Jag har familj, vänner och kollegor. Ibland har jag betalat åt dem på restaurant när de haft tekniskt betalstrul. Ibland har de betalat åt mig.
Ibland har någon i familjen svängt förbi med matinköp när jag legat hemma i feber/influensa.
Glöm inte bort de sociala kontakterna med familj, vänner och framförallt grannar när det gäller krisförberedelse. Allt blir möjligt när man hjälper varandra.
I Frankrike har de en bra backup då alla fortfarande har checkhäfte som det går att betala med överallt. Irriterande när man står i kön och väntar på att de skall fylla i checkarna, men jag har spenderat den tiden till att inse att de faktist är väl skyddade med det systemet
Enligt dom själva så bar det i samband med en planerad förändring. Så ja, någon har det extremt svettigt, risk och konsekvensanaylsen kan ju knappast räknat in detta.
Och din strategi är? Det du skrev om 500 dollar i cash och ett 50-dollar mynt hade inte hjälpt mig i Sverige.
Det är anpassning till de utfall som faktiskt hänt mig:
Det går inte att använda en viss banks kort eller ta ut i bankomat (medan andra banker fungerar)
Bankomaten har svalt mitt kort pga tekniska problem (har hänt mig flera gånger), utan kort i någon vecka om man inte har flera
Det går inte att swisha
Och kontanter gillar jag inte av flera skäl:
Stöldrisk om jag skulle behöva ha kontanter på mig eller hemma
Krångligt att hantera kontanter
Fyller upp plånboken, ska man gardera sig för att kunna göra några större köp där kort inte fungerar så kanske man vill ha 10k i sedlar, olika valörer, liknande i hemmet. Det är ett krångel jag inte vill ha.
Jag har under de senaste 5 åren minst inte varit utsatt för en situation där mängden av kontantlösa betalningssätt inte räddat mig men där kontanter hade hjälpt. Exempelvis när butikens kassasystem inte har fungerat, då har man inte heller kunnat betala med kontanter. Privata betalningar kan man oftast reglera senare när det fungerar igen med kontantlösa.
För mig skulle det vara för pinsamt att låta någon annan betala för att jag inte har backup och hade dom haft problem hade jag tipsat om andra alternativ till bank eller kort. Tycker det är lite känsligt det där
Oj. Har aldrig varit med om det. Inte så roligt om man stoppar in ett bankkort i metall och blir av med det…
Nu finns det väl nyare bankomater där man kan blippa korten?
Ja, extremt irriterande. De gånger detta hänt, 3 eller 4 tror jag, har jag dessutom fått ett kort med helt nytt nummer, enligt bankernas rutiner. Efter krångel med att kontakta banken för att få ett nytt kort hemskickat efter någon vecka. Då måste man även ändra diverse kopplingar till tjänster där man betalar månadsvis med kort. Har även hänt en gång utomlands så därför skulle jag se det som absolut nödvändigt att ha minst två olika kort utomlands, förvarade på olika ställen pga stöldrisken.
Det har jag inte sett, har inte varit vid bankomat på flera år. Men det låter bra om det fungerar.
Min poäng är att vi är mer sårbara än vi tror. Om internet skulle slås ut så funkar inte din strategi.
Min utlandstrategi med kontanter har räddat mig flera gånger då jag ofta har jobbat i länder som inte alltid fungerar klockrent. Dock har jag ännu inte behövt sälja min guldpeng (värd SEK 18,000) men en bekant tvingades sälja ett guldhalsband för att kunna ta sig tillbaka till Sverige.
Skulle snarare vilja likna det vid att om internet går sönder eller om Visa / Mastercard blir hackade, så har han fortfarande en cykel och en elscooter att tillgå.
Ja men det går att åtgärda. Först vid övergång till det kontantlösa samhället (inga vanliga sedlar/mynt) kommer man att åtgärda detta på ett tillfredsställande sätt. Om internet slås ut fungerar ju inte heller butikernas betalningssystem, man kan inte räkna med att de kan ta emot kontanter. Och om de kan ta emot kontanter så kanske de inte kan växla eller bara växla begränsat, dvs för att gardera sig mot detta måste man ha en komplett uppsättning med sedlar/mynt i olika valörer. Eller så tar de inte emot kontanter alls om växlingsmöjlighet inte finns.
Jag räknar bort kontanter som betalningsmedel idag, i alla fall i Sverige. Dessutom, de få gånger jag får kontanter av någon ser jag det som att de har givit mig ett krångel. Jag vill inte ha dessa kontanter att krångla med helt enkelt. Av samma skäl vill jag inte betala någon privat med kontanter och ge dem krångel, när det går att swisha eller annat kontantlöst betalningssätt.
Det händer hela tiden att någon glömt plånboken eller annat, så tycker inte det är så dramatiskt.
Det blir väldigt dyrt att klara alla edge-cases om man ska göra precis hela grejen själv. Det här är anledningen att vi delar på saker som sjukvård, har gemensamma vägar, bostadsrättföreningar m.m.
Bjud en kollega på lunch nångång, eller en vän på en glass, så har du övat dig lite och byggt upp lite social kredit inför framtiden
Vid införandet av CBDC borde man väl kunna ha en offline app där man kan ha ett valfritt belopp sparat i mobilen. Butikerna borde väl också kunna ha någon form av backup system om internet slås ut.
Kommer internet att slås ut?
Det räcker med att terrorister lyckas räkna ut att det är transformatorstationer, datacenters, fiberkablar och mobilmaster de ska spränga för att orsaka samhället störst skada, inte julmarknader.
Du har på sätt och vis rätt men för mig gäller det bara pengar. Jag vill kunna betala för mig själv.
Jag har även backup på det viset att jag inte har mobilen tillsammans med korten. Dvs glömmer jag korten kan jag betala med Apple Pay och glömmer jag mobilen har jag korten som jag vanligtvis betalar med.
Jag har inga problem med att hjälpa andra att betala tillfälligt men hjälper dom hellre med att skaffa backup, men vissa vill liksom jag inte ta emot hjälp med pengar
Ja det går att komma på många olika sätt att betala offline med mobil eller kanske någon variant där man i butiker någorlunda säkert kan identifiera identiteten på en person (ID-kort, någon variant av mobilt BankID som fungerar off line etc) och tillåta viss handel “på krita” tills systemen är uppe.
Detta är en självklarhet. Om den ena eller den andra tappas bort eller stjäls så ska man alltid ha ett sätt kvar att betala på. Jag har även både privat mobil och jobbmobil så om jag känner att jag behöver kan jag ha med bägge på en resa, förvarade på olika ställen.