A just det.
En backup kan vara att skaffa FrejaEID. Visst, inte lika accepterat i Sverige idag, men det är en backup till åtkomst hos vissa myndigheter.
Och har för mig fungerat som backup när jag glömt legitimation på t.ex. apotek och hos posten.
A just det.
En backup kan vara att skaffa FrejaEID. Visst, inte lika accepterat i Sverige idag, men det är en backup till åtkomst hos vissa myndigheter.
Och har för mig fungerat som backup när jag glömt legitimation på t.ex. apotek och hos posten.
Älskar yubikey, fantastisk produkt.
Har USBCvarianten, men tänkte inte på att mitt enda USBCuttag är bak på stationära
så måste krypa in under skrivbordet hela tiden.
Du får köpa en förlängningssladd ![]()
Nu börjar det bli dags att skicka in mobilen på lagning, lite nojig över att jag har glömt att fixa något med ersättningsmobilen/datorn för ett av kraven för att skicka in mobilen på lagning är att fabriksåterställa den innan. Samtidigt så har kan jag ju alla koderna som jag brukar använda så det borde inte vara något bekymmer att få ordning på om något saknas? ![]()
Jag har kvar den gamla mobilen som reservmobil bara. Där ligger ju allt.
Har den gått sönder kan man köpa den billigaste android som finns, det räcker. Om man inte har en padda då funkar ju den likabra som reserv.
Nu synkas ju 2FA mellan enheter också, innan fick man komma ihåg att scanna QRen på den gamla mobilen med när man aktiverade 2fa det var lite jobbigt.
Minst två molntjänster kör Google och pCloud och lokal backup på NAS.
Behöver man ha Bitwarden om man har en Yubikey?
Fungerar Bitwarden på PC? Jag tänker om man inte har mobilen i närheten och behöver komma åt ett lösenord?
Jag sitter och funderar på om jag ska beställa en Yubikey, vet inte om jag har mest nytta av Usb-A varianten eller Usb-C, troligtvis Usb-A varianten men med en adapter om jag skulle behöva ha den andra ![]()
Bitwarden är ett tillägg till din browser och de har även en app till ios/android. Vet faktiskt inte om de har ett desktop-program till windows, linux eller mac…
Yubikey är dunder när man kan använda det, jag köpte två st USB-C med NFCmöjlighet, men har insett att en USB-A hade varit fantastiskt att ha för mig, eftersom min stationäras enda usbCuttag är bakpå och jag är för dumsnål för en förlängning haha. Annars har alla mina berörda enheter usbC, det är ju som du insett det viktigaste!
Men, om du beställer hade jag rekommenderat att skaffa minst två stycken. En som du har som backup när man väl sjabblar bort sin primära… Så t.ex. mitt ena kryptobörskonto har 2 olika yubikeys kopplade.
Varje black friday brukar det vara jättebra erbjudande på yubikey, även "may the fourth"rea kan det vara om jag inte minns helt fel…
Aha, så det räcker med att installera tillägget i t ex Chrome, så bör jag kunna använda den på PCn också? ![]()
Jo, jag såg att det rekomenderades att skaffa en backup som man konfiguerar samtidigt
Kanske ska beställa en av varje modell för smidighetens skull ![]()
Självklart att det nu är nästan ett år till det är igen
men jag kanske kikar om det blir någon rea i mellandagarna annars så hittade jag på Webbhallen för 779kr (Usb-A) och 949kr (Usb-C).
För tillfället, innan jag får tillbaka min ordinarie mobil, så får det bli samma lösning som jag har använt förut.
Bitwarden tycker jag är grunden oavsett om man har yubikey eller inte.