Sanningen om guld som investering

Tack :slight_smile:

Jag gillar den jämförelsen, är den korrekt eller finns det några om och men?

Ett om är väl att guld i 30 års perioder inte alltid slår inflationen (historiskt), så väntar du tillräckligt länge kan det funka men har du otur har inte guldet rätt värde just när du vill köpa. :sweat_smile:

3 gillningar

Hmm kollar man guldpriset från innan 2000 talet verkar det finnas ganska många år då jämförelsen inte hade fungerat.

1 gillning

Min mormors självförsörjande gård, som släkten byggt upp i 200 år, blev konfiskerad av kommunistiska partisaner i december 1944. De fick sina medborgarskap konfiskerade, och de skickades till koncentrationsläger som slavar - några av dem som betalning för röda arméns insatser, bl a just min mormor, civil och helt oskyldig. De hade värdesaker, även guld - allt stals. De fick ingen chans att ta med sig något, bara kläder och smuggla med några familjefoton.

Detta är enormt skrämmande, ett mörkt moln från det förgångna, som påverkar hur jag ser på guld och överlevnad. Men visst, finns det nån ordning och hederlighet kvar vid en kollaps kan guld säkert vara användbart.

5 gillningar

21.20 in: ”Det finns över 1000 kryptovalutor”
:joy::joy::joy:

Usch va hemskt! Man ska nog vara på det klara att det absolut bästa att ha vid ett totalt haveri är våldskapital, guld kanske kommer på andra plats…

1 gillning

Finns det någon fysiskt replikerad ETF där man kan investera i våldskapital? :smiley:

1 gillning

Tortera mig tillräckligt länge så ger jag upp koden till mitt bank-ID också…

6 gillningar

Undrar om jämförelsen runt 16:30 in i avsnittet hade varit samma idag om USA inte hade tagit ifrån de amerikanska medborgarnas konstitutionella rätt till att äga guld mellan år 1933 till 1974. Eller det spelar mindre roll, vad tror ni?

‘’…On April 5, 1933, Roosevelt ordered all gold coins and gold certificates in denominations of more than $100 turned in for other money. It required all persons to deliver all gold coin, gold bullion and gold certificates owned by them to the Federal Reserve by May 1 for the set price of $20.67 per ounce.‘’

‘‘In 1974, President Gerald Ford signed legislation that permitted Americans again to own gold bullion…’’

Källa: FDR Takes United States Off Gold Standard - HISTORY

1 gillning
5 gillningar

Sant, men det är troligare att få tillbaka pengar som stulits digitalt än pengar/guld som stulits
fysiskt.

1 gillning

Dina rader skär i hjärtat. Tyvärr kan det nog hända igen.

Jag hade en kines som jobbade hos mig i flera år, en mycket ödmjuk och trevlig ung man som dock aldrig berättade någonting om sin bakgrund eller familj förrän den dagen vi till slut skulle skiljas åt.
Då kom han med en present på morgonen och berättade att han härstammade från en mycket rik släkt i Shanghai och att hans farfar hade ägt vapenfabriker både innan och under andra världskriget, faktiskt ända fram tills kommunisterna tog över Kina och de förlorade allt. CCP konfiskerade allt de ägde och större delen av släkten skickades till arbetsläger norrut för att aldrig mer återvända. På min fråga varför de skickades på arbetsläger trots att hans farfar hade försett armen med vapen svarade han kort att det var fel arme. Vapenleveranser och ammunition hade inte gått till kommunisterna, hans farfar hade valt fel sida. De familjemedlemmar som blev kvar i Shanghai hade inte ens mat att äta tills farfar lyckades meddela farmor var han hade grävt ner sitt silver som kommunisterna lyckligtvis hade missat. Det var flera tunnor fyllda med silvermynt som gjorde att de överlevde svält och annat elände. Faktum är att de fortfarande har en halv tunna mynt kvar sedan den tiden och jag fick ett i avskedspresent.

21 gillningar

Fantastisk berättelse! Jag har själv funderat på att gräva ner förnödenheter på lite olika ställen.

2 gillningar

Det finns en syndens ETF som endast investerar i alkohol, cannabis och gambling. Ticker: BAD.

Om ingen redan länkat till den så kommer här en länk till Hidden Secrets of Money. Den är rätt bra.

2 gillningar

Har redan fysiskt guld på plats i flera länder. Hoppas dock att det aldrig ska komma till användning för att köpa mat under svåra förhållanden men ser det inte som en omöjlighet.

Angående äga guld/Krugerand så berörs det i s2 av Russian Doll. Huvudkaraktärens mormor är Förintelse-överlevare och motiverar i en scen varför hon vägrar bank.

2 gillningar

Guldpriset har ju gått sidledes i några månader på senare tid. Kan det möjligen vara så att guldet sniffade till sig den kommande inflationen redan i början av året då det steg snabbt för att senare lugna ner sig.

image

Har du värderat risken att resor kan bli omöjliga i en stor kris?

1 gillning

Har inte kunskap om investering i guld.
Men om jag vore ute efter en investering sedd som säkerhet i allmänhet och speciellt vid en mycket stor kris skulle jag inte alls lita på annat än direkt ägande (fysiskt).
Ett kommersiellt bolag ägt av kommersiellt inriktade människor ser jag ingen anledning att lita på. De kommer - som jag tror - att i en stor kris först stoppa alla utbetalningar/uttag, sedan rädda deras egna värden/intressen i bolaget (och kanske mer än så) och slutligen låta bolaget gå i konkurs vid för deras del passande tidpunkt.
Kontrakt behöver inte ha något värde när allt är i kaos.
Detsamma kan sägas om statliga aktörer. De har visserligen i regel större stabilitet men även där kommer politik trumfa allt vad kontrakt är.
Obs att med större kris menar jag något betydligt allvarligare (om man ser på Sverige) än Krugerkraschen.
Sedan om man har investeringen i bolag/statliga aktörer baserade i länder som i framtiden kan hamna i en Venezuela/Turkiet/Argentina-situation kan ännu värre saket hända.

1 gillning