Utelåst från den digitala världen | Vad gör man när mobilen blir obrukbar?

Det är lite nördigt ja, men en NAS med speglade diskar är inte att lita på.

Själv har jag inget som inte är krypterat.

Själv förvarar jag krypteringsnycklarna i lösenordhanteraren eller minnet plus en lapp någonstans på jordklotet.

1 gillning

Ja, det har varit väldigt användbart med Samsung DEX eftersom då kan jag fortfarande använda befintligt BankID för att hämta nytt bland annat :blush: förut har jag bara använt DEX istället för att använda dator så det är en riktigt bra funktion tycker jag, jag vet inte om apple/iPhone har något liknande? :thinking:

Jag tror att BankID genomgår en större förändring just nu sen man började kunna lägga till passet i BankID appen. Jag tror att inom kort behöver man nog inte ens ha med sig en fysisk legitimation/körkort.

Ja, jag är en av dom :see_no_evil: och jag kommer nog att fortsätta vara det men med en backup lösning hemma :blush:

Jag har lagt till min brors telefonnummer som alternativt återställningsnummer för mitt Googlekonto med tvåfaktorsidentifiering. Reser sällan med honom och kan hans telefonnummer utantill. Skulle jag därför t.ex. bli av med min telefon utomlands kan jag se till att komma åt Gmail osv på alternativ enhet genom att helt enkelt ringa honom och be honom om tvåfaktorskoden.

Går förstås att göra liknande med annat än Google, men tycker det kändes som en väldigt enkel lösning.

3 gillningar

BankIDpå datorn kan vara bra att ha.

Smart!

Google erbjuder ju också reservkoder så man skulle ju kunna skriva ned några sånna och stoppa ned i resväskan+plånboken.

3 gillningar

Det här visste jag inte :sweat_smile: det är något som jag ska titta närmare på :blush::+1:

1 gillning

Highway star live in japan osaka 1972 - absolut bästa framträdandet och absolut bästa soloframförande

4 gillningar

Min ligger krypterad i Bitcoins blockkedja. Tror fan inte den försvinner i närtid och det är rätt många datorer som har den backup:ad :sweat_smile:

jag läste lite om Yubikey, men en fråga som jag funderar på, är Yubikey lämpligt för mig som till 95% gör allt digitalt via en mobil? :slightly_smiling_face:

Har du några tips på någon bra/lättanvänd lösenordshanterare? jag har nog 3-4 stycken idag och det är lite meckigt att komma ihåg vilket lösenord som är sparat vart :sweat_smile:

Var utan telefon i två dygn. Kände mig extremt isolerad och orolig för att fixa allt på en ny telefon, tiden det skulle ta och om folk hade försökt få tag i mig angående någonting viktigt.

Vare sig man vill eller inte är telefonen viktig för de flesta, tyvärr.

1 gillning

Jag hade nog drygt 2 timmar efter att jag kommit hem kopplat upp mobilen mot datorn så att jag kom åt (nästan) alla funtioner iallafall :slightly_smiling_face: :sweat_smile:

Min telefon ramlade ur min ficka, tillsammans med bankkort och körkort, och hamnade i botten av en sjö förra sommarn. BankID var den absolut största förlusten som förvärrades av att min bankdosa var låst när vi kom hem. Någon av barnen hade knappat in felaktig kod för många gånger.

Det första jag gjorde var att beställa en ny mobil men det gick så klart inte utan BankID. Hade ju heller inget kort att använda i butiken. …eller nja, jag hade ett företagskort men visste inte vad min pinkod var och kunde inte använda det. Allt löstes av att mitt pass fortfarande var giltigt. Vi hade tid för att förnya dem men jag hade någon vecka kvar. Så min lärdom var att alltid ha mer än ett giltigt ID. Jag har tidigare gått i perioder där passet gått ut.

När det kommer till behovet av manuella backup’er så är det mer eller mindre obefintligt i mitt fall. Min laptop kan i princip bli stulen när som helst utan att det påverkar mitt arbete eller privatliv. Allt av vikt finns i molnet och kan ersättas utan att behöva fysiska backup’er. Använder främst Google men även Apple iCloud, Amazon Web Services och Github. Extremt osannolikt att någon av dessa försvinner från kartan.

2 gillningar

YubiKey med NFC tycker jag är smidigt

2 gillningar

Nu var det ju inte mig du frågade, men jag skulle slå ett slag för Bitwarden.

1 gillning

jag läste en recension (Pc för alla) om att det var lite krångligt att ställa in för pc, något du haft problem med? :slightly_smiling_face:

“Slutligen testar vi att använda Yubikey för att extra säkert logga in i datorn. Det ska enligt Yubico fungera, men visar sig vara en rejält komplicerad historia som kräver tålamod och datorkunskap. Det handlar om att konfigurera datorn så att Yubikey fungerar som en virtuell smartcard-läsare – sedan måste du själv veta hur du konfigurerar en sådan för inloggnigsverifiering i Windows.”

@Arre Det är alltså om du vill använda din YubiKey för att logga in i Windows.

Jag anser nog att det är ganska onödigt för hemmabruk. Kan däremot vara intressant på företag som kan köra YubiKey istället för smartcardläsare + smartcard. Då brukar man också göra så att man automagiskt blir inloggad mot alla interna webbtjänster.

Det jag misstänker att du kommer använda den till är att generera engångskoder eller vissa webbsidor som stödjer inloggning direkt med nyckeln + nyckeln pinkod. Till det funkar den out of the box

1 gillning

Ja det här låter som typ det jag skulle använda den till :sweat_smile: kanske lite onödigt för min del med andra ord :see_no_evil:

Jag ska kika lite på Bitwarden också :slightly_smiling_face:

Jag tycker att det är trevligt med YubiKey eftersom att den ger en andra faktor vid inloggning som är både säker och väldigt hållbar.

Det viktigaste är väl att man kör någon form av andra faktor vid inloggning som gör att man måste ha tillgång till din mobil eller YubiKey fysiskt. Det ställer till det en hel del.

Har man inte en andra faktor vid inloggning till sin e-post kan ens hela tillvaro bli oerhört jobbig.

1 gillning

Bitwarden är absolut en bra grej, okomplicerad och billig till skillnad från t.ex. 1Password som bara blivit plottrigare med åren.

Kan även tipsa om Authy istället för Google Authenticator och liknande, där finns alternativ för att återställa och synka samma koder mellan enheter.

BankID gick tidigare att också ha på iPad t.ex som backup, men inte längre :frowning: Åtminstone inte med banker som kräver den nya verifieringen med NFC, vilket bara finns på iPhone. Väldigt störigt med den begränsningen när vissa sidor enbart erbjuder BankID som login eller för att kunna betala online.

1 gillning