Jag säger bara lösenordshanterare.
Ja det har jag funderat på men tydligen så verkar det som att hårddiskar verkar ha bäst före datum dom med och går lätt sönder. Jag var inne på om jag skulle ha skaffat en NAS och lagra gamla bilder och filmer men rekomendationen där var just en molntjänst istället
. Jag tror iallfall att jag kommer titta på någon form av NAS, med dubbla hårddiskar som är inköpta från olika ställen vid olika tillfällen för att få en fysisk lagringsplats hemma med ![]()
Det ska jag kika på
![]()
Ja, hade det varit mer akut så hade det här varit en lösning men i mitt fall så kostar skärmbytet ca 4200kr, jag behöver dessutom byta ett par kameralinser på baksidan så jag vet inte vad den notan hamnar på. Om jag däremot skickar in mobilen via drulleförsäkringen så kostar det 1800kr i självrisk men det tar ungefär en vecka att få tillbaka den ![]()
Som tur var så hade jag kvar en gammal mobil som nu får fungera som ersättare tills min ordinarie är lagad, men när jag köpte min nuvarande så skickade jag in dom flesta av mina gamla fungerande mobiler för att minska kostnaden för min nya. Det är ju bra ur återvinningssynpunkt (och även för min plånbok) men just i det här fallet inte så smidigt när man behöver ersättare ![]()
Det är.en bra idé.
Själv kör jag med enbart en hårddisk. Ingen raid osv. Jag tycker det räcker. Sannolikheten att hårddisken går sönder samtidigt som molntjänsten känns rätt liten.
När hårddisken går sönder skaffar jag en ny och laddar ner rubbet igen.
En tanke vore att hålla två kopior och ha den andra på annan plats.
Och du wipade dom?
Gjorde fabriksåterställning på dom innan jag skickade in dom till Comviq ![]()
Jag har mina 2FA-koder på en YubiKey istället. Dom är typ odödliga.
Allt annat synkat så att det ska gå att kasta mobilen när som helst.
Diskar går sönder, men förhoppningsvis inte samtidigt om dom används olika mycket.
Skaffar du en NAS är speglade diskar för att du ska få högre availability, räkna med att båda diskarna går sönder, ransomware osv.
Du bör alltså ha en backup av NASen också. Helst utanför ditt boende, om det brinner upp.
Teknik är alltid trevligt att leka med, men det kräver ett större behov än att bara säkerhetskopiera viktiga smartphone-inställningar på NAS:n, åtminstone för mig. Ett par 1 TB USB-minnen kan säkert göra det och så har jag även en Blu-Ray-brännare om det verkligen är några filmer som jag absolut inte vill tappa bort. Jag svär vid offline-prylar när det kommer till säkerhetskopiering.
@Arre om din telefon har stöd för Samsung Dex så kan du koppla upp den till en datorskärm som har stöd för bild över usb-c. Det fungerar även om man har en usb-docka som har stöd för bild över usb-c.
Just flera Mobila BankID per enhet verkar beror på vilken policy som utfärdande bank har.
Upptäckte förra månaden efter att ha skaffat ny mobil att Skandia har ändrat till max ett Mobilt BankID per enhet och obligatorisk Pass/Nationellt ID koll genom NFC skanning. Rätt besvärligt när man vill ha en enhet som backup för hela familjen! ![]()
Verkar som flera av banker har infört samma policy;
- Swedbank (Kan jag ha flera Mobilt BankID på samma mobiltelefon/surfplatta?)
- Handelsbanken (Kan jag ha fler Mobilt BankID?)
Någon som senaste månaden har testat med fler Mobila BankID på en enhet hos någon av dom andra anslutna bankerna?
Finns tjänster som har 2FA i deras app som du kopplar dill en verifierad enhet. Min broker har det. Väldigt irriterande då jag sitter med plattan och måste resa mig och röra rumpan till nästa rum där telefonen är. Förut hade jag plattan kopplad men då inte logga in om jag var ute och plattan hemma. Toktokigt!
Google 2FA koder har ingen kännedom om var eller hur koden genereras. Iallafall ingen av tjänsterna jag använder har det. Så jag har samma koder på telefonen, plattan och backuptelefon i byrålådan. Lätt att exportera med QR kod som beskrivs ovan
Nu börjar vi nörda ner oss lite…
Med backuppen på annan plats eller, som vissa tydligen gör, på usb-minne i nyckelknippan så bör man ju även kryptera innehållet.
Men då får man ett problem till, hur och var ska krypteringsnyckeln lagras?
Sen kommer man in på det här som @janbolmeson nämnde i nåt avsnitt. Hur får ens arvingar tillgång till allt den dag man går bort? Kassaskåp? Bankfack?
Ja ni ser hur detta drar iväg… Mycket att fundera på. Jag ber om ursäkt i förväg till allsmäktige TS (@Arre) för att tråden nu kommer spåra ut. ![]()
Många förlitar sig nog på sin mobil och att det digitala fungerar.
Jag försöker leva så lite digitalt som möjligt och känner pga det att jag ganska enkelt skulle klara mig utan mobil och dator ett par veckor om det skulle behövas. Bankid använder jag mest om jag ska köpa något med kort på nätet och det gör jag så sällan så det skulle inte vara något problem att vara utan under några veckor.
Förståt att många använder mobilen för stort sätt till allt…
Själv använder jag den som mobil telefon, dvs ringa me å sms å även kanske skicka någon bild…
Visst har de hänt att mobilen lagt av, men då har man typ alla kontakter på sim kortet å då flyttas de över till den nya…
Nej sluta… Finns väl inget värre än när folk ringer till en. T ex mitt i solot på Higway Star eller Hotel California…
Röst eller text-meddelande. Eller mail om de ska vara formellt. Lägg ner allt annat 1900-tal…
![]()
![]()
![]()
(97% ironi och sarkasm)
Jo, radioprogram som bryter innan solot tar slut.
Gå till biblioteket där kan man surfa gratis. (dock tror jag inte att man kan ladda ned bank-id men vem vet). Biblioteken kanske redan har laddat ned bank-id eftersom många mycket fattiga inte har ngn egen pc/mobil o måste därför sköta sina affärer på biblioteken. Om man kan använda bank-id på bibliotekets dator, så är det bara att knalla iväg till din fysiska bank o be om nya koder
Att nån ringer är lika illa som att få brev i lådan. Det är bara dåliga nyheter. Världens ångest attack vid båda.
(3% ironi och sarkasm) ![]()