Guld under hög inflation?

Hej!

Nu när är lite inflations orosmoln ute i världen funderar jag på om mer guld är ett investeringsalternativ om det skulle sticka iväg.
Är det ETF:er eller fysiskt guld som gäller i så fall?

Hur har det sett ut historiskt när inflationen dragit iväg?
Är guldet fortfarande en trygg hamn än idag?

Så dags nu när guldet precis gått upp till ATH i SEK. Tror man på guld har man det hela tiden som en del av portföljen och inte något som man lägger till när skiten redan träffat fläkten så att säga. Med det sagt så behåller jag mitt guld och ombalanserar som vanligt.

2 gillningar

Utan att svara direkt på din fråga: är din strategi att försöka tajma marknaden? Om inte, strunta i att köpa massa guld bara för att det står om inflation i tidningarna, det är mitt råd (och det säger jag som någon som gillar guld). Det är bara ett annat sätt att försöka förutspå marknadsrörelser, och som vi vet funkar detta i princip aldrig konsekvent.

Håll dig till planen om du har en balanserad portfölj!

1 gillning

Nej min strategi är absolut inte Tajma marknaden men jag formulerade mig säkert knasigt.

Alla verkar tänka olika kring guldet.
Så är mest nyfiken på infallsvinklar och hur man resonerar idag kring det. För vissa är det en självklarhet och för andra inte.

När börsen går bra så verkar intresset för guld ganska svalt men när det börjar pratas hög inflation och andra oroligheter som militära konflikter är guld en het potatis.
Jan själv t.ex avrådde att välja guld för 2022.

Därav kan det kanske vara av intresse hur guldet faktiskt har stått sig vid höga inflationer och vid andra oroligheter historiskt och om guldet fortfarande är ett lika bra alternativ.

Och nu när räntorna är så dåliga så kanske guld är det som många sneglar på som krockkudde i sina portföljer.

I ett avsnitt av Rational Reminder sade intervjupersonen att guld skyddar bra mot inflation om man har en investeringshorisont på längre än 400 år :sweat_smile:

Timestamp 1:20:38 (eller 1:25:29 bara för det roliga citatet)

Han nämner rapporten han skrivit som heter ”The Golden Dilemma” där du kan läsa mer.

1 gillning

Som svar på första frågan, åt alla håll och kanter.

Andra frågan, har det någonsin varit det?

Generellt dålig inflationshedge på kortare sikt, där kortare sikt är allt som understiger hundratals år. Rational reminder gjorde ett avsnitt för nåt år sen på det tror jag.

1 gillning

Som ovan nämnt kan denna video av Ben Felix kanske vara av intresse: Investing In Gold - YouTube

Jag gillar som sagt själv guld men är försiktigt positiv då det inte riktigt är en så förutsägbar inflationshedge som många verkar tro. Över längre tidsperioder har det visat sig stå emot inflation, men som Ben poängterar är det över väldigt långa tidsperioder, och rörelserna är långt ifrån perfekt korrelerade med marknaden.

Sen tror jag på bitcoin som en potentiell disruptor, men det är en lite annan diskussion.

1 gillning

Jag adderade länk och timestamp till Rational Reminder-avsnittet i mitt svar ovan.

1 gillning

Som jag kommer ihåg det var det avsnittet som handlade om att sätta ihop en “tillräckligt bra” portfölj (till skillnad från den perfekta portföljen) där Jan konstaterade att det går att göra utan att blanda in guld. Det är inte riktigt samma sak som att avråda från att välja guld.

3 gillningar

Jag inser nu att jag misstolkade det.
Det görs tydligare i avsnittet, det var ett citat i artikeln " Så här bör du investera 2022 enligt forskningen och forumet " som ställde till det :smiley:

Det gör även att jag på samma sätt i den generella rekommendationen avråder från att ha guld i portföljen .”

Det finns (mig veterligen) två teoretiska argument för guld i portföljen;

1. Guldet är en del av marknaden och bör därför utgöra en del av en väl diversifierad portfölj enligt teorin “köp hela stacken”.

2. Värdet på guld samspelar inte (nämnvärt) med aktiemarknaden. Det betyder INTE att guldpriset aldrig går åt samma håll som t.ex. aktiemarknaden men om det händer så beror det på korrelation, inte kausalitet.

För oss som handlar i SEK läggs ytterligare ett lager av komplexitet på, nämligen värdet på dollarn. Hur det påverkar tingen får du fråga någon mer kunnig om. :slight_smile:

1 gillning