Eric Strand besöker oss på tisdag! Vad ska vi fråga honom?

Krävs strikt renlärighet för att delta eller tillåter ni Bitcoin-dyrkan? Hur noga är ni med klädkoden? Har aldrig gillat halsband, men kan tänka mig smälta ner några silvertackor och tillverka någon slags hjälm att ha på mig.

2 gillningar

Alla som vill fira profetens återkomst är välkomna. Silverhjälm med fjäder är tillåtet som alternativ till halsband.

#Strandism

3 gillningar

Om hävstång gruvbolag och silverpris: Om silverpriset sticker. Sticker gruvbolag i samma mått - med ev hävstång dessutom…? En spik i silverpriset kanske inte nödvändigtvis innebär att tänkande marknaden uppvärderar gruvbolagen i samma utsträckning under kort period tex som en snabb ökning i silverpriset? Ingen expert på detta och kanske tänker jag fel eller hade otur bara! - bör man då äga fysiskt silver också om man tror på rusning i silverpriset.

Har dessa gruvbolag som ingår följt silverpriset bra vid uppgångar tex…

Vad skulle Eric ge för generella råd till sitt 30 åriga jag?

Vad tror Eric om priset på guld och silver 2022?

1 gillning

Det hade varit intressant att veta varför han gör sina fonder så komplicerade?

Varför han väljer att inte skapa en billig guldfond som följer spot (och då helst valutasäkrad så att man inte behöver ligga exponerad mot USD/SEK samtidigt)?

1 gillning

Vilken roll fyller den nya ETFen i en portfölj? (som redan har innehav i de två auag-fonderna?)

1 gillning

Nu ser vi en högre inflation i USA än i Sverige, om det fortsätter, hur påverkas kursen mellan USD och SEK då?

Jag tänker att SEK borde stärkas, men sen kan ju räntan höjas i USA vilket också kan påverka kursen mellan valutorna.

1 gillning

Det är väl ingen aktivitet alls i fonderna? Ser samma fördelning månad ut och månad in.

Flera saker som nämnts i tråden kan man höra om i minst 1 av de tidigare avsnitten med Eric: Manipulationen av silverpriset, detaljer kring ETF:en, komplexiteten i Erics fonder, hävstång mellan gruvbolagen och faktisk råvara, e-krona, bitcoin, fördelning mellan tillgångar i Silver Bullet etc. etc.

Fokusera hellre på lite "här och nu"
USA har den högsta inflationen sen tidigt 80-tal och en majoritet av de största bankerna lämnar räntebesked till veckan. Parallellt så fortsätter massiva stimulanser i många länder. Vad tror han framåt på medellång sikt? Vilken ränta klarar världen? Kan den tillfälliga inflationen växa till en “riktig” inflation? Låt honom killgissa fritt.

5 gillningar

Oj va jag hade hoppats på att det togs upp lite av diskussionen ni hade med Coeli, där dom sa att makro inte är något att basera jag investeringar på… jag undrar om @AuAgEric håller med om det… Men framför allt, önskar jag att @janbolmeson agerar lite djävulens advokat, för att fördjupa diskussionerna istället för att bara skrapa på ytan… Detta är ett generellt råd jag skulle vilja ge till hela podden, det blir liksom inget utvecklande om alla bara håller med (även om man innerst inne håller med)
:crossed_fingers:

4 gillningar

Jag undrar vad han tänker om svensk och global energi-tillgång / -brist och dess påverkan på samhälle och ekonomi de kommande 5-10-20 åren?

1 gillning

Det hade varit trevligt med en redogörelse av Erics Twitter-inlägg om COT för silver och guld. Det verkar vara en indikator för prisförändringar på kort sikt, speciellt i silver.

2 gillningar

Vad tycker/tänker Erik om andra råvaror? Både som inflationsskydd och/eller i rent avkastningssyfte.

Både softs, kreatur, skog, olja/gas, övriga metaller med mera…

1 gillning

Vad anser han om Palladium det priset är halverat från toppen.

Jag undrar vad hans syn på Bitcoin är, han brukar ha kloka saker att säga.
Är blockchain “nästa stora grej”?
Vad baseras Bitcoins värde på, enligt dig, och vad ser du för risker?
Kan Bitcoin jämföras med någon annan typ av investering? Råvara? Aktier? Vad som.

Bara någon fråga, jag vet att det är olika svar person till person, och han kommer (förhoppningsvis) hålla med (mig) i att man inte ska investera alla sina pengar i bitcoin.

Hoppas att frågan är tillräckligt intressant!

Mvh
Viktor Elofsson

Intressant, men 3 dagar sent :slight_smile:

Han har pratat om det i tidigare avsnitt, och om jag minns rätt så var han inte positivt inställd (förutom till stablecoins backade av guld).

Då ska jag gräva i arkiv!
Tack.

Guld 3000 Silver 100 hur är det möjligt?
Vilka svenska råvarubolag är intressanta?

Hade hoppats på att avsnittet skulle komma idag :frowning:

1 gillning