AuAg guldgruvbolag

Har en fundering :thinking: AuAg gruvbolagsfond(guld) skulle ju gå bättre än tex Xetra men den verkar ha gått lite sämre i år.
Någon som har en förklaring?

Enkel förklaring: De investerar ju i helt olika saker. Därför går det helt olika, vilket innefattar att ibland gå bättre och ibland sämre.

Hur motiverar du detta? Det är knappast en naturlag.

Lång förklaring:
Vad som däremot skulle kunna stämma, är att det oftast historiskt är större svängning och volatilitet i gruvbolag som producerar en viss metall än spotpriset på metallen i sig. Något förenklat kan man tänka att dessa bolag beter sig lite som en hävstång mot spotpriset, men inte heller det någon naturlag.

Exempel: om ett gruvbolag kan producera 1g guld för 500kr och sälja det för 600kr har de ju 20% marginal. Antag att spotpriset går upp till 700kr/g. Det kostar fortfarande bolaget 500kr att ta gram guldet eftersom det inte alls beror på spotpriset, så bolaget gör istället en vinst på 40%. Så när spotpriset gick från 600 → 700kr/g (ca +17%) så borde bolaget som gör dubbelt så hög vinst, allt annat lika, värderas dubbelt så högt = +100%. Samma sak gäller ju tvärt om också, skulle spotpriset gå ner till 500kr och det fortfarande kostade 500kr att ta fram det, så skulle bolaget göra ett nollresultat och allt annat lika värderas ner till nära konkurs. Även om spotpriset bara gick ner 17%.

På detta sätt går det att argumentera för att guldbolag borde gå bättre än guld. Givet att guld går upp. Annars är det ju tvärt om. Men det är ändå inte riktigt så enkelt, för det finns inga gruvbolag som bara får fram 100% guld och inga andra metaller. Så rimligtvis avviker de ännu mer från guldprisets rörelser åt båda håll. Sedan finns det bolagsrisk i enskilda bolag, som också det kan orsaka svängningar utöver guldpriset åt båda håll.

Sedan har du kanske inte gjort en schyst jämförelse heller, för AuAg-fonderna värderas väl i SEK och Xetra Gold (som jag antar att du syftar på) värderas i EUR, vilket ytterligare kan förklara skillnader på dess utveckling om du inte tar hänsyn till växlingskurserna också. Således en lång rad “beror på”-faktorer som gör att det inte alls alltid är så att en korg med gruvbolag ska gå bättre än spotpriset på guld,

4 gillningar

Relationen mellan råvarorna och bolagen som utvinner råvan kan vara lite komplicerad. Ska se om jag kan hjälpa till att förtydliga lite utifrån min bild av verkligheten.

Enkelt sagt kan man beskriva det som @Erik gör:

Dvs när priset går upp, går bolagen upp mer, när priset på guld går ner, guld priset på bolagen ner mer. Detta är pga precis som @Erik säger skillnaderna i vinsten som bolagen gör vid olika spotpriser.

Det som är lite extra intressant iår är att många bolag är/har varit undervärderade i förhållande till spotpriset. Detta är inte bara sant för guld utan även t.ex. olja där det finns flera bolag som är värderade som om spotpriset på olja skulle ligga kring $70 för Brent Crude, och inte $105.

Gällande den specifika fonden du frågar om, AuAg ESG Gold mining, så består den också av olika typer av bolag med olika “hävstänger” mot spotpriset. Fonden/ETF:en består i huvudsak av sk. “senior producers” - dvs mogna bolag som utvinner råvaran. Dessa har absolut en hävstång gentemot guldpriset, och “juniors” har en ännu högre hävstång, dock finns inte dessa i fonden. Något som däremot finns, till ca 20% tror jag av fondens innehav, är royalty & streaming bolag. Väldigt väldigt förenklat kan du se dessa som gruvindustrins svar på investmentbolag. Dessa bolag har en något lägre hävstång till guldpriset än vad stora “producers” har, dvs en lite lite mindre uppsida, men en mycket mindre nedsida, vilket beroende på en riskaptit kan vara trevligt ibland.

Ytterligare något som är värt att belysa är bolagens exponering mot en viss råvara. Som exempel så finns det bolag med ordet “silver” i namnet men som bara har <15% exponering mot råvaran silver. Detsamma stämmer även för andra bolag och råvaror.

Det jag försöker säga är väl att hantera din förväntningar, det är tveksamt att fonden kommer göra x10 däremot kommer du kunna tjäna stora pengar under en bullmarket för guld. Och då pratar jag inte om en kollaps av alla finansiella system, global brist eller en ny valuta uppbackad av guld, utan enbart att guld genomför en “reversion to mean” gällande hur stor del av det globala kapitalet som är allokerat till guld.

Viktigt är nog också att inte titta i för korta tidssekvenser heller, hävstången som beskrivs på bolagen är under en cykel, och absolut inte dag till dag. Och att komma ihåg precis som @Erik säger att beakta valutaeffekter.

#Strandism

Ping @AuAgEric :slightly_smiling_face::+1:

2 gillningar

Kanske dags för en digital träff snart!
Så får vi lite “live” svar på alla funderingar,
/eric

11 gillningar

Jag är på! Har mejlats med din nya kollega igår. Låt oss sikta innan midsommar tänker jag.

4 gillningar

Jag är på för maratonutfrågning om du är det!

4 gillningar

Topp. Låt oss hitta en dag som fungerar

2 gillningar

Hade varit ytterst intressant att höra erik elaborera lite kring silver bullet och vart han tror den är påväg med mera. Samt vart själva auag är påväg, nya produkter? med mera.

3 gillningar

Plötsligt händer det.

#Profetensåterkomst
#Strandism

3 gillningar

Hoppas ni hittar en dag inom kort, ska bli intressant att höra!

Speciellt nu när jag kör min 50/50 portfölj med silver bullet och guld.

2 gillningar

Då hoppas vi på en riktig långlirare här 6h+ så man riktigt kan mysa i ljudet av det smattrande regnet och lyssna på erik diskutera guld hela dagen. #längtar

3 gillningar

Ser ut som det är köpläge på Silver Bullet nu :smile:

Den portföljen, kräver en mage av stål!

Mm, silverbullet kursen kunde @AuAgEric få prata i timmar om, det kräver sitt inre lugn för att inte bli uppretad över den… Var är din medicin? Bara power-yoga?

1 gillning

Är nog konceptet “lekhink” på 10% som gör att man vågar lite mer. Resten har jag på Lysa och LF.

Rekommenderar alla guld och silver intressenter att kolla Martin Nilssons intervju på Trading direkt med @AuAgEric som uppvärmning inför RT intervjun!

5 gillningar