nej, nu kommer jag ju inte våga göra det… :fearful:

1 gillning

Finns den online? Lyckades bara hitta P3 Guld på Sveriges Radio men det är nått annat :grin:

Kan inte kolla men ca 30 minuter in:

2 gillningar

Tackar! 33:20 var det

4 gillningar