Bitcoin eller guld vid kris/krig/annektering osv?

Hej,

Har börjat kika på att höja min beredskap och säkra min finansiella situation i fall av kris. Mina tankar går då till tillgångsslag som blir svåra att kapa av främmande makt eller dyl. Såhär går mina tankar kring vilket tillgångsslag som jag tror lämpar sig bäst.

Guld

• Historiskt värde
  • Universell efterfrågan
  • Förvaringsrisk
  • Transaktionsförluster (Blir svårt att köpa föremål värda mindre än 1g)

Bitcoin

• Likviditet ( Vid annektering kan jag omvandla mitt sparande kapital till Bitcoin nästan direkt)
  • Inget fysisk förvaring
  • Volatilt
  • Kräver elektrisk infrastruktur för att fungera

Hur tänker ni, är det någon poäng jag missat?

Kontanter?

Är nog lättare att använda i matbutiken än bitcoin

2 gillningar

Om du inte har tillgång till elektricitet har du större problem, då är mat och vapen hårdvaluta.

1 gillning

Misstänker att vid en riktig kris så kommer det bli bankruns, dvs att kontanter inte kommer kunna tas ut i den mängd man önskar. Det finns helt enkelt inte kontanter som räcker för att man ska kunna göra detta dessväre.

Gissningsvis hade jag hållit mig till vanligt sparande på bank men sett till att ha det spritt globalt, om jag ville minska risk i scenariot landet invaderas av Ryssen eller scenariot landet invaderat av ryssen och vi måste fly. Alternativt lite i BTC också som ett komplement med men med tanke på hur volatil den är hade jag inte lagt för mkt där. Och guld vore för svårt att få med om man måste fly.

Varför ska ni fly? Bor ni inte i ett samhälle värt att försvara? Vi har totalförsvarsplikt i det här landet…

3 gillningar

Utgå från hur det fungerar i Ukraina i nutid.

1 gillning

Vem säger att vi ska fly? Tänker att mina pengar gör mer skada om de tvångsomhändertas av en angripare jämfört med att de inte får tag i dem.

Jag är inte så insatt i hur det ser ut i Ukraina så du får gärna utveckla hur det ser ut där :slight_smile: Sen misstänker jag att spelreglerna hade varit annorlunda vid en fullständig anektering men kan vara värt att studera likväl

1 gillning