Jag har följt Rikatillsammans portföljer sedan 2014 och blev lite förvånad när jag såg/läste att Jan inte rekommenderar guld för 2022. Guldet har ju alltid varit lite omdebatterat, men när Jan tog upp att han inte rekommenderade guld i det inslaget jag såg nu, så förstod jag inte helt anledningen till att guld tas bort. Är det bara för att det är svårt och lite omständigt att handla guld eller finns det någon annan tanke kring guldet? Hade gärna fått höra lite fler tankar från er här i forumet om ni kan se någon anledning till att guldet plockas bort?
Sitter personligen på en hel del guld efter alla år av sparande och känner mig osäker om jag ska behålla eller sälja.
En anledning kan nog vara att man går mer och mer åt att förenkla allt så mycket som möjligt.
Fondrobot eller global indexfond+sparkonto.
Modelportföljerna innehåller fortfarande guld annars, men för totalt nybörjare med små summor kan det vara krångligare med guld. Går ej månadsspara, kräver kunskapstest, courtage m.m.
Om jag redan hade haft guld så skulle jag behålla det och fortsätta som vanligt.
Tror det snarare var så att han i avsnitt #238 rekommenderade Lysa eller LF global + sparkonto.
Sedan fanns modellportföljerna kvar som varianter, men var ingen avrådan skulle jag säga.
Det är väl ändå en viss förändring i ton när det gäller guld? Som jag förstår det ligger det i linje med nya ramverket och “tillräckligt bra”. Med det resonemanget kanske guld introducerar en komplexitet för många som det är oklart om man får betalt för (här har ju olika aktörer väldigt olika syn).
Lite det jag också känner. Tycker det lutar mer åt att guld inte rekommenderas alls nu. Hade gärna velat ha lite större förklaring från Jan på den punkten.
Lyfter man ut en kommentar ur sitt sammanhang så kan vi tolka Jan precis som vi vill.
Nyligen var förvaltaren till AuAg fonder på besök hos Rikatillsammans och om jag minns rätt diskuterade de att ha 50/50 globalfond/guld.
Det betyder väll inte att Jan tycker att alla ska äga 50 % guld?
Jan är inte riksbanken, så han behöver nog inte väga allt han säger på guldvåg.
Den totala bilden av allt Jan sagt om guld det senaste året är knappast extremt åt vare sig ena eller andra hållet.