Fysisk guld som inflationsskydd

Hej Allihopa,

Om man nu har funderingar att köpa fysisk guld som inflationsskydd, ca 5-10 % av likvida tillgångar, som inflationsskydd eller som skydd vid uttalad inflation eller Monitärkollaps, tips och idéer kring detta? Hur gör man rent praktisk ?

Tack på förhand!

Det finns en hel del tankar om detta i tråden Sanningen om guld som investering.

Det svåra kanske inte är att köpa guld, utan att förvara det. Och svaret blir olika beroende på om man tänkt skydda sig mot inflation, tjuvar, myndigheter eller zombies.

6 gillningar

Att köpa guld just som inflationshedge behöver inte vara ett bra beslut:

Jag skulle nog ej våga ha speciellt mycket guld hemma (beror lite på hur man bor iofs) men en oz guld har jag räcker för o fly från landet i händelse av krig o man behöver smugglas ut :slight_smile:
Eller ett gäng silvermynt är bra också vid en kollaps där man behöver bytehandla :slight_smile:

Guld har tjänat mig mycket väl och fortsätter att balansera min totala portfölj på ett utmärkt sätt.
Goda vinster de senaste 18 åren, speciellt i svenska kronor (Sek / ounce guld).

3 gillningar

Finns många 20 årsperioder då guld varit en fantastisk tillgång, men även perioder då det varit en dålig tillgång.

Jag behövde endast en 18 års period för att må riktigt bra, vilket jag bedömer kommer att bli en 30 års period om BRICS och BRICS+ lyckas med sitt geopolitiska spel.

De som håller sig borta från fysiskt guld gör sannolikt ett stort misstag. Min gissning är att om USA börserna faller inom den närmaste tiden och lyckas dra med sig guldet en bit på vägen ner så blir det den sista chansen att köpa guld billigt, i annat fall är den chansen nu men jag kan ju ha fel.