Finns ju många gratisalternativ.
Ja lite samma här, det har aldrig hänt i mitt 30 åriga liv. Trots det har jag ändå flera betalningsätt, man vet aldrig.
Jag håller med, fördelarna överväger långt nackdelarna. Det är som att säga luftvärmepump är dåligt i skåne när det är -25 ute. Visst kan det hända men antalet dagar per år det faktiskt händer är oerhört få.
Tack för tipset. Jag drar även slutsatsen att jag inte bara är för snål, utan även för passiv och lat 
Jag har alltid två kort i plånboken (ett visa och ett mastercard) samt två hundralappar. Hemma har jag såklart mer kontanter i blandade valörer (som MSB rekommenderar), samt kort från andra banker.
Detta just för att alltid kunna köpa det nödvändigaste, alltså mat. Har även såklart mat hemma så att jag kan klara mig i några dagar.
Tips om att se avsnitt 1(“simulering hackerattack”) av SVTs nya serie som heter “Samhällskollaps”. Handlar om vad som händer om just bank- och betalningssystemen slås ut.
![]()
![]()
![]()
Holy moly…
Men jo:
Tror du har rätt i det!
![]()
Men… visst har även jag lite olika alternativ. Och cash hemma.
Jag…
- är lagom preppad på matfronten så sällan panik.
- har iaf tio liter soppa i reservdunkar om nu bileländet är helt tom.
- har femsiffrigt i svenska pengar i mixade valörer hemma.
- har blandade kontanter från länder jag brukar besöka (danska, euro, zloty…).
- har kort i två olika banker.
- har paypal.
Och… jag har en enorm förvåning över att så få verkar ha åtminstone lite kontanter hemma. Det är ju inte så att femhundra spänn inte ryms i en etta i innerstan. Jag fattar om man inte preppar på 18 kvadrat, men sedlar, kom igen. 
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ha kontanter till. Har inte använt några på flera år.
Ska jag vara ärlig så är det faktiskt först sedan jag lyssnade till ngt RT-avsnitt där @janbolmeson snackade om vikten av att ha cash hemma som jag tog itu med det där på riktigt… så det är nog inte mer än… tja, 3 år sen eller nått.
Tror det var enkelheten i hur han formulerade det, blev som en enkel ‘att-göra-uppgift’ som dockade in i min att-göra-lista rakt av. När sen kidsen började använda mig som en slags Transformer (mamma, om du får denna femhundringen jag fått för barnväkteri, kan du swisha mig då?) så samlade jag snabbt på mig typ femsiffrigt jag med. ![]()
Krävdes inget av mig mer än att ta direkt action på ngt väldigt action:abelt. ![]()
Poängen är ju att ha dem om de behövs. Inte att rotera dem. De har ju inget bäst före-datum.
Jag sätter normalt allt på kreditkortet, men vill å andra sidan inte vara utan kontanter om banksystemet ballar ur. Idag handlade jag lite smågrejer för 125 spänn hos min lokala Coopbutik. Det är ju inte länge sedan den kedjan stod stillpga hackerstrul, om vi säger så…
Samma källa här. Planen var väl att ha 2000-3000 hemma, men det växte ganska snabbt med kontanter från mor- och farföräldrar. ![]()
Man kan betala kontant till grannen när man behöver mjöl,salt och matolja när det tar slut hemma. 

. Det ser ut som majoriteten av oss har källaren fullt med matvaror sedan Corona tiden och förberedelserna inför kriget.
. Inte så svårt hitta matvaror hos grannen vid behov. 
Som nån skämtsamt skrev för på forumet för ett tag sen. Att det som behövs då är bly backat av krut inkapslat i mässing. Skrämmande nog är det väl det som händer ifall “shit hits the fan” på riktigt?!
Avsiktlig särskrivning? Isf väldigt kul.
Väldigt kul oavsett iofs…
Det finns faktiskt butiker som beväpnar sig med papper och penna om det skiter sig. Speciellt mindre butiker tenderar att ha lite mer uppfinningsrikedom när inkomsterna riskerar att sluta komma.
Men då Coop blev hackat gick det ju inte att handla alls via deras ordinarie kassasystem så kontanter hade inte hjälpt alls.
Men är det som idag ett Swedbankstrul så funkar kontanter fint. Skulle hela kreditkortssystemet konstra funkar det också. Jag kan även dra ut till närmaste gård och shoppa loss. De tar kontanter, tro mig.
Jag säger som @janbolmeson: Väldigt liten nedsida på att ha det hemma.
För att återgå till förstaposten: Michaelafrisören kanske ska tänka annorlunda också. Nog för att folk kanske inte prioriterar sin klippning om det strular, men om man tar emot kontanter så kan de som vill fortfarande bli klippta och hon kan köpa sin jävla innerstadslatte på lunchen istället. #stockholmsförakt #drygskåning
Krypto kanske hehe. 
…inte ens om resten av betalsystemet ligger nere? Jag hade tänkt om snabbt iaf. ![]()
-Hur många bitcoins för ett flak ägg och en påse mjöl? ![]()
Fast vi pratar väl mest om idiotbanker som strular eller hackerattack som löses inom rimlig tid? Pratar vi prepping, krig och kaos så cyklar jag ganska snabbt över Öresundsbron om det kniper. ![]()
Tråden låter mer som i-landsproblem deluxe.
Ser till att ha en månadslön i kontanter på väl valda ställen i den fysiska miljön. Blir det bankhaveri som på Cypern för ett antal år sedan blir det rusning till bankomaterna med efterföljande köbildning och när man väl kommer fram är kontanterna slut. Det finns ju inte så mycket kontanter egentligen desto mer siffror och nollor på våra bankkonton eller kapital bundet i olika tillgångar som först måste säljas för att generera kontanter i handen.
Använder mig av:
- Två kreditkort i olika banker
- Flera debitkort och prepaid-kort
- Bankgiro i två banker
- Två mobiler (en i reserv), båda har eget mobilt bankid och swish
- Stationär dator med bankid på kort
- Femhundra kronor i bilen