Jag håller med här. Det inte direkt ovanligt att bli kallad diverse saker kring att domedagen skulle vara när, att man är dystopisk, spelar på rädsla osv; och att ha två olika gobalfonder som följer samma index är ju helt meningslöst enligt dessa.
Själv har jag både Avanza och Nordnet och Lysa. I varje portfölj på respektive plattform har jag minst två av varje fondtyp. Ingår det kontanter i portföljen, ligger de på två olika Sparkonto+ på avanza, och därmed två olika bankers insättningsgaranti (valde t.o.m. Santander som den ena, vilket alltså skulle diversifiera mig bort från enbart svenska insättningsgarantin).
Jag har en separat buffert i en annan bank än min vanliga. Jag har t.o.m. två utländska banker (utöver Santander ovan med norska insättningsgarantin), med två andra insättningsgarantier till. Således omfattas mina pengar av fyra olika länders insättningsgarantier. Självklart kort kopplade till dessa olika banker. Och självklart en blandning av Visa, Mastercard, Amex, etc. för att inte vara beroende av en leverantörs system. Att ha en del av bufferten i utländsk valuta i utländsk bank med eget kort diversifierar en ännu mera bort från att enskilda tokigheter ska kunna ställa till det.
Mitt BankID är installerat på paddan hemma också, så att jag med bankid kan göra saker direkt även om telefonen blir stulen. Utöver swish så självklart även Apple Pay etc.
Jag går så klart inte runt med alla dessa kort, så försvinner plånboken finns reservkort hemma, och så klart även lite riktiga kontanter.
Krångligt säger vissa. För mig är det inte krångligt eftersom det går automatiskt. Krångligt blir det möjligtvis att sammanställa totala innehavet, men inte automatiska månadsspar och stående överföringar och autogiron etc. Men de som satt där för några år sedan med en enda räntefond, Spiltan Räntefond Sverige, fick snopet se hela sitt ränteinnehav bli låst och precis raka motsatsen till att vara likvitt. För den som bara sparade i Lysa fick se hela sin portfölj låsas på grund av att denna fond ingick. För den som bara hade Swedbank har vi ju nu sett vad som händer.
Självklart ska man ha båda olika plattformar, och på de olika plattformarna ha fonder från olika leverantörer, och dessutom ha sina pengar i olika valutor skyddade av olika insättningsgarantier.
Inte för att hänga ut folk, men jag förstår bara inte hur de här människorna som förekom på löpsedlarna och nyhetssidorna som berättar snyfthistorier om att kollegor tvingas ge dem matlådor så att de hade mat över helgen om de inte kunde handla. Vadå!? Man har väl mat hemma så att man klarar sig två dagar!? Tidigare har det ju varit 72h man ska klara sig men nu är det ju en vecka (som man för övrigt även det klarar sig utmärkt utan mat, bara man har vatten). Lunch en dag kan man ju hoppa över utan att något alls händer. Men så klart har man ju mat för flera veckor i hemmet? Och vatten med. Eller? Lever verkligen folk i någon form av extremt sårbar just-in-time-system i vardagen när man inte har en endaste lite marginal eller redundans, och fungerar inte det enda kortet man hade i den enda banken man var kund i, så fick man gå hungrig från samma sekund det inträffar tills banken hittat felet? Inga kontanter. Inga extrakort. Ingen reservbank. Ingen mat i kylen. Har man bara två par underkläder också, så att man inte har något par att byta till om den dagliga tvättmaskinskörningen havererar?