Sanningen om guld som investering

Låter för bra för att vara sant, de måste tjäna pengar på något vis.
Hur mycket tar de i köp och sälj avgifter?

1 gillning

Tackor skulle jag inte ens överväga som privatperson. Bara massa bök.

2 gillningar

Glömde en detalj i att på Avanza behöver man inte betala de tillhörande avgifterna. Det är något som de tar utan att föra över på mig som kund. Xetra-Gold får betalt bara att det är inte jag som enskild investerare som tar den kostnaden :slight_smile: .

Tack för informationen, värt att gräva vidare i.
Hur i h-e tjänar de sina pengar?

Hur tolkar du denna text från Xetra-Gold?
The ETC replicates the performance of the underlying index with a collateralised debt obligation which is backed by physical holdings of the precious metal.

Som sagt får de (ETC:en) betalt, 0.4% per år om jag inte minns fel. Varav småspararen betalar 0, det bjuder Avаnza på eftersom de inte lyckas implementera det på ett bra sätt. Avаnza tjänar pengar på diverse sätt. Gungor och karuseller.

Håller just på att läsa igenom prospectus från Xetra-Gold. De som investerar verkar endast äga utställda obligationer där de kan göra anspråk på “unallocated” fysiskt guld. Ska försöka sammanställa riskerna men det första jag stött på är att Xetra-Gold förbehåller sig rätten att ersätta investerarna med kontanter istället för guld, precis som COMEX och många guld-ETF:er. Det kunde typiskt hända när man behöver sitt guld som mest, d v s när guldpriset skjuter till månen och Xetras-Golds lagrade tackor inte på långa vägar räcker till. Förstår fortfarande inte hur de täcker sina lagringskostnader och försäkringar men det är inte omöjligt att en del av guldet hyrs ut hedgefonder eller står som säkerhet för lån. Om man öppnar deras website möts man direkt av en tjusig kvinna vilket också känns lite oroväckande i dagens jämlikhetsatmosfär.

1 gillning

Med eftertanke så borde 0.4% täcka deras omkostnader men varför skulle Avanza ha intresse av att sponsra deras verksamhet?

Det är också väldigt kostsamt att skicka guld i fysisk form. Betydligt smidigare och enklare hantering att skicka 1:or och 0:or digitalt till ett konto.

De tar ut en avgift på 0.4% (eller vad det nu var) per år, som sagt.

Var någonstans läser du att de har mindre guld allokerat (till sig själva) i ett valv, jämfört med vad det utstående värdet av deras certifikat? Det skulle ju kunna vara så att de har ute säg 100 000st enheter av sitt certifikat, och varje enhet är exakt 1g guld, och de 100kg (100 000gram) guld i valvet som du har 1 / 100000-andel anspråk på genom obligationer? Vad jag menar är att det kan vara 100% fysiskt uppbackat, bara inte i ditt namn av praktiska/administrativa/kostnadsskäl.

De har inget sådant intresse, men eftersom just detta certifikat tar betalt på ett helt annat sätt än alla andra jag stött på, så har avanza antagligen inte fått tummen ur att betala de dyra mjukvaruutvecklarna att hitta en bra lösning. Dessutom finns det inte ens en bra lösning, för om kontot inte har kredit kopplat till sig så skulle avanza behöva skicka en faktura varje månad till sina kunder, typ. Och det besväret är det kanske inte värt baserat på hur få och till så litet värde, det bara är att bjuda sina fåtal kunder på dessa fåtal kronor.

Bara mina gissningar. Jag är inget försvarare av detta certifikat, även om jag (för transparensens skull) faktiskt äger andelar av just detta certifikat. Men också andra, och även t.ex. Bullion Vault, och även guldbolag. För mig väger andra aspekter upp, t.ex. enkelheten (och skattefriheten) att ombalansera med pappersguld inom ett ISK/KF. Man kan ha en del som är personligt allokerat som bas, och så en del 100% fysiskt uppbackat (dock ej personligt allokerat) att ombalansera med.

1 gillning

Visst, så kan det vara och borde vara men några procent är förmodligen pappersguld av praktiska skäl.
Att guldet är “unallocated” är oroväckande men egentligen inget problem så länge de inte hyr ut eller lånar pengar med guldet som säkerhet, vilket utmynnade i en silverskandal hos Perth Mint i Australien nyligen. När investerare begärde fysiskt silver var valvet halvtomt och det största problemet är att när nyheten sprids vill alla ha ut sin metall. I Australien tror jag att Perth Mint till slut lyckades skaka fram tillräckligt många 1000 oz silver bars från Kina men investerarna hade investerat i Aussi silver och vägrade att acceptera tackorna. Vet inte hur det slutade.

Det var länge sedan jag slutade med guld-ETF:er p g a de dolda riskerna. Tidigare investerade jag i dem av bekvämlighetsskäl men gick över till att numera endast investera i “allocated” guld.

Svar:

Is the stored gold lent out?
No. The physical backing for Xetra-Gold is not lent out.

Svar:

Is Xetra-Gold fully backed by gold?
Xetra-Gold is always backed 100 percent by gold. The majority of the gold (95 percent) is held in custody in physical form in the vaults at Clearstream - Germany’s central securities depository. The remainder is kept at Umicore AG & Co. KG, Hanau, in the form of delivery claims on gold.

Så, för att sammanfatta; jag tycker du är lite väl konspiratorisk. Kolla upp innan du slänger ur dig saker. Det finns olika grader av skräp det ute, flera fungerar säkert som du skriver. Men inte nödvändigtvis alla. Och just denna ETC brukar få väldigt goda referenser från de som har koll. Men inget är så klart 100% säkert och det finns alltid en motpartsrisk etc. Men riskerna i denna är enligt mig ovanligt små. Inget kommer bli så säkert som att ha eget fysiskt guld. Det kommer alltid vara en gradskillnad. Ska man ha guld på ISK så är detta en av de bättre alternativen tror jag.

6 gillningar

Fysiskt guld har också sina risker.
Finns folk som blivit rånade på sitt guld under tortyr.

3 gillningar

Det är möjligt, jag har inget ISK konto.

“Xetras-Golds lagrade tackor inte på långa vägar räcker till” plockades ur ett stycke där jag förklarar hur jag bedömmer att detta är fullt möjligt, precis som i många andra guld-ETF:er och även COMEX.

Denna ETC är förmodligen inte sämre än någon annan guld-ETC eller ETF och tål säkert att granskas lite mer ingående. Jag satt just och läste deras prospectus för att se om det finns några risker som kanske andra investerare på forumet kan vilja ta del av.

Det kommer alltid att finnas risker och skurkar.

Finns det historik som backar upp detta påstående? Jag tänker att guld lockar rövare och när man tänker byta in guldet mot nån förnödenhet kan det i värsta fall kosta en livet, i en situation då våldsmonopolet kraschat.

Då behöver man säkerhet, vatten och mat. Kan bli knivigt att skaffa det via guld?

Sovjets kollaps. Om du köpt ett gäng guldmynt från tsartiden med dina rubel under tiden dessa ändå var värda ganska mycket hade du kunnat betala av ditt sovjetiska bostadslån med enkelhet ett par år efter kraschen när lokala valutan drabbats av hyperinflation.

3 gillningar

En långvarig monetär kollaps pågår sedan ett par år tillbaka i Venezuela och Zimbabwe. Sedan bara några veckor även i Sri Lanka. Just nu finns det också flera länder med extremt hög inflation och med en ökande risk för valutakollaps, nämligen Turkiet och Argentina. Dock har ännu ingen valuta i västvärlden drabbats med mer än ovanligt hög inflation.

I vissa områden i Venezuela använder de små guldbitar för att köpa vad de behöver.
Saknar man säkerhet, mat och vatten om det globala monetära systemet kraschat så ökar nog
fysiskt guld chansen väsentligt att man ska kunna byta sig till vad man behöver. Fundera på vad
annat skulle kunna fungera som betalningsmedel, silver kanske.

Absolut. Jag pratade enbart som riskerna kopplade till det finansiella systemet. Tar vi in rådande samhällsklimat och trender däri, tror jag den typen av risker du nämner kommer öka.

Det finns något citat eller kanske en jämförelse som säger något om att man kunde köpa en Ford för 1 kg guld för hundra år sedan eller $xxx och idag, 100 år senare, kan man fortfarande köpa en Ford för 1 kg guld men inte $xxx. Det menar väl på att visa att guld behåller sitt värde över tid vilket FIAT valuta har haft svårare med.

Har någon det korrekta citat eller jämförelsen jag hänvisar till? Tror jag hörde det i något intervju med Erik Strand eller liknande. Minns inte och hittar inte när jag googlar.

16:30 in i avsnittet.

2 gillningar