Har alltid med två kort när jag reser, inte i samma ficka. Pass och id på olika ställen. Och lite kontanter plus bankdosa.
Mvh Farbrorn
Har alltid med två kort när jag reser, inte i samma ficka. Pass och id på olika ställen. Och lite kontanter plus bankdosa.
Mvh Farbrorn
Stod tidigare idag i snålblåst vid en bensinpump och stirrade som ett fån på texten ”sätt in kortet”.
Dagen då mobilen går sönder helt random kommer inte att bli en kul dag… det kommer vara vid absolut sämsta tillfället dessutom.
Har man en Apple Watch eller liknande så har man alltid en back up med sig. Annars kan man lika gärna vända på det och skriva “Dagen kortet går förlorat kommer inte att bli en kul dag”.
Enda ställe jag stött på där det relativt konsekvent inte funkar är (obemannade) bensinmackar. Och då ska man försöka komma ihåg sin PIN man inte använt på månader.
Där håller jag nog inte alls med dig.
Jag har iofs garmin pay på klockan, men den har jag bara när jag tränar.
Har man bankID så man kan legitimera sig på iWatch också. Isf är det ju en bra backup. Så man kan använda klockan o logga in på sin bank när mobilen är död. Har den kamera? Så man kan skanna QR-koder och ansikten?
Det lär väl iofs inte vara så långt borta om det inte finns ännu.
Min poäng var mer att du kan betala med klockan och att den därmed ersätter fysiska kort. Du har alltså en back up till din betalningsförmåga i butiker, restauranger, automater och liknande.
Har klarat mig i två år utan att bära runt på lösa kort – blippar överallt och betalar smidigt via CarPay när jag tankar fossilt. Hade jag inte behövt körkort och ett tjänstekort hade jag nog kunnat vara helt kortfri.
Dock var min senaste resa till USA raka motsatsen…