Guldpriset, hur?

Kunde inte hitta någon tråd som avhandlar just exakt Guldpriset och bara det, så startar en ny tråd.

Jag har ganska mycket funderingar kring just priset på guld, det antagligen mest manipulerade priset (förutom silver kanske…) vi har (i dollar). Varför? Vad är det egentligen som styr priset? Det är ju verkligen inte bara inflationsdrivande utan det verkar vara manipulerat av starkare krafter, eller?

Läste följande på ett annat forum där någon användare skrev att det är beroende av fiatvalutor, petrodollarn och BRICS. Vad tror ni om det?

Eller har ni några andra förklaringar?

/Trött guldgrävare

3 gillningar

Hej!

Jag ser att du inte har fått något svar på dina frågor. Jag pingar @Aktiegubben som säkerligen kan ge informativa svar på frågorna. Annars finns mycket läsvärt i följande tråd som Aktiegubben har startat: Sanningen om guld som investering

Jag minns inte om just dina frågor besvaras där dock.

Guldpriset styrs enbart av vad folk är villiga att köpa respektive sälja det för.
Den enda kopplingen till fiat-valutor är att guldet ju har ett “pris” i fiat-valuta i någon mening. Om man kikar på guldpriset i dollar, så beror ju guldets pris på (fiat-valutan) dollars värde. Lika så om du kikar på guldets värde i SEK, så beror det ju på hur stark (fiat-valutan) SEK är, i någon mening. Här är det inte något särskilt med dollarn utan den är som vilken fiatvaluta som helst.

Om man försöker manipulera värdet så är det väl på samma sätt som med silvret, dvs stora aktörer försöker trycka upp eller ner priset genom att köpa och sälja (antingen direkt, eller på andra mer “pappersmässiga” sätt) och påverka balansen i utbud/efterfrågan vilket då rimligtvis manipulerar priset. Vilka länder och/eller aktörer som eventuellt gör detta låter jag vara osagt.

1 gillning

Många guldgrävare är trötta just nu, speciellt de som följer guldpriset i US dollar. Mot andra valutor sköter sig guldet ganska bra. Priset på guld är tyvärr priset på pappersguld (futures), alltså inte priset på fysiskt guld (samma med silver). Futures är som optioner men för råvaror istället för aktier.

Future handeln med guld (och silver) fungerar enkelt beskrivet så att två parter (köp/sälj), mot en avgift, registrerar en överenskommelse om ett guldpris ett antal månader framåt i tiden utan att säljaren har något guld och utan att köparen avser att köpa något guld. Köparen kan begära att få sin guldleverans men det är en lite besvärlig process som inte direkt uppmuntras och det är sällan köparens avsikt i alla fall. Båda vill endast spekulera i priset på guld. Notera att det finns väldigt många fler kontrakt än vad det finns fysiskt guld tillgängligt och om endast en del av köparna plötsligen skulle begära att få leverans av fysiskt guld så skulle future marknaden med stor sannolikhet kollapsa i brist på guld, samma sak med silver.

Petrodollarn, Fiatvalutor och BRICS är inblandade på följande vis:

- Petrodollarn: Enligt en överenskommelse mellan världens länder accepterades US dollarn som världens handelsvaluta mot att den låstes mot guld, tror det var 35 dollar per ounce. Icke-amerikaner kunde när som helst växla in 35 dollar i sedlar mot en ounce fysiskt guld. Låsningen till guld var där för att inte USA skulle trycka mer sedlar än vad de hade uppbackat i guldreserver men politikerna kunde naturligtvis inte hålla sig utan tryckte massor av dollar för att skicka gubbar till månen, rusta militären, kriga i Vietnam etc. Detta uppmärksammades av många länder som började begära guld i utbyte för sina dollarsedlar. Den amerikanska guldreserven krympte snabbt och när det endast fanns drygt 8000 ton kvar 1971 så tog president Nixon bort kopplingen mellan dollarn och guldet. Strax efteråt skapade USA istället gold futures (pappersguld) för att hålla nere guldpriset och lite senare föddes Petrodollarn genom en överenskommelse med Saudi som började prissätta all sin olja i US dollar mot att USA skulle skydda landet militärt. Nu är dollarn på sätt och vis kopplad till olja istället för guld och USA kan fortsätta trycka sedlar utan restriktioner och det är där vi är nu.

Fiatvalutor: Fysiskt guld är anti-dollar och om priset drar iväg kommer dollarn att förlora sin status som världens handelsvaluta och av denna anledning manipuleras guldet på olika sätt, främst genom att låta guldpriset vara priset på futures (pappersguld), inte fysiskt guld.

BRICS: BRICS länderna vill ha bort US dollarn som världsvaluta eftersom den ger USA enorma fördelar och inte längre backas upp av någonting annat än värdelösa politiska löften, precis som alla andra fiat-valutor. Dessutom använder USA dollarn i politiska syften. De vill istället ha en handelsvaluta som backas upp av råvaror som guld, silver, koppar och olja, där guldet förmodligen kommer att uppta en betydande del. De länder som sluter sig bakom BRICS alternativet är Ryssland, Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Argentina, Iran och några till. Saudi och andra oljeländer har också visat intresse. Min personliga åsikt är att Putins krigshets inte direkt gynnar detta alternativ i dagsläget utan istället ger dollarn en högre men förmodligen tillfällig status.

För mer information om gold futures:
COMEX Gold Contract Specifications (zacks.com)

4 gillningar

Jag skulle nog säga att dollarn till viss del backas upp av USA’s krigsmakt.

I min värld är det inget konstigt med guldpriset, men jag är väldigt anti-konspiratoriskt lagd. Klipper in detta som jag skrivit i en annan tråd:

Guld trivs i följande klimat:

• Sjunkande tillväxt (även vid deflation): Detta är logiskt, eftersom guld inte avkastar något i sig självt och inte används nämnvärt inom industrin. Guld är däremot en attraktiv värdebevarare och tillflykt, när avkastning är svår att hitta på annat håll. Historiskt finns det korrelation mellan låg realränta och stigande guldpris.

• Stigande inflation: Notera dock att detta enbart gäller inflation av en viss sort – devaluering av valuta. Vid cost-push resp. demand-pull inflation är guld opålitligt. Se detta inlägg för förklaring. Den traditionella synen på guld som “inflationsskydd” är således en grav förenkling.

Illustrativa exempel på historisk guldavkastning:

• Guld 1929-32 (extremt låg tillväxt + inflation): Reell avkastning +31% (guld hamstrades under depressionen, vilket medförde att USA kriminaliserade privat guldinnehav 1933).
  • Guld 2007-08 (extremt låg tillväxt + inflation): Reell avkastning +32% (guld fungerade väl som skydd när tilltron till banker och finansiella system var som lägst).
  • Guld 2009-12 (stigande tillväxt + inflation): Reell avkastning +74% (USD devaluerades pga extrema centralbanksstimulanser)
  • Guld 2021 (stigande tillväxt + inflation): Reell avkastning -11% (skenande råvarupriser medförde cost-push inflation, där guld inte fungerar som skydd)

Anledningen till att guld sjunkit i år, trots hög inflation, är att ffa amerikanska centralbanken genomfört aggressiva räntehöjningar, vilket medfört stigande realräntor och starkare dollar. Inflationen är dessutom framförallt orsakad av cost-push med stigande el- och råvarupriser. Det är möjligt att det finns inslag av manipulation av (pappers)guldpriset också, men jag är säker på att fundamenta är det väsentliga i slutändan, så jag oroar mig inte över det.

5 gillningar