Vad tänker ni om att guldet faller så pass mycket när nu börsen stiger efter Biden-vinst och eventuellt vaccin?
Tänker att det nog lär sjunka mer, då USA fortsättningsvis leds mer traditionellt/stabilt, vi förhoppningsvis har ett vaccin på gång och investerarkollektivet börjar flytta tillbaka till aktier igen.
Själv hamnade jag på minus idag, och då köpte jag ändå 2/3 under förra hösten och resten i somras ( WisdomTree Swiss Physical Gold). Nu har jag bara 5 % i guld, men ändå. Är det verkligen en bra idé om man ser till att börsen (aktier) går upp långsiktigt enligt statistiken. Kan förstå tanken att ha det som en riskspridning och dämpning, men känns mest som att jag inte tror på aktier. Kanske bättre lägga det i globalfonden.
Och ja, jag vet att man ska se långsiktigt, men både guld och räntor handlar ju om att mer balansera än avkastning.
Lite märkligt med min negativa utveckling, då guld gått så mycket plus i år och på 1 år.
Kan min dåliga utveckling ha något att göra med att jag först köpte guldet på Nordnet och sedan flyttade det till Avanza när WisdomTree började säljas där, eftersom jag ville ha det samlat med mina övriga placeringar? Att utvecklingen på Avanza nu alltså inte speglar min faktiska avkastning, då jag flyttade. Avanza speglar ju bara utvecklingen sedan i mars/april när de började med WisdomTree.
Yes, det följer inte med. Jag har själv gjort den flytten och avanza fick inte med inköpspriset då det var satt i EUR men avanza räknar allt i SEK. jag hörde av mig till dem med mitt GAV i SEK och de kunde uppdatera det i efterhand så det ser bättre ut på sifforna, men i grafen är det inte görbart då det varierat över tid.
Mina gissningar är så klart inte bättre än någon annans, men jag tycker allt att det finns skäl till viss oro och att därmed ha en riskspridning.
Gällande Corona och USA-val kan mycket hända ännu. Gällande Corona tror jag vintern blir tuff med många smittade och mycket restriktioner. Ett vaccin är kanske på väg, men det dröjer innan det verkligen finns och är distribuerat till typ hela jordens befolkning.
I USA vågar jag inte gissa vad Trumps vapengalna supportrar kommer att hitta på…
Utöver dessa tydliga riskfaktorer så ansågs börsen högt värderad redan innan Corona slog till. PE-talen var uppe på rejält höga nivåer och nu kan man inte veta vad som händer med räntorna när centralbankerna trycker pengar för glatta livet. För att inte tala om inflationen (nämnde någon guld?).
Det som orsakar nästa krasch är okänt idag, en krasch går per definition inte att förutsäga utifrån allmänt kända faktorer.
Med det sagt bör man ha en risknivå som passar en själv, inte lägga alla ägg i samma korg, osv. Jag väljer att ha 50 % aktier nu, då är jag med på en uppgång utan att riskera allt vid en krasch.
Ja, håller med om att oroligheterna nog fortsätter och det nog blir volatilt under vintern.
Och det var ju detta med inflationen. Då har det inte ens säkrat pengarna för den under ett år. Eller är det något man mer ska se som snittet under flera år.
Jag tror att guldpriset faller p.g.av att börserna världen över går bra ,inflationen minskar överallt trots stora stimulanser ,sedelpressarna har haft positivt effekt på börsen men höjde inte inflationen för att köpkraften har minskat rejält i världen ,många har investerat i fysiskt guld för att dom trodde på att inflationen kommer att ta fart därför guldets pris steg temporärt ,bra investering är sk.,pappersguld , som är oxo säkrare inget fysiskt guld är inblandad då risken för bedrägerier är uteslutet.
Tvärt om är det väl inte alls märkligt att gulden sjunker kortsiktigt? Guldet har ju varit på ATH flera gånger i år på grund av corona, oroligheter och QE. Nu kanske värsta kortsiktiga oron la sig iom coronavaccinet, och då går det tillbaka.
Om man köpt guld väldigt nyligen kan man ju hamna back i början, precis som med aktier. Fördelen fås ju när du över tid har båda tillgångsslagen och kan ombalansera. En dag som denna säljer du av lite aktier som är värda 5% mer, och köper guld som är värd 5% mindre, och på så sätt får du 10% mer guld för aktierna. När det om några månader visar sig inte fungera med vaccinet och våg 3 kommer gå aktier ner 20% och guldet hoppar +10%, och då balanserar du tillbaka. På så sätt gör du en vinst över tid trots att båda marknaderna går sidledes (men pendlar) - för du säljer dyrt och köper billigt. Det funkar bara om det är låg korrelation mellan tillgångsslagen, och guld och aktier har just låg korrelation - dagar som denna blir jag glad när det sticker åt olika håll - för det är ju så det är tänkt!
Är det väldigt långsiktigt så talar det väl för att inte ha så mycket guld utan köra 100% aktier, men det kräver psyke. Jag har ganska hög andel guld i min motsvarande mellanriskhink, och den gick knappt ner något i mars i år. precis som den heller inte gick upp så mycket i april --> juni. Den ger några procents avkastning om året, varken mer eller mindre. Kortsiktigt är det bra att vara maximalt diversifierad, och på så sätt har du alltid något om det skulle skita sig och du precis då behöver pengar. Har dock inget guld i de mer långsiktiga portföljerna.
Håller med och förstår tanken. Har inte heller allt i aktier (fonder), men har valt kontanter istället för räntefonder. Förstår dock inte hur guld kan stå i 22 % i år och 27 % under 1 år. Tycker ibland att WisdomTree inte har förljt dags-, vecko- eller månadsutvecklingen för guld.
Jodå, de följer guldets utveckling helt perfekt faktiskt. Det som gör att det inte ser så ut är valutornas utveckling. Man kan se det som att valutor antingen kan “växla upp” eller “växla ner” kurvan. Du måste jämföra mot guld i SEK. Guldets spotpris rapporteras ju vanligtvis i USD. I och med att dollarn tappat väldigt mot SEK (som också lagt bränsle till guldets uppgång) så har det inte varit lika fördelaktigt att äga guld för oss svenskar som för amerikaner. På TradeView kan man skriva sina egna “formler” med valutaväxlingar och ounce-gram-omvandlingar mm. Det blir tydligt då att det beror på valutan.
Tänkte nyss köpa xetra gold .1 andel ..men är det bäst skippa då .är helt nybörjare .har köpt lite invrestor B .och odi pharma .och några fonder och tänkte lögga nu sista pengarna på guldet
Guld och Silver är i början av en bulltrend och det gäller att ha tålamod och se caset långsiktigt.
Råvaran inkl hänsyn till valutaförändringar är upp 16 resp 28% i år.