Hade inte ens pengar till lunch idag

Jag tror det ät viktigare att ha mat hemma åtminstone för ett par dagar. Köper folk mat enbart för dagen? Vi har nog torrvaror och frysmat hemma för ett halvår eller mer hemma. :joy: Att missa en måltid är inget man dör av i vuxen ålder heller för den delen.

Ja vår lokala butik körde inte ens papper och penna. En gång så krånglade läsaren. Fick kvittot så bad de mig swisha vid tillfälle vilket jag gjorde dagen efter. Nästa gång jag var där ville de inte ens se kvittot. :+1:

3 gillningar

Det är ju väldigt stor skillnad på landet och stan också. Ica Maxi kan inte köra på det systemet i majoriteten av sina butiker. Det krävs ett kreditsystem, backat av staten på individuell nivå. Sitter du utan legitimation om en solstorm slår ut elektricitet under några månader är det högst troligt att man måste ta fram något liknande.

Ett Amex med 300k kredit
Ett mastercard med 200k kredit
130k kontanter
Swish
Ett edenred kort med 10k plus på
3 olika banker
Samsung pay
Google pay
1000 euro
1000 dollar
Minst motsvarande 15k i andra valutor såsom rubel, yen, osv.

Solstormen kommer förr eller senare. Men den kan slå ut rubbet. Man borde ha en helt analog backup som lite förenklat fungerar så här (exempel, det går säkert att hitta på bättre):

• Man identiferar sig med ID-kort, pass etc, eller att man är igenkänd i butiken.
  • Man har ett system där man kan skriva upp personnummer (efter identifiering) och tillåter köp upp till ett visst belopp på krita och tillhörande rutin för hur man sen driver in skulden. Enklast vore om man kunde koppla detta till skattekontot eller liknande, dvs att butiken kan få ut beloppet direkt när systemen är uppe och kunden får reglera detta själv mot skattekontot. Kan förstås missbrukas av en butik men man får hitta sätt att lösa detta. De större livsmedelsbutikerna borde få tillstånd att använda det här. Staten är garant mot att butiken får sina pengar i det kortare perspektivet så att det går att handla i ett krisläge.
1 gillning

Jag använder inte kontanter förutom till småköp utomlands när det är enda alternativet. Betalar nästan allt med Samsung Pay och Swish. Har ett VISA-kort. Men allt är kopplat till samma bank och samma konto så beroende på var i systemet det fallerar tar jag en kalkylerad risk.

Jag är ingen prepper men har ändå lite lager av praktiska skäl. Dessutom har jag min partner som backup … även om vi har samma bank.

1 gillning

Har du inte funderat på en älskarina med annan bank och kort vid behov om man kör fast :joy::thinking::grin::+1: ? Vad säger du om förslaget @nhb ? Du får tänka på riskspridning :grin: .

1 gillning

Livet är fullt av risker och man kan inte försäkra sig mot allt. Dessutom är jag optimist och ganska rationell. Det finns alltid en lösning.

Helt utan kalkylerade risker får inte själen den kittling som man mår bra av.

1 gillning

Jag håller med här. Det inte direkt ovanligt att bli kallad diverse saker kring att domedagen skulle vara när, att man är dystopisk, spelar på rädsla osv; och att ha två olika gobalfonder som följer samma index är ju helt meningslöst enligt dessa.

Själv har jag både Avanza och Nordnet och Lysa. I varje portfölj på respektive plattform har jag minst två av varje fondtyp. Ingår det kontanter i portföljen, ligger de på två olika Sparkonto+ på avanza, och därmed två olika bankers insättningsgaranti (valde t.o.m. Santander som den ena, vilket alltså skulle diversifiera mig bort från enbart svenska insättningsgarantin).

Jag har en separat buffert i en annan bank än min vanliga. Jag har t.o.m. två utländska banker (utöver Santander ovan med norska insättningsgarantin), med två andra insättningsgarantier till. Således omfattas mina pengar av fyra olika länders insättningsgarantier. Självklart kort kopplade till dessa olika banker. Och självklart en blandning av Visa, Mastercard, Amex, etc. för att inte vara beroende av en leverantörs system. Att ha en del av bufferten i utländsk valuta i utländsk bank med eget kort diversifierar en ännu mera bort från att enskilda tokigheter ska kunna ställa till det.

Mitt BankID är installerat på paddan hemma också, så att jag med bankid kan göra saker direkt även om telefonen blir stulen. Utöver swish så självklart även Apple Pay etc.

Jag går så klart inte runt med alla dessa kort, så försvinner plånboken finns reservkort hemma, och så klart även lite riktiga kontanter.

Krångligt säger vissa. För mig är det inte krångligt eftersom det går automatiskt. Krångligt blir det möjligtvis att sammanställa totala innehavet, men inte automatiska månadsspar och stående överföringar och autogiron etc. Men de som satt där för några år sedan med en enda räntefond, Spiltan Räntefond Sverige, fick snopet se hela sitt ränteinnehav bli låst och precis raka motsatsen till att vara likvitt. För den som bara sparade i Lysa fick se hela sin portfölj låsas på grund av att denna fond ingick. För den som bara hade Swedbank har vi ju nu sett vad som händer.

Självklart ska man ha båda olika plattformar, och på de olika plattformarna ha fonder från olika leverantörer, och dessutom ha sina pengar i olika valutor skyddade av olika insättningsgarantier.

Inte för att hänga ut folk, men jag förstår bara inte hur de här människorna som förekom på löpsedlarna och nyhetssidorna som berättar snyfthistorier om att kollegor tvingas ge dem matlådor så att de hade mat över helgen om de inte kunde handla. Vadå!? Man har väl mat hemma så att man klarar sig två dagar!? Tidigare har det ju varit 72h man ska klara sig men nu är det ju en vecka (som man för övrigt även det klarar sig utmärkt utan mat, bara man har vatten). Lunch en dag kan man ju hoppa över utan att något alls händer. Men så klart har man ju mat för flera veckor i hemmet? Och vatten med. Eller? Lever verkligen folk i någon form av extremt sårbar just-in-time-system i vardagen när man inte har en endaste lite marginal eller redundans, och fungerar inte det enda kortet man hade i den enda banken man var kund i, så fick man gå hungrig från samma sekund det inträffar tills banken hittat felet? Inga kontanter. Inga extrakort. Ingen reservbank. Ingen mat i kylen. Har man bara två par underkläder också, så att man inte har något par att byta till om den dagliga tvättmaskinskörningen havererar?

4 gillningar

Det var ett diplomatisk svar för att gå runt älskarinnan :joy::joy:. Det var säkert medvetet svar för att inte ta onödig risk i den här fallet :thinking::joy: ?

1 gillning

Ditt upplägg stämmer med 100% med mig. Flera kort, bankid mm. Olika banker. Olika länder. Jag har tillochmed en gammal telefon med bankid och offline Lastpass (krypterad photo kopia på pass mm) på jobbet ifall lägenheten brinner upp och jag får inte med mig något ut. Då har jag iaf tillgång till mailen och banker direkt.

Juste ja det är sant. Får lära mig hur man använder dom :joy:

Här har ni en sann story som jag inte skäms för.

Hade varit utomlands i ett par år och kom tillbaka hem till vårt kära fosterland.
Jag klev på bussen och sträckte fram tjugo kronor som jag minns att det kostade att åka till kontoret men chauffören skakade bara på huvudet så jag la till en tjuga i tron att priset hade gått upp men han skakade fortfarande på huvudet.
" Jag tar inte kontanter", sa han.
" Nähä, vad tar du då?"
“Du måste betala med mobilen.”
“Hur då?”
“Bor du i en koja i skogen eller?”
“Nä, men jag vet inte hur man gör och dessutom har jag en utländsk mobil?”
“Gå och sätt dig.”
Han var ju juste, jag fick åka gratis för att jag inte hängt med.

Dagen efter var jag ner på Stockholm Central och gick förbi en liten kiosk där jag stannade till för att köpa en Ramlösa. På kylen stod det 28 kr så jag la 30 kronor på disken men fick en blick jag aldrig glömmer.
“Swisha.”, sa kassörskan.
“Vadå Swisha.”, blev mitt svar.
“Swicha med mobilen.”, sa hon och fick en blick hon säkert aldrig glömmer.
“Swisha?”
“Okay, jag tar dina pengar och swishar men då förlorar du två kronor”, sa hon.
“Okay”, svarade jag utan att fatta ett skit men fick min Ramlösa och gick därifrån.
Hon var också juste, jag fick min Ramlösa trots att jag inte hängt med.

Har fortfarande inte Swish och envisas med att betala mina taxiresor kontant.

5 gillningar

Fyra olika banker med tillhörande kort varav två med kredit. Alltid 10k i kontanter hemma samt fysiskt guld undangömt.

… eller så har man en fungerande kontanthantering och så är lösningen redan på plats😊

”Internet slås ut”

Internet existerar för att Amerikanska militären ville ha ett kommunikationssystem som kunde överleva ett kärnvapenkrig. Det är möjligt att någon kan spränga transformatorstationen där du bor eller där din banks server bor, men internet som helhet kommer du få leva med vad som än händer.

2 gillningar

Jag använder endast ett mastercard kreditkort och det har alltid fungerat för mig, kanske dumt men så länge det inte varit ett problem så ser jag inte behovet av att krångla till det. Däremot har jag många vänner med andra banker där jag ofta ser att det krånglar så kanske det bästa är att ta reda på vilken bank som har minst avbrott?

Obs. Mastercard är inte någon hyllning från gudarna heller för jag hade inga problem med Visa tidigare heller. Jag bytte eftersom att jag ville ha ett kort utan Debit funktion och det kunde inte Visa erbjuda.

Edit. Några tusen kronor i plånboken hade nog inte skadat om man använder plånbok men det gör inte jag.

Jag minns när internet föddes. En transformatorstation slår endast ut kraftmatningen men en koordinerad attack på datacentraler, fiberkablage och mobilmaster plus ett kraftfullt virus kan sätta internet i gungning under en längre tid och med enorma samhällskostnader.

• Stöldrisk om jag skulle behöva ha kontanter på mig eller hemma

Det är ju mycket riskbedömning i forumet. Hur stor är egentligen risken att bli rånad för att man har ett par tusen hemma? Om en person varit med om det tidigare och har ett bestående trauma så förstår jag det argumentet (även om jag tror att sannolikheten att bli rånad hemma igen är väldigt liten såvida man inte umgås i högst tvivelaktiga kretsar), men annars känns det för mig som taget ur luften.

• Krångligt att hantera kontanter

Personligen tycker jag både min mobil och dator är bra mycket krångligare men jag lyckas använda dem ändå😀

I slutänden får man självklart bestämma själv vilka av alla dessa alternativ som används, inklusive kontanter eller ej.

Det här tycker jag är jätteintressant! Jag kan absolut inte förstå hur någon kan tycka att kontanter är krångligt. Alla andra betalningssätt är mycket krångligare, tycker jag. Jag har aldrig tyckt att det är krångligt och kommer aldrig att tycka det.

1 gillning
  1. Kontanter måste regelbundet tas ut, de måste förvaras, du måste hålla koll på hur mycket kontanter du har på dig.
  2. Du samlar på dig en massa växel som du måste använda på något sätt.

Hur kan detta någonsin vara mindre komplicerat än att blippa mobilen mot en kortläsare och betala med Apple/Google/Samsung pay? Jag blir helt paff faktiskt… :smiley:

3 gillningar