Jag vet inte ens hur jag skulle gå tillväga för att sälja fysiskt guld i Sverige, än mindre i ett land där jag inte pratar språket, känner någon, vet hur det fungerar med äkthetsintyg etc.
Du borde väl ändå känna till typ pantbanken? Finns även butiker som hanterar investeringsguld/silver, guldsmedsaffärer osv. I andra länder är det ofta ännu lättare. Det brukar finnas skyltar och reklam på gatorna från företag som vill köpa guld. Det är svårt att missa. Är väl mest sverige som sticker ut med att ha mindre öppet fokus på guld.
Känner till pantbanken, visste inte att man kunde lämna in fysiskt guld. Hur fungerar det om jag bara vill lämna in några gram då? Hur bra betalt får man? Känns tveksamt att få Avanza-priser
Inte vet jag. Har inte haft anledning men du kan säkert kolla upp hur mycket du får. Jag tror man får räkna med lite ekonomiskt svinn när man är flykting i en krissituation ![]()
Om jag har testat att ha både svenskt och amerikanskt medborgarskap?

Jag planerar inte för krig men min fru gör ![]()
Har en fru från Thailand som är lite mer orolig än mig, som upplevt riktigt fattigdom i unga år. Tidvis levt på en skål ris om dagen. Hon spar en del i sin Thailändska bank. Äger ett litet hus i Thailand o mark med ris,frukt,grönt,fisk dvs självförsörjande på mat förutom kött. Det är tänkt att vi ska bo där som pensionärer(från 55år) men skulle det skita sig innan kanske vi drar tidigare… Vi har lite kontanter i Sek o euro hemma samt lite “flyktguld”. Combibar 30g tror jag det heter, där man kan bryta loss 1 grams bitar att betala med. Troligtvis blir det inte krig här och då kan vi sälja guldet I Thailand utan den höga avgift som tas i guldbutiker i Sverige. Min fru köpte när guldet var på 1700 dollar i början av Ukraina-kriget (del 2). Hon sa att när hon kom till guldbutiken satt det människor i kö som kom från länder som tidigare drabbats av krig. Har själv kollegor som överlevt kollapsen av ex Jugoslavien tack vare att de hade guld hemma. Mutat sig ifrån döden… Omöjligt att veta hur livet kommer att utspela sig och hur man reagerar när/om kriget väl kommer… Kommer jag att stanna för att försvara vårt sönderbombade hus i svensk vinterkyla eller försöker jag och familjen ta oss till Thailand…
Du måste naturligtvis inte ha en enda stor bar.
https://tavex.se/guld/50g-guld-combibar-valcambi-suisse/
Och ja, det är verkligen för sista backup om the shit hits the fan på riktigt. Men lika gärna som att sätta upp massa olika utländska bankkonton.
Nej, visst, men råden här i tråden var ju ”en iPhone-stor guldkaka ”. Som jag skrivit innan har jag aktivt valt att inte inkludera det, eller utländska bankkonton, i min krisberedskap ![]()
Jag tror poängen var att guld är ett enkelt effektivt sätt att förvara stora summor pengar i liten fysisk förpackning.
Personligen ser jag helt klart en poäng i att ha en liten mängd fysiskt guld som en del i ett prepper-kit, som alternativ till kontanter. Tappar inte värde mot inflation och är universellt accepterat ![]()
Men visst, det ska gå riktigt illa innan de spelar ut sitt syfte.
Nåja, efter augusti 2011 tog det 9 år innan guld var på noll igen efter sin dipp. Från april -96 var det tillbaka först oktober 2003 (ungefärliga siffror, lekte i Avanzas graf på mobilen). Ej inflationsjusterat då.
Jo, men om vi nu får ett krig i den omfattning att man tvingas fly landet, eller där den delen hyperinflation, så tror jag ändå guld kommer stå sig. Vi pratar riktiga outlier event nu. Och vi vet garanterat att 10 000 euro eller dollar hade minskat i värde.
Om medborgarskapet inte är amerikanskt så blir enda skillnaden att du ”ska” (bör, kanske råkar glömma…) rapportera det till dina banker. Om medborgarskapet är amerikanskt så är det mycket klokt att rapportera det till banken, för det kan bli hell on earth i konsekvenser annars. Grundorsaken till att bankerna vill veta dina medborgarskap är för att kunna rapportera skatt rätt. I teorin kan du, om du inte upplyser banken om dina flera medborgarskap öppna kontona i multipla identiteter hos samma bank.
Det är bara en belastning om du har amerikanskt pga FATCA (många banker vill inte veta av dig) samt att de beskattar sina invånare oavsett var personen bor, du kan aldrig flytta ifrån skatteplikten. Det är de och Eritrea som gör det.
Jo då, och är den formad som ett basebollträ så kan du försvara dig med stil, när apokalypsen kommer!
Som konfiskeras av USA pga Europa inte ger upp Grönland för att betala handels överskottet…
Efter en imaginär revolution här som leder till förtryck av minoriteter, förlöjligande av det fria ordet och hot mot enskilda personer och andra stater? Då flyr man knappast till en likadan stat.
Japp. Jag skrev det. So sue me! ![]()
Det går inte att svara på frågan på ett vettigt sätt eftersom lösningen är väldigt beroende av scenariot.
Är det begränsade IT attacker mot svenska system (banker infrastruktur)
Verkar inte ha sänkt Ukraina.
Är det fysiska attacker (krig) - säkerställ att du inte är i målområdet.
Är det en mera omfattande konflikt- FIRE lär inte vara ett alternativ när dammet lagt sig.
Sedan tror jag du gravt underskattar beloppen som krävs.
Ditt humankapital är värderat i Sverigr- utomlands troligen inte så mycket pga språk,olika utbildningskrav mm
Din bostad är kvar - där har de flesta en hel del kapital
Likvida tillgångar - att fly över gränser med guld i fickan och diamanter i en påse i ändtarmen är generellt en dålig idee
Att placera ett par hundra tusen på ett konto utomlands är en temporär lösning, det räcker inte långt som flykting. Det är klart att om Ryssland sätter i kärnvapen mot Sverige.enbart är det bra att kunna ta sig över gränsen till Norge och muta gränsvakterna så man inte hamnar i nerfallet…
Övriga tillgångar (papper, fonde mm)- de kommer tappa enormt i värde i nästan alla scenarios, men beroende på händelseförloppet tappar olika tillgångar olika mycket. En del går säkert att realisera
Men det handlar om att utlokalisera i princip allt för att starta om.
De flesta länder kräver ju att man kan försörja sig själv för att ta emot en.
Med familj är det enormt stora belopp.
Det är helt enkelt svårt att förbereda sig.
Annat än att klara sig själv. På plats, med beredskap att fly undan direkta attacker.
Helt rätt ![]()
För övrigt har vi tillgång till jordkällare, vevradio, några flaskor Ramlösa och inlagd potatis. Så oss går det ingen nöd på ![]()
Likväl…

Det är väl denna typer av scenarion som krypotvaluta kan vara användbart?
Borde gå att sälja av när du är på säker mark.
Jag är dåligt insatt och kriminella verkar smuggla kontanter istället för att använda krypto. Så det kanske inte fungerar så bra som jag tror.
Jag har inte personligen satt upp någon utländsk bankstruktur, men jag vet att vissa väljer banker inom EU, t.ex. i Tyskland eller Estland, just för ökad säkerhet och tillgång till pengar vid kris. Det kan även vara en idé att använda fintech-tjänster som Revolut eller Wise, där du kan hålla flera valutor och enkelt flytta pengar internationellt.
Kanske Revolut? Det är en bra bank som jag använder i mina resor i södra Europa sen 2017. Jag är helt nöjd och har betalat inga växlingsavgifter (avgiftsfri upp till 10,000kr per månad)