Den 10 februari vid 19.30 har vi bjudit tillbaka en av communityns favoritgäster, fondförvaltaren Eric Strand som driver det egna fondbolaget AuAg-fonder. Som vanligt blir det ett samtal om världen, läget i ekonomin, råvaror i allmänhet och guld och silver i synnerhet.
Eric är ju en av dem som historiskt har haft mest rätt - om allt från att han gissade rätt om återhämtningen om Covid-kraschen, att en riktigt bra portfölj skulle vara 50% guld och 50% aktier och andra saker som när man hörde dem första gången lät lite crazy, men senare visat sig stämma ganska väl.
Saker vi måste prata om är guld och silver som steg med 40% respektive 140% under 2025 mätt i svenska kronor. När jag skrev det till honom för att boka tillfället, då skrev jag:
Hoppas att allt är bra (men tänker att det borde det iallafall professionellt med tanke på dina fonder! Grattis! )."
Varpå Eric svarar:
"Ja mycket som slått in!! Och ändå bara början!"
Vi har med andra orde en intressant kväll framför oss
PS. Avsnittet är inte sponsrat utan det är bara ett tillfälle att hänga och prata läget i världen, guld och annat kul.
Eventet är exklusivt för våra supporters
För dig som inte är en supporter än, så kan du själv välja nivå (för eventet med Eric gäller sittplats-nivån och uppåt) och du får dessutom lite extra-material, inbjudning till digitala tillfällen, tillgång till våra verktyg och en massa andra saker. Läs mer:
Du kan även se och lyssna på alla avsnitt utan reklam, du slipper även reklam här i forumet. Sen ingår bland annat vår uppskattade Fyra-hinkar-kalkyl ingår utan kostnad för dig som är en RikaTillsammans-supporter på Klacken-nivå eller högre. Självklart kan du även engångsköpa den om du önskar det här.
Fint att Erik får återkomma mitt i den ädelmetallsrusning som råder. Jag vill minnas att det var lite deppigt sist när allt gasade och metallen var svårare att försvara.
Givetvis, Eric pratar ju för sin sak men får ändå genom honom att han stått ensam i skogen och skrikit om det här rätt länge så jag kan unna honom medgången.
Eric fram tills 2025:
Sen får man ju alltid skapa sig sin egen bild Äger inget guld själv i nuläget men har tidigare haft lite i en av Erics fonder.
Han har rätt om det mesta men tajmingen när det inträffar är svårare att sia om. Otroligt transparent och kommunikativ fondförvaltare som fler fondförvaltare borde ta efter.
De som ägt hans fonder sista tiden har gjort helt otrolig avkastning. Hans fonder är en självklar del i min portfölj och det har gett mig en väldigt fin avkastning.
Undrar om BTC o andra kryptovalutors svaga utveckling det senaste tiden kan ha gynnat guld/silver?
En BTC förespråkare sa till mig för några år sedan att man skulle köpa BTC när det skakade på börsen men jag har inte lyckats se att det varit så det senaste året (men jag kanske har missat ngt?)
Det är önsketänkande som kommer från mantrat “Bitcoin är digitalt guld” samt “Bitcoin är ett store value”, även om det inte riktigt överensstämmer med verkligheten.
Guld och silver är atomer och har potentialen att fungera som betalmedel även om alla datorsystem i hela världen slogs ut. Bitcoin fungerar knappt som betalmedel nu. Civilisationer kommer och går, men guldet består.
En valuta som är backad av reala tillgångar och som går att göra snabba och resurssnåla transaktioner med, skulle kunna ha den potential som många vill se i bitcoin.
Man kan kalla det tillit, eller förhoppning/spekulation.
Jag gissar att det är just svårigheten att kunna garantera ett värde via reala tillgångar som gör att dessa andra kryptovalutor inte slagit igenom, trots att tekniken funnits så länge nu.