Eric Strand besöker oss på tisdag! Vad ska vi fråga honom?

På tisdag spelar vi in ett avsnitt med årets sista gäst, som inte är någon mindre än @AuAgEric. Kanske vår populäraste och mest efterfrågade gäst någonsin. :slightly_smiling_face:

Således, bortsett från den uppenbara frågan om inflation och guldpriset - vad ska vi ställa för frågor till honom?

8 gillningar

Hur kommer QE påverka oss de kommande året?

Det är ju ganska mycket papper som riksbankerna sitter på, kommer de säljas av? Vad händer då? Eller kommer de sitta kvar på värdepappren för all överskådlig framtid?

1 gillning

Edit: Se frågan i mitt senare inlägg istället.

Tidigare inlägg:

Detsamma skulle man kunna fråga kring centralbankernas guldreserver. Finns det en risk att det kommer en dag då centralbankerna börjar dumpa guld på marknaden? I den senaste rapporten från Riksbanken motsvarar deras guldreserv omkring 65 miljarder SEK. Mer än 3 ggr så mycket som för 18 år sedan (den tidigaste rapporten jag fann).

1 gillning

Varför skulle de? Inte direkt så att staten behöver betala ränta till riksbanken för guldet i guldreserven.

Dessutom bör ju även mängden guld hos riksbanken öka med mängden pengar minus inflation. Annars minskar ju guldreservens andel av alla reserver.

Vilket verkar motsvara guldpriset? Så har de verkligen köpt något guld alls?

1 gillning

Låt mig formulera om frågan eftersom svaret lätt blir “aldrig, varför” osv.

Frågan istället: Centralbankerna världen över äger stora guldreserver. Finns det ett scenario där de börjar lätta på sina reserver? Hur ser det ut i så fall?

Uppenbarligen finns det centralbanker som både ökar och säljer just nu.

1 gillning

Frågor till Eric:

• Vad har den största överraskningen varit i marknaden under de gångna året, dvs har något utfall eller trend förvånat Eric ?

• Har det dykt upp något nytt kring blockchain som fångat Erics intresse ?

• Har Eric någon guilty pleasure ?

5 gillningar

Vad han önskar sig i julklapp avseende börsen för den yngre generationen.
Hans syns på bitcoin, som en hedge, modernt guld eller ren idioti?!

4 gillningar

Jag gillar Eric och hans hans tankegångar men hur ser han på AuAg Silver Bullets utveckling i år?

11 gillningar

Åh vad roligt! Har följt AuAg Silver Bullet med en mindre summa och jag undrar hur fondens bolag egentligen reagerar på marknaden. Min uppfattning är att bolagen i fonden inte följer inflationsvarningarna som kommer då och då, utan de trendar neråt likt mycket annat på marknaden när varningarna kommer. Jag har troligtvis fel men hur har korrelationen egentligen fungerat senaste 1,5 året?

3 gillningar

Yes! Äntligen!

Skulle gärna höra ett helt avsnitt som bara handlar om Inflation och Centralbankernas räntebanor !

3 gillningar

Ser fram emot avsnittet med Eric! Det skulle vara intressant att höra hans tankar kring manipulationen av silverpriset, t.ex:

Hur har det sett ut historiskt? Tänker då främst modern tid, från att Bretton Woods kollapsade och framåt.

Var befinner vi oss nu? Det har ju varit mycket uppmärksamhet kring en class-action litigation mot J P Morgan. De valde att betala stora summor i settlement, hur har det påverkat läget?

Vad krävs för att situationen ska förändras framöver? Är det realistiskt med t.ex hårdare regleringar av pappersmarknaden eller att gruvbolagen går ihop om prissättningen?

Det vore även spännande att höra Erics tankar om vilken effekt en ökad efterfrågan på fysiskt silver skulle ha på pappersmarknaden.

3 gillningar

Med tanke på att räntorna är låga och hög inflation är gynnsamt för de som har lån, hur ser Eric på att man ökar sin skuldsättning för att investera i guld och/eller silver?

Skulle vara intressant och veta hur Eric tanker på förnybar energi och om auag Precious green kan tänka sig att ta in bolag som fokuserar på kärnkraft.

4 gillningar

Jag hade gärna sett en serie/avsnitt om vad man bör undvika vs investera i under inflation.

Vad gäller frågor till Eric specifikt:

1. Vad skulle du rekommendera att man bör undvika vs investera i vid inflation och varför?

2. Förhåll dig gärna även specifikt till a) bankaktier och b) tillverkningsbolag nära råvaror vid inflation.

1 gillning

Vid ett tidigare besök pratade Erik om att en börskrasch inte behöver vara ett problem om man är i en uppbyggnadsfas men när man närmar sig pensionering eller kanske stay-rich och vill leva på kapitalet/avkastningen är det en annan situation då det inte finns tid kvar att dra nytta av kraschen och återhämta sig.
Det vore intressant att höra ett resonemang runt detta. Hur ser en staty-rich/pensionärsportfölj ut? Speciellt med tanke på ökande inflation. Måste man bita i det sura äpplet och se värdet på investeringarna minska i det läget?

8 gillningar

Vi är några från forumet som kommer ses efter mörkrets infall vid midvintersolståndet den 21 december. Vi kommer vara helt nakna iförda enbart en stor silverkedja runt halsen för att fira profetens återkomst till podden och elda fiat valutor på bål. Ni kan väl fråga om han vill välsigna oss med sin närvaro?

#Strandism

7 gillningar

Det avsnittet som heter någonting i stil med draken och höken kanske vore intressant för dig! De diskuterar ett paper som argumenterar för en mer sofistikerad version av allvädersportföljen! Tyvärr är det svårt att äga de tillgångsslag som de föreslår för dödliga, men det kanske ändå kan vara en idé. Man kan också göra det bästa av det, och RT-portföljen skulle kunna ses om ett bra försök att göra det med relativt enkla medel.

2 gillningar

Köpte AuAg Silver bullet då jag delar grundsynen avseende oförmågan att framöver hålla tillbaka inflationen. Sen frågan huruvida silver är bra mot detta eller inte valde jag att helt enkelt lita på Eric.

Några funderingar jag fått som Eric gärna får ge sin syn på är:

1. Krävs det att världsproduktionen generellt ska gå på högtryck och utan för mycket flaskhalsar i leveranskedjor för att det ska bli knapert med silver till industrin? Kvarstår attraktiviteten för silver i en värld av mer konflikter och mer protektionism (västvärlden gentemot Kina/Ryssland).

2. Så som jag förstått det innehåller ju fonden många kanadensiska silverbolag som bryter silver. Hur är synen miljömässigt på dessa bolag i Kanada? Är de kraftigt förstörande och dieselslukande eller redan elektrifierade och med mindre inverkan på naturen.

2 gillningar

Denna fråga skulle jag också gärna se att ni ställer till Eric.

Som jag ser det har dom en viss fördelning med både silver och guld i fonden (silver bullet). Hur tänker de runt fördelning av detta i fonden? Justeras detta aktivt?

1 gillning